A figyelmes olvasó összevetheti egymással azokat a számokat, amelyek mostani összeállításunkban jó nevű elemzőcégektől származnak, némi közgazdasági ismeretekkel (és minimális marketinges szókinccsel) akár mi is új trendeket képzelhetünk az e-gazdaság jövőjébe, és ugyanezen képességeinkkel magyarázatot kanyaríthatunk a közelmúlt történéseire is. Kis szerencsével el is találhatjuk a közeljövő trendjeit, hiszen két lehetőség van: lefele vagy felfele.
Abban minden kutató megegyezik, hogy internetsebességgel jött át az óceán túlpartjáról az e-boom, de ugyanilyen gyorsan gyűrűzött át a zuhanás is. A "felfele vagy lefele" okait tehát mindenki másképpen látja, azt azonban kevesen vitatják, hogy az utóbbi időben zuhanóban van a dot-com világ.
A lift azonban nem áll meg, sőt sokkal inkább elektronikus páternoszterhez hasonlítható, amelynek ugyanazon fülkéi egyszer fel-, egyszer pedig lefele közlekednek. Csakhogy még a kutatók többsége is csupán a mozgást látja, az irányt illetően már megoszlanak a vélemények.
Persze meg lehet érteni az eltérő értelmezéseket is, hiszen az egész e-kereskedelem olyan fiatal terület, hogy ennyi idő alatt nem alakulhattak ki azok az igazodási pontok, amelyekhez viszonyítva eldönthető lenne a lefelé vagy felfelé kérdése. Nagyon valószínű, hogy csak az első hullámhegyen és -völgyön vagyunk túl (ezt mutatta a Nasdaq is), és az ingadozás ugyanúgy folytatódik majd, mint ahogyan a tőzsdén az lenni szokott.
Az e-businesst nem szabad tehát örökre eltemetni, a következő hónapok egészen biztosan megmutatják, hogy igenis életképes, szükséges és célravezető, s ha ez így történik, akkor mégiscsak a többéves hirtelen emelkedést jósoló cégeknek lesz igazuk. Márpedig minden cég a növekedést jósolja, csakhogy más mértékben.
A folyamatok megértéséhez nem kell tehát más, csak az említett olvasói figyelem, közgazdasági véna és szerencse - de az sem baj, ha a fenti hármasból csupán az utóbbival találkozunk. Akkor ugyanis egyértelművé válik a válasz: felfele!