Az IT szektor a 2023-as évben az előző évi növekedéshez képest csökkenést mutatott a megrendelések tekintetében, azonban hazai és nemzetközi jóslatok szerint az idei évben növekedésnek indulhat – végzett piaci körképet a hazai IT munkaerőpiac egyik vezető cége, a Bluebird. A cégben 2024. január 1-től változás történt: az alapító és CEO Réfi Balázs ezentúl a nemzetközi terjeszkedést irányítja, az ő feladatait a szektorban már nagy tapasztalattal rendelkező Hradek Viktória látja el.
Az autópálya-matricák 2024-es áremelkedése a közlekedési szokásokat is megváltoztathatja, többen döntenek a kevesebb autózás mellett, míg mások ezentúl kerülhetik az autópályákat bizonyos esetekben – derült ki a Simple felhasználók körében végzett felmérésből. Március 1-től érkezik továbbá a 24 órás autópálya matrica, ami megkönnyítheti az átutazók, kirándulók életét. A megkérdezettek 36 százaléka ugyan hasznosnak találja az újítást, de sokan a kisebb kiruccanások esetén is inkább a 10 napos e-matricát választanák.
Az új év új változásokat is hozott az autózók számára, az autópálya-matricák drágulása és a fizetős utak bővülése anyagi terhet jelenthet – az OTP Mobil a Simple felhasználók körében végzett felmérésével* vizsgálta, ezek hogyan alakítják a közlekedési szokásokat.
„A felmérésünkből kiderült, hogy sokan a közlekedési szokásaikon is kénytelenek változtatni az anyagiak miatt: 15 százalék kevesebbet autózik majd és csak akkor vásárol rövid lejáratú matricát, ha nagyon muszáj, míg 8 százalék inkább egyáltalán nem is használ autópályát a jövőben. Mindössze 8 százalékot nem érintett érzékenyen a változás, bevallásuk szerint nekik belefér a büdzséjükbe az áremelés” – szemléltette az eredményeket Szabó Gergő, az OTP Mobil marketing és Simple termékfejlesztési vezetője.
A válaszadók harmada havonta legalább egyszer használ fizetős útszakaszt, 23 százalék hetente, 17 százalék pedig naponta közlekedik ilyen utakon. A megkérdezettek 16 százaléka évente legalább egyszer hajt fizetős útra, míg a maradéknak vagy nem esik útba, vagy csak akkor közlekedik díjköteles sztrádán, ha nagyon muszáj. Annak érdekében, hogy használhassa az autópályát, minden második megkérdezett vármegyei e-matricát szokott vásárolni. 22 százalék a heti (10 napos), 18 százalék az éves országos, míg 4 százalék a havi matricát preferálja. A többség (55 százalék) január elején váltja meg a következő évre az e-matricáját, de tízből egy fő már a decemberi elővásárlás idején beszerzi azt.
Idén január 1-től a korábban már megszokottak mellett több mint 200 kilométernyi, eddig ingyenes útszakasz lett fizetős, köztük az M0-ás autópálya teljes szakasza is. Ennek köszönhetően 12 százalék megfontolja az éves vármegyei vagy országos matrica vásárlást. A kisebb, egynapos kiruccanásokhoz, átutazásokhoz azonban március 1-től már 24 órás e-matrica is a rendelkezésünkre áll majd. A Simple felhasználók 36 százaléka hasznosnak találja ezt az újítást, már korábban is szüksége lett volna rá. A megkérdezettek fele egynapos kirándulások, utazások során venné igénybe az új matrica típust. Tízből egy fő akkor preferálná, ha átutazóban van, míg 8 százalék abban az esetben használná ki, ha véletlenül hajt fel egy fizetős sztrádára. Közel minden negyedik válaszadó viszont semmilyen esetben nem venne ilyen rövid lejáratú matricát. Ennek a legfőbb oka, hogy sokan jóval többet utaznak, így jobban megéri számukra a többnapos matrica.