Spam: irány a P2P

Tóth Kristóf, 2001. február 19. 23:09
Egyes online cégek a közeljövőben kombinálni kívánják a rövid reklámüzenetek terjesztését a Napsterhez hasonló peer-to-peer (P2P), azaz egyenrangú hálózatokkal. Az így létrehozandó vadonatúj hirdetési forma a kritikusok szerint sokkal kártékonyabb és támadóbb jellegű lehet még a spameknél is.
Amennyiben a reklámok a fájlcsereberére kialakított hálózatokra is betörnek, akkor sok ember életét megkeseríthetik majd, bár sok magánember vagy cég ily módon könnyedén és lényegében sok esetben teljesen ingyen reklámozhatja majd magát.

Eddig az olyan nagyobb online reklámcégek, mint például a DoubleClick és az Engage egyelőre nem léptek az ügyben, bár egyes tősgyökeres reklámcégek máris agresszív reklámhadjáratokat kívánnak indítani egyes peer-to-peer hálózatokban. Így hamarosan a Napsteren és az ehhez hasonló különböző P2P zenecserebere hálózatokban is feltűnhetnek majd a különböző zene CD-reklámok, melyek azért általában inkább károsak, mint hasznosak.

Az A. D. D. Marketing és a Big Champagne cégek is ki szeretnék használni a Napster és a Gnutella rendszerekben rejlő marketinglehetőségeket, így olyan reklámfelhívásokat intéznek az ezeket a hálózatokat favorizáló felhasználók felé, hogy például látogassák meg az adott előadók weboldalait, vásárolják meg lemezeiket, vagy vegyenek részt mindenféle sorsolásokon és versenyeken.

Az eddigiekben említett új marketingstratégiák miatt újabb hadjáratok indulhatnak a különböző spamek és kéretlen elektronikus levelek ellen. Szakértők szerint az új reklámozási technológiákkal már csak azért is harcba lehet és kell is szállni, mert sok peer-to-peer szolgáltatást előfizető felhasználó nem is tud arról, hogy az ő számítógépén lévő fájlok az internetes világ felé is elérhetővé válnak, és így a különböző reklámcégek számára könnyű prédává válhatnak.

"A marketinges cégek minden adódó lehetőségre lecsapnak, de az e-mailes spamekhez hasonlóan az ilyen reklámok ellen is óriási harc indul majd el. Ez egész egy nagyon rossz ötlet" - nyilatkozta a ZDNet-nek Jason Catlett, a Junkbusteres antispam cég elnöke.