Kiszolgáltatott tartalomszolgáltatók

Wollák Viktória, 2001. február 21. 14:23
A Dotkom Internet Consulting szakértői szerint bizonytalan azoknak az internetes tartalomszolgáltatóknak a helyzete, amelyek mögött nem áll komoly befektetõ, vagy tõkeerõs, "hagyományos" vállalkozás. Az Egyesült Államokhoz és számos európai országhoz hasonlóan Magyarországon is komoly nehézségekkel kell megküzdeniük a kizárólag online hirdetési bevételekre alapozott vállalkozásoknak.
Az elmúlt évben Magyarországon egyre-másra alakultak az új, internetes tartalomszolgáltatók, melyek többsége arra alapozta új vállalkozását, hogy a hazai internetezők száma rövid időn belül robbanásszerűen növekedni fog. A rendelkezésre álló adatok szerint azonban a várt bővülés nem következett be, ennek következtében a tartalomszolgáltatási piac telítetté vált.

Jóllehet, folyamatosan növekszik az online hirdetésekből származó árbevétel, - 2000-ben listaáron 1-1,5 milliárd forint, ténylegesen ennek hozzávetőlegesen a fele volt a hazai reklámköltés- de ez sem elegendő az egyre növekvő számú online tartalomszolgáltató megélhetéséhez. A helyzetet tovább nehezítette, hogy az év második felétől az amerikai tőzsde gyengélkedése miatt egyre csökkent a kockázati befektetők érdeklődése e terület iránt. Idén január közepén szinte egyik napról a másikra szüntette be tevékenységét a befektetők visszalépése miatt a kulturális-szabadidős információkat szolgáltató Globopolis.com.

A Dotkom munkatársai által megkeresett tartalomszolgáltatók szerint jelenleg a hazai piac túltelített, ráadásul sokan igen hasonló tartalommal indítottak internetes kiadványt, mely részben az életképtelen webhelyek bezárását, illetve a hasonló profilú szolgáltatások egyesülését eredményezi majd.

Varga Zsigmond, a Dotkom Internet Consulting vezető tanácsadója úgy látja, hogy a jelenlegi problémák alapja a tartalomszolgáltatás üzleti modelljében rejlik. Kizárólag internetes hirdetésből nem, vagy csak kevesen képesek finanszírozni a működtetés és a marketing egyre növekvő költségeit. Nem sokkal jobb azoknak a helyzete sem, akik befektetők bevonásával próbálnak előre menekülni. A tavaly év eleji tőzsdei korrekciók óta ugyanis a kockázati tőkések nagyon óvatosak az internetes vállalkozásokkal, különösen pedig a tartalomszolgáltatókkal kapcsolatban.

A Dotkom szakértői előremutató kezdeményezésnek látják a Magyarországi Tartalomszolgáltatók Egyesületének megalakulását. Az önszabályozás azonban már kevéssé érint azt a néhány vállalkozást, melyek akár már a közeli hetekben bejelenthetik bezárásukat.