A korona-vírus járvány okozta rendelkezések felgyorsították az online vásárlás felé való átállást megváltoztatva ezzel a vásárlási szokásokat. Az online értékesítés növekedése az intralogisztikai és raktári műveletek felfutását eredményezte. Nemzetközi és hazai viszonylatot nézve is egyre több vállalkozás ismeri fel, hogy sikerének kulcsa a belső termelési és elosztási folyamatok optimalizálásában, vagyis az intralogisztikában, és annak automatizálásában rejlik. De milyen kihívásokkal szembesül a logisztikai iparág, és milyen trendek várhatóak? A QLM piaci körképe.
Míg a 19. – 20. század fordulóján a világ népességének még csak egytizede élt városokban, napjainkban ez az arány már meghaladja az ötven százalékot – miközben már 8 milliárdra nőtt a populáció. A becslések szerint 2050-re a népességnek már több mint kétharmada lesz városlakó. Ezért is érdemes a nagyobb lélekszámú települések közelében fekvő területeken, a fogyasztókhoz közel kialakítani az elosztóhelyeket, raktárakat, kiépíteni a logisztikai infrastruktúrát. A stratégiai elhelyezkedés részben versenyképes szállítási időt nyújt, részben a vevők közelében lévő raktárak révén, jelentősen mérséklődhetnek a szállítási költségek, különösen a tartósan magas üzemanyagárak mellett.
Intralogisztika és MFC
A logisztika kiemelkedő válfaja az intralogisztika, azaz az anyag/áru kapun belüli beérkezésétől a készáru kamionra tételéig történő munkafolyamatok, az anyagok és áruk mozgatása és tárolása a cégen belül. Szakemberek szerint hamarosan az intralogisztika meghatározó trendje lesz az úgynevezett „utolsó mérföldes szállítás” kiszolgálása. Az Egyesült Államokban és Nyugat-Európában már megjelentek a mikroteljesítési központok (micro fulfillment center – MFC), melyek lényege, hogy a netes vásárlókhoz a legközelebb helyezkedjenek el a maximális helykihasználással működő, automatizált raktárak. Ezeket már részben üzletekben, vagy azok mellett alakítják ki, hogy az ügyfeleket minél hamarabb elérhessék. Az e-kereskedelem felfutásával a fogyasztók igényei is folyamatosan változnak. A mikro teljesítési központok száma 2030-ra több mint hússzorosára fog nőni, a becslések szerint 2030-ra 7300 ilyen automatizált létesítményt telepítenek világszerte. Az ilyen központokat kisebb területen lehet kialakítani, így a maximális helykihasználással szinte „automatikusan” jár együtt az automatizálás.
Ember és szoftver irányította gépi világ
Életciklustól függően a tervezés, a kivitelezésmenedzsment, a raktártechnológia megléte, a szerviz, az üzemeltetéstámogatás és az optimalizálás is fontos szakasz a raktárműködésben. Sem az új raktárak építése, sem az új raktárterületek bérlése nem életképes gazdaságilag sok kiskereskedő számára, mivel az ellátási és anyagköltségek, valamint a bérleti költségek továbbra is emelkednek. A kiskereskedőknek költséghatékony megoldást kell keresniük, mint például az automatizált raktározás – az a folyamat, amely minimális emberi beavatkozással automatizálja a készletek raktárba, raktáron belüli és onnan történő szállítását. A belső logisztikában ma már több mint trend, szinte alapvető elvárás az automatizálás. Az Ipar 4.0 bevezetése, valamint terjedése arra késztette a gyártókat, termelőket, hogy digitalizálják ellátási láncukat, s hasznosítsák a legújabb, legfejlettebb technológiákat. A dolgok internete (Internet of Things – IoT) révén az internet alapú hálózaton az elektronikai eszközök már egymással képesek kommunikálni, az összekapcsolt adatok és gépek hálózatban működnek, melyet azért szakértelmével továbbra is az ember irányít. Az 5G vezeték nélküli hálózat pedig megsokszorozza a kommunikációs sebességet. Együttes alkalmazásuk jelentősen növeli a termelékenységet a gyártó-, feldolgozó- és szolgáltatóiparban, s hozzájárul a munkaerő és a berendezések harmonikus felhasználásához. „Jól látható, hogy az automatizálás egyre nagyobb teret nyer a logisztikai iparágban is. Egyre gyakoribb, hogy egy szükséges fejlesztés rendszerszintű beavatkozást igényel, például a manuális működést automata rendszerekkel szükséges felváltani. Egy rendszerintegráció során lehetőség van arra is, hogy a beszerzett raktárirányítási szoftver működését összehangolják a megrendelő vállalkozás IT-eszközeivel, vállalatirányítási szoftverével. Intralogisztikai fejlesztésekkel egy vállalkozásnak növekedhet az operáció minősége, egyben a hatékonysága, eredményessége, miközben a működési költségek jelentős mértékben lefaraghatók” – mondja Bérces Pál, a QLM cégcsoport tulajdonosa.
Ma már automatizálás nélkül nem létezik fejlett logisztika. Az automata berendezések, önvezető járművek mind-mind az okosraktárak jellemzői, és az automatizálás nem csupán modern gépek és eszközök hadrendbe állítását jelenti, hanem korábbitól eltérő szemléletet is feltételez, melynek fontos része a környezetvédelem és a fenntartható fejlődés. Európaszerte a raktárautomatizálási piac várhatóan körülbelül 13,67%-os átlagos éves növekedés várható a 2022–2027 közötti előrejelzési időszakban.
A trendeket és az előrejelzéseket figyelve jól látható, hogy a raktárak logisztikai tervezése rendszer szinten és az automatizálás a raktározási hatékonyság fontos lépései, és egyre több vállalat fogja alkalmazni a közeljövőben.