A tanulási segédeszközök talán változnak, az agyunk viszont ugyanúgy működik: rengeteg vizsgálat igazolta már, hogy ha egy információt gépelés helyett kézzel vetünk papírra, azt később könnyebben felidézzük. A digitalizáció és a hagyományos kézi írás élményét egyesítő digitális eszközök valószínűleg minden egyetemista számára stresszmentesebbé teszik a vizsgaidőszakot, egy igazán jó e-ink eszközt azonban valószínűleg nem csak a főiskolások, de bárki szívesen látna a fa alatt, aki szeret olvasni, írni vagy éppen alkotni.
A vizsgaidőszak valószínűleg ma is éppen olyan stresszes, mint 100 évvel ezelőtt volt, más dolgok azonban jelentősen megváltoztak körülöttünk. A digitalizáció következtében a diákok jegyzeteiket már elektronikus formában tárolják, ami könnyebb hordozhatóságot, kereshetőséget és egyszerűbb megosztást tesz lehetővé. Ugyanakkor a kézzel való jegyzetelésnek is megvannak a maga előnyei: egy 2020-as vizsgálat* kimutatta, hogy a diákok sokkal jobban megértik és könnyebben idézik fel azokat az információkat, amiket kézzel jegyeztek le. Ugyanakkor a hallgatók tanulási szokásai és elvárásai az elmúlt években jelentősen megváltoztak, így ennek a két igénynek valahol találkoznia kell.
A diákok nemcsak környezetvédelmi okok miatt nem szeretnék már kinyomtatni a könyveket, tanulmányokat és esszéket, hanem azért sem, mert digitális formában ezek sokkal könnyebben hordozhatóak és megoszthatók*.
A digitális oktatás elterjedésével jogossá vált a hallgatók részéről az az elvárás is, hogy a tanuláshoz szükséges könyvekhez és jegyzetekhez bárhol, bármikor hozzáférjenek, azokat egyszerűen megosszák egymással, és jegyzeteikben egyetlen mozdulattal kereshessenek*.
Míg néhány évvel ezelőtt is gyakori látvány volt a könyvtárakban a kislámpánál görnyedve olvasó egyetemista, addig a mai diákok szerencsére testi és szellemi egészségükkel kapcsolatban is tudatosabbak lettek: a digitális jegyzetelésre és olvasásra szolgáló eszközökön éppen ezért keresik a szemkímélő funkciót, ami az éjszakai olvasás során védelmet kínál a látásuknak, de csökkenti a fejfájás kialakulásának, vagy az alvási ciklus felborulásának esélyét is.
A papírra történő írás semmihez sem fogható élményét egyesíti a modern igényeket kiszolgáló digitális megoldásokkal a Lenovo Smart Paper: a kézzel írt jegyzeteket digitális szöveggé alakítja, segítségével hangalapú jegyzeteket készíthetünk, amelyeket szintén könnyedén nyomtatott szöveggé változtat és tesz ezáltal megoszthatóvá. Óriási tárhelyén pedig rengeteg könyv fér el, így a karácsonyi szünetre hazautazó diákoknak nem kell egy plusz bőröndöt is magukkal vinniük csak a könyveiknek. A beállítható fényerő és a szemkímélő üzemmód ráadásul tökéletes olvasási élményt biztosít még éjszaka is, vagy akár egy rosszul megvilágított kollégiumi szobában is, a hetekig tartó üzemidő pedig garantálja, hogy a Smart Paper a legsűrűbb vizsgaidőszakban sem hagyja cserben a diákokat.
A 4096 nyomásérzékenységi szint és a dőlésérzékelés lehetővé teszi a pontos rajzolást, árnyékolást, vázlatolást és illusztrálást is – ezt a funkciót a művészeti képzések hallgatói valószínűleg éppen olyan hasznosnak találják majd, mint a mérnöknek vagy orvosnak tanulók, vagy azok, akik csak szívesen rajzolgatnak, hogy levezessék a stresszt. A firkálgatás egyébként szintén olyan tevékenység, amely segít a koncentrációban, sőt, egy vizsgálat során azt találták, hogy ugyanabból a hallott szövegből akár 29%-kal több információt tudunk felidézni, ha rajzolgattunk, miközben a szöveget hallgattuk**.
Az eszközt a hazai influencerek közül is már többen próbálták és lettek a szerelmesei, Hollósi Jázminnak például örökös társa a tervezési és munkafolyamatok, illetve a nap végi kikapcsolódás során egyaránt, videójában is ezt jeleníti meg.
______________
*Midling, A. S. (2020. október 1). Why writing by hand makes kids smarter. Norwegian SciTech News.
**Harvard Health. (2016. december 15). The “thinking” benefits of doodling. https://www.health.harvard.edu/blog/the-thinking-benefits-of-doodling-2016121510844