A vállalatok többsége digitálisan még éretlen, ha a HR folyamatok automatizációjáról van szó – derült ki egy friss felmérésből. A munkavállalók azonban korántsem tartanak annyira az AI előretörésétől, mint gondolnánk: mindössze tíz százalékuk gondolja azt, hogy a mesterséges intelligencia ténylegesen veszélyeztetné az állását. A kutatás arra a kérdésre kereste a választ, hogy a technológia gyors ütemű változása mellett mire számíthatnak az álláskeresők, a munkavállalók és a munkaadók a közeljövőben.
A munkaadók és a munkavállalók között nagy a kontraszt a mesterséges intelligenciához való hozzáállásban, abban viszont mindkét fél egyetért, hogy a munka világában jelenleg a képzés és tanulás területén teremthetne az AI leginkább hozzáadott értéket számukra. Többek között ez is kiderül a Jobsgarden kutatásából, amelyet ötszáz résztvevő válaszai alapján értékeltek munkaadói és munkavállalói oldalról. A kutatásból kiderült, hogy a cégek több mint fele egyáltalán nem használ a HR-ben AI alapú technológiát.
„Magyarország el van maradva a nemzetközi átlagtól, munkaadói és munkavállalói oldalon sem terjedt el még az AI és automatizáció használata a HR területen. A cégek 62 százaléka válaszolta azonban azt, hogy ezzel a kérdéssel foglalkozni fog a közeljövőben. A munkavállalók oldaláról kiderült, hogy nagy részük nem aggódik, hogy az AI elveszi a munkáját, csupán tíz százalékuk válaszolt úgy, hogy tart attól, hogy a mesterséges intelligencia veszélyezteti az állását” – mondta el Paulovics Éva, a Jobsgarden ügyvezető igazgatója.
Toborzásban és onboardingban alkalmazzák leginkább
A felmérésből kiderült, hogy a vállalkozások a HR folyamatok közül a toborzásban és az onboardingban használják leginkább az automatizációt.
„A válaszok alapján a munkakeresők nem igazán használják ki az ebben rejlő lehetőségeket, inkább kisebb részfeladatokhoz használják, mint például a fordítás. Nem ezzel készülnek fel azonban az interjúra, vagy írják az önéletrajzukat, és nem használják az AI-t egy profi fotó elkészítéséhez sem. A cégek oldaláról viszont szélesebb az alkalmazási terület azoknál a vállalatoknál, amelyek használják ezt a technológiát. Több helyen van már virtuális chatbot, ami megválaszolja a szabályzatokkal kapcsolatos kérdéseket vagy éppen automatizált oktató szoftverek végzik a munkába állók betanítását” – tette hozzá Paulovics Éva. A munkakör digitalizációs projektjeink során mi is azt látjuk, hogy egyre több cég indul el az automatizáció és AI transzformáció útján, amellyel jelentős megtakarítást vagy profit növekedést tud realizálni rövid távon is.
Noha Magyarország lemarad a nemzetközi átlag mögött ezen a téren, egyre több cég érdeklődik a terület iránt. Vannak, akik még kivárnak - elsősorban a szükséges invesztíció miatt, vagy mert még nincsenek meggyőződve a megtérülésről-, a nem cégre szabott megoldások esetén azonban adatvédelmi aggályok is felmerülnek – mutatott rá a kutatás.