A British Telecomhoz tartozó Viag Interkom szóvivője a napokban elmondta, hogy "informális tárgyalások folynak a vezetés szintjén" arról, miként lehetne a versenytársakkal összefogva csökkenteni az új hálózatok kiépítésének költségét. Egy másik koncessziósnál, a Mobilcomnál is elmondták, hogy "minden lehetőséget megvizsgálnak a költségek csökkentésére, beleértve a versenytársakkal való együttműködést is", habár konkrét tárgyalásokat még nem kezdtek. A Deutsche Telekom mobilszolgáltató részlegénél, a T-Mobilnál azt mondták, hogy nem érdekeltek közös hálózatépítésben, de infrastruktúrájuk egyes elemeit esetleg megosztják a konkurenciával.
A koncessziósok tavaly 51 milliárd eurót fizettek az engedélyekért a német kormánynak, amitől a német költségvetés többlettel zárt.
Minimális szinten az UMTS-szolgáltatók közösen használhatnának például egyes antennákat, csakúgy, ahogyan jelenleg is a T-Mobil a 15 ezer antennájának a 2-3 százalékát megosztja versenytársaival. De azt sem lehet kizárni, hogy egyes szolgáltatóknak sikerül akár közös vállalatokat létrehozni közös hálózat építésére és működtetésére.
Egyelőre probléma, hogy a tavaly kiosztott engedélyek feltételei szerint minden koncessziósnak saját hálózatot kell építenie. A jelenlegi állás szerint a közös hálózatokat a német távközlési felügyelet nem engedélyezheti. Ám elemzők szerint a szabályok bizonyosan meg fognak változni. Ha mindenki kénytelen lenne saját hálózatot építeni, akkor többen tönkremennek, és a felügyelet számára a verseny korlátozása még kevésbé fogadható el.
Szakmai elemzők egyenként 4-8 milliárd euróra becsülik a hálózatok kiépítésének költségét. Ezen legalább 20 százalékot spórolhatnak a kisebb szolgáltatók, ha összefognak.