A fiatal egészségügyi szakemberekből álló OncoVR csapat második VR videójátéka az MR vizsgálat előtti szorongás csökkentését tűzte ki célul.
Az MR vizsgálat egy képalkotó diagnosztikai eljárás, mely többek között sérülések, gyulladások, idegrendszeri megbetegedések, gerincbetegségek, anyagcserezavarok, érbetegségek és fejlődési rendellenességek diagnosztikájára alkalmas. Egy külföldi nagyváros központi gyerekkórházában egy átlagos nap 17 MR vizsgálatot végeznek, melynek nagyjából fele a gyermekek szorongása miatt csak altatással végezhető el. A fiataloknak egyedül kell felvennie a pszichés küzdelmet a szűk és hangos zajokat kiadó MR készülékkel, míg a biztonságot nyújtó szülők az ajtón túl várják a megterhelő procedúra végét. Ezt csak súlyosbítja, hogy a képalkotás során mozdulatlanul kell lenniük legalább 30 percen keresztül, azonban bizonyos vizsgálatok akár 2 órán keresztül is eltarthatnak. Amennyiben ez nem sikerül, akkor a sikeres felvételek érdekében altatásra kerül sor, ami egyáltalán nem veszélytelen, számos szövődménnyel járhat. Ezen kívül a beavatkozás jelentős anyagi ráfordítással is jár az ellátó rendszer részéről, mivel specifikus eszközöket, környezetet és személyzetet igényel.
Nyugat-európai kutatások megfigyelték, hogy a megfelelő felkészítés segítségével csökkenthető az altatások száma. A klasszikus felkészítő füzeteken túl új lehetőséget teremt a virtuális valóság (VR), mellyel valósághűen szimulálható a képalkotás. A magyar egészségügyi szakemberekből álló OncoVR csapata korábban egy tartósan kórházban fekvő, főként daganatos gyermekek számára fejlesztett virtuális élménnyel hívta fel magára a figyelmet. Az említett játék hazánkban 8 kórházban segíti a pszichológusok munkáját. Az új virtuális valóság játékuk célja, hogy a gyerekek a valós procedúra előtt átélhessék a vizsgálat élményét, ezáltal felkészültebben érkezzenek meg a szorongással teli MR vizsgáló helyiségbe. Ennek érdekében klinikai kutatásokba kezdenek, melyek során arra keresik a választ, hogy az MR szimuláció képes-e csökkenteni szorongást a gyermekeknél és szülőknél egyaránt, valamint az altatásos beavatkozások számát.
Az OncoVR csapata orvosok, kutatók, valamint pszichológusok segítségével dolgozták ki a virtuális élmény fő elemeit. A játék első része során a teljes vizsgáló helyiség körbejárható a gyerekek számára, az MR készülék pedig klassz célpont egy célbadobós játékhoz. A szoftver megalkotásában a Digital Thinkers fejlesztői segédkeztek a csapatnak.
„A Digital Thinkers történetében az egyik legörömtelibb eseménynek tartjuk, hogy megismerhettük az OncoVR csapatát, mert tiszteljük az általuk képviselt értékeket és tökéletesen azonosulni tudunk a céljaikkal. Azért támogatjuk őket, mert hiszünk benne, hogy a szoftverfejlesztés és a gyermekgyógyászat tudásanyagának egyesítésével innovatív megoldásokat hozhatunk létre” – mondta Kozma László a szervezet operatív vezetője.
A játék második felében a vizsgáló készülék egy űrhajóvá alakul át, ahol Mendi, a sárkány egy űrutazásra kalauzolja a bátor gyermekeket. Az űrhajóban egy hibernációs fázis jelképezi a mozdulatlanságot, míg a cél a Mars bolygón való landolás. Az űrben való barangolás során a mesébe ágyazott mindfulness meditációt hallhatnak a gyerekek, melynek célja egy olyan technikát bemutatni, amelyet később a valós vizsgálat során relaxációra, és így a szorongás csökkentésre is használhatnak a gyerekek. Az élmény megalkotásában a King’s College London, Goldsmiths, University of London, Humansys Ltd tanára és kutatója Schlosser Károly Kornél pszichológus, MBCT és ACT terapeuta vett részt.
„A koncepció a kontextuális magatartás tudomány pszichológiai rugalmasság modelljén alapul, amely többek között olyan elemekből is áll, mint a tudatos jelenlét (ismertebb nevén mindfulness). A test tudathoz és légzés meditációkhoz kötött, metaforikus, mesés helyzetekhez igazított gyakorlatokkal érjük el, hogy a gyerekek a lehető legkönnyebben tudjanak alkalmazkodni az új és kellemetlen környezet kihívásaihoz” – mondta Schlosser Károly Kornél.
Az OncoVR célja a módszer hatásosságát bizonyítani, melynek érdekében az elkövetkezendő egy évben 100 gyermekkel és szülővel szeretnék kipróbálni a fejlesztett játékot. Amennyiben a módszer sikeresnek bizonyul és az altatások száma csökken, szeretnék az összes megyeszékhely számára ingyenesen elérhetővé tenni a tapasztalatok alapján tökéletesített szoftvert. Távlati cél, hogy a hazánkban található 88 darab MR berendezés mellett lehetőség legyen átélni a szorongással teli vizsgálatot a valós képalkotás előtt.