Az építőipari projektek kulcsszereplői, a megrendelők, befektetők, projektmenedzserek, tervezők, tanácsadók, vállalkozók és alvállalkozók céljainak, tevékenységének összehangolása nem könnyű, gyakran komoly anyagi következményekkel járó konfliktusokkal kísért folyamat.
Ez az oka annak, hogy a tervek megvalósításakor különösen nagy figyelmet kell fordítani a kárigények, a panaszok, a módosítások és a viták kezelésére. Az építőipari szoftverét Magyarországon is forgalmazó bécsi székhelyű PlanRadar legfrissebb szakmai tanulmánya azt foglalja össze, hogy a korszerű digitális eszközök miként változtatják meg a projektek sikeres megvalósításához szükséges adatok összegyűjtésének, dokumentálásának és elemzésének módját.
Az építőipari kárigényeknek számos oka lehet: a hiányos projektdokumentáció, a nem megfelelő kivitelező kiválasztása, a tervek gyakori változtatása, a szakképzett munkaerő hiánya, a feladatok rossz ütemezése, vagy akár az érdekelt felek közötti világos kommunikáció hiánya. Az eredmény: a határidők csúszása, költségnövekedés, szélsőséges esetben a beruházás leállása. A PlanRadar tanulmányának szerzői arra hívják fel a figyelmet, hogy a kárigények kezelésének leghatékonyabb módja a problémák valós idejű azonosítása és megoldása, a megelőzés. Ezt a folyamatot már a projektek tervezésekor el kell indítani, majd ezt követően a szerződésben minden követelményt, elvárást, hatáskört rögzíteni kell a későbbi viták elkerülése érdekében. A végrehajtáskor pedig biztosítani kell a különböző munkafázisok összehangolását, valós idejű nyomon követését valamennyi résztvevő számára. A digitális megoldások ebben kínálnak nélkülözhetetlen segítséget.
„Az építőipari kárigények többsége a késedelmesen elvégzett munkákhoz köthető, a tanulmányban idézett kutatási eredmények szerint a projektek 70 százaléknál következnek be olyan csúszások, amelyek átlagosan 10-30 százalékkal növelik meg a végrehajtás időtartamát. A PlanRadar megoldásai lehetővé teszik ügyfeleinknek, hogy a projektek minden szakaszában naprakészen felügyeljék, kézben tartsák a folyamatokat, ami végső soron a költségek és a megvalósítás idejének csökkenését eredményezi, ráadásul jelentősen mérsékeli a résztvevőkre nehezedő nyomást is” – mondja Simon Szilárd, a PlanRadar magyarországi csapatának képviselője.
A PlanRadar 6 megoldása az építőipari kárigények kezelésére
1. Problémák korai felismerése és a projektek kockázatainak csökkentése: A PlanRadar lehetővé teszi problémák és változások korai felismerését, mielőtt azok kezelhetetlenné válnának.
2. Projekt dokumentációkezelés: A szoftver lehetővé teszi a projekthez kapcsolódó összes dokumentum digitális nyomon követését, beleértve a módosításokat, a pénzügyi kimutatásokat, a tevékenységek ütemezését.
3. Dinamikus projektterv kezelése: A PlanRadar lehetővé teszi a tevékenységek valós idejű nyomon követését, támogatja a határidők betartását.
4. Erőforrás-gazdálkodás: A PlanRadar hatékonyan támogatja az elégtelen vagy aránytalan erőforrásokból fakadó problémák azonosítását, megoldását.
5. Prezentáció és kommunikáció: A PlanRadar könnyen kezelhető, áttekinthető platformon biztosítja a valós idejű információcserét a projektek szereplői között.
6. Projektre gyakorolt hatás: A résztvevők bármikor ellenőrizhetik a projektek naprakész állapotát, ami jelentősen javítja a döntéshozatalt és a projektmenedzsment optimalizálását.
A PlanRadar arra is felhívja a figyelmet, hogy az építőipari kárigények hatékony kezelésére szolgáló digitális eszközök használatának költségei a késések, csúszások, jogviták viták árához képest minimálisak.