A villanyautók uniós piaca emelkedő pályán van, a kereslet tehát erősnek mondható uniós szinten, de minden országban kulcskérdés a magasabb ár miatt a finanszírozás. A kedvező megoldást nyújtó K&H zöldautó finanszírozás lízing konstrukció tisztán elektromos autókhoz vehető igénybe, fix 10 százalékos kamattal, ami bőven elmarad a 15-20 százalékos piaci átlagtól.
Az új autók uniós piaca tavaly szűkült, ugyanakkor a villanyautó-eladások növekedést mutattak. A villanyautók magasabb ára miatt kulcskérdés a finanszírozás, ám a magasabb átlagos kamatkörnyezet a magyar piacon például visszafoghatja a keresletet. Ugyanakkor van kedvező megoldás is a cégek számára – derül ki a K&H összeállításából.
Az Európai Autógyártók Szövetségének adatai szerint a múlt évben az uniós piacokon kevesebb mint 9,3 millió új autót helyeztek forgalomba, közel 5 százalékkal kevesebbet, mint 2021-ben. Ezzel szemben a tisztán elektromos autók értékesítése 28 százalékkal 1,1 millióra emelkedett. Így a villanyautók részesedése az uniós újautó-piacon meghaladta a 12 százalékot, amire korábban nem volt példa.
“Az elektromos autók globális piaca támogatást kapott az elmúlt hetekben. Több gyártó, köztük a Tesla és a Ford is lejjebb vitte több villanyautójának az árát” – mondta Suba Levente, a K&H fenntarthatósági programjának vezetője. “Elképzelhető, hogy több gyártó is követi ezt a példát, ennek eredményeként olcsóbbá válhatnak a közeljövőben a villanyautók.”
Benzin kontra áram
A villanyautóknak lényeges szerep jut abban, hogy a közlekedés fenntarthatóbbá váljon világszerte. A hagyományos autóknál viszont drágábbak, ezért kulcskérdés a finanszírozás. A K&H számára a fenntarthatósági szempontok kulcsfontosságúak, ezért is vezette be a pénzintézet a múlt év közepén a tisztán elektromos autók beszerzéséhez igénybe vehető kedvezményes kamatozású konstrukciót. “Fix 10 százalékos kamattal kínáljuk ezt a lízing konstrukciót, ami bőven elmarad a 15-20 százalék körüli piaci átlagtól. A K&H zöldautó finanszírozás konstrukció megjelenése óta már 175 szerződést kötöttünk és több mint 200 igénylés érkezett” – mondta Suba Levente. A szakember szerint a következő időszakban tovább nő a kereslet az alacsony kamat miatt erre a lízing megoldásra, ráadásul a keresletet segíthetik az autógyártók esetleges újabb árcsökkentései, továbbá arról sem szabad megfeledkezni, hogy a hatósági ár tavaly decemberi eltörlése után a magyar piacon drágábbak lettek az üzemanyagok, ez pedig újabb előnyt jelenthet azoknak, akik villanyautóval közlekednek.