Technológiai akadályok a magyar m-kereskedelem terjedésénél

, 2001. február 22. 12:59
A Nextra megbízásából a közelmúltban végzett piackutatás eredményeiből kitűnik, hogy a mobiltelefonon bonyolított m-kereskedelem alig szerepel a magyarországi kis- és közepes vállalkozások üzleti stratégiájában.
A Nextra második európai felmérése során a magyar kis- és középvállalkozások vezetőinek csupán 6%-a említette az m-kereskedelmet cége üzleti tevékenységének fontos eszközeként. A többség (44%) nyilatkozatából kitűnik, hogy a közeljövőben semmiféle terve nincs m-kereskedelmi stratégia kidolgozására.

A magyarországi kis- és középvállalkozások többsége (közel 50%-a) az m-kereskedelem legfőbb akadályaként a technológia elérhetőségét, illetve felhasználásának bonyolultságát említette, kevésbé fontosnak ítélve olyan tényezőket, mint pl. a biztonság vagy az alkalmazás költségei. Ez az arány lényegesen magasabb volt a hasonló okokat felsoroló európai átlagnál. Meglepő módon a válaszadóknak csupán 17%-a említett biztonsági tényezőket az m-kereskedelem fő akadályaként.

A megkérdezett magyar kis- és közepes vállalkozások közel egyötöde úgy véli, hogy 2003-ra forgalmának akár 20%-a is internetes kereskedelemből származhat - ez csaknem duplája az európai átlagnak. Ezt az eredményt támasztja alá az a tény is, hogy - szemben az átlagos európai 25%-kal - a magyarországi kis- és középvállalkozások 35%-ának állítása szerint website-juk jelenleg is nyereséges.

A Nextra megbízásából a Citigate Technology által végzett felmérés egyik legfigyelemreméltóbb megállapítása azonban az, hogy ma Magyarország az egyetlen olyan vizsgált európai ország, ahol a kis- és közepes vállalkozások vezetői szerint a legfontosabb kommunikációs csatorna a mobiltelefon, szemben azokkal az országokkal, ahol a vezetékes telefont tartják a legfontosabb eszköznek.