A magyarok rendkívül árérzékenyek, ha háztartásigép-vásárlásról van szó: akkor vesznek csak újat, ha elromlott a régi, a vásárlásnál pedig az ár és az energiafogyasztás a legfontosabb tényezők. Mikrohullámú sütő szinte minden háztartásban van, az air fryer pedig népszerűbb, mint a kenyérsütőgép. Nem bízunk a márkaszervizekben, de a szerelő szavára nagyon adunk. A Gorenje legfrissebb, hazai reprezentatív kutatása a magyarok háztartásigép-vásárlási szokásait vizsgálta.
Kényszerből vesznek a magyarok új háztartási gépet
A magyarok több mint háromnegyede csak akkor vásárol új háztartási gépet, ha elromlik a meglévő és drága lenne a szerelés vagy az alkatrészcsere – derült ki a Gorenje legfrissebb, reprezentatív kutatásából*. Nagyon ritka, hogy az energiafogyasztás vagy a meglévő kinézete miatt cserélnek gépet egy nekik jobban tetszőre. Érdekes, hogy a férfiak hajlamosabbak leárazáson venni új készüléket, de csekély a nemek szerinti eltérés. A kutatásból kiderült, hogy a 60 évnél idősebbek kevésbé tartják fontosnak a készülék korát és inkább akkor cserélik le, ha elromlik és drága lenne a szerelés vagy az alkatrészcsere.
Az ár alapján választanak készüléket
Füle Norbert, a Gorenje Magyarország ügyvezető igazgatója elmondta, hogy új háztartási gépek vásárlásakor továbbra is az ár a legfontosabb szempont. A válaszadók 79 százaléka dönt így, de fontos szempontok még a készülék energiafogyasztása (55 százalék) és a készülék márkája (35 százalék) is.
„A felmérésből azt látjuk, hogy a magyarok számára kevésbé fontos szempont, hogy okos készüléket vásároljanak és a design sem elsődleges. A készülékek ára a nőknek fontosabb, mint a férfiaknak, akárcsak a készülék mérete és a készülék energiafogyasztása. A férfiakat jobban érdeklik a garanciafeltételek, a szervizelési lehetőségek és a készülék márkája. A válaszokból az is kiderül, hogy a készülék funkciója és a megbízhatóság is fontos szempontok vásárláskor, de a megkérdezettek említették a teszteredményeket és a vásárlói véleményeket is. Ebből azt látjuk, hogy a vásárlás egy komplex döntési helyzet, számos tényező közrejátszik abban, hogy melyiket veszik meg a vásárlók. A gyártóknak segíteniük kell ezt a döntést azzal, hogy minden információt a rendelkezésükre bocsátanak, hiszen 3, 5 vagy akár 10 éven át, napi szinten használják majd ezeket a készülékeket” – tette hozzá Füle Norbert.
Az air fryer népszerűbb, mint a kenyérsütő
Mikrohullámú sütő szinte minden háztartásban akad és minden második magyarnak turmixgépe is van otthon, valamint a különálló fagyasztó és a mosogatógép is népszerű termékek. Érdekes, hogy habár az air fryer új típusú készülék a piacon, mégis több embernek van (27 százalék), mint kenyérsütőgépe (19 százalék). Az air fryert legnagyobb arányban a 18-39 év közöttiek veszik, de meglepő, hogy minden második 60 évnél idősebbnek is van otthon. Kávédarálója a 40 év fölöttieknek van, a fiataloknál alacsonyabb a penetráció. Szárítógépe viszont a 18-39 év közötti korosztálynak van legnagyobb arányban.
Még nem jött el az ideje a használtgép-piacnak
A megkérdezettek legnagyobb része (41 százalék) még sosem vásárolt használt háztartási gépet és nem is fog, mert inkább új készüléket vesz. A 60 éves vagy annál idősebb válaszadók a legkevésbé nyitottak a használtgép-vásárlásra, a fiatalabbak (18-39 évesek) nyitottabbak használt készülék vásárlására és ők a legelégedettebbek a megvásárolt használt készülékükkel is. Mindössze minden negyedik ember vásárolt már valaha használt készüléket, közülük viszont sokan nem elégedettek: a válaszadók 7 százaléka.
Nem bíznak a magyarok a márkaszervizekben
Meglepő, hogy elromlott készülék esetén tízből csak három magyar hívja a szakszervizt, ha garanciális időn belül van, ezt követően inkább szerelőt keresnek maguktól (25 százalék) vagy ismerős szereli meg a készüléküket (12 százalék). Tíz emberből csak egy keres márkaszervizt, ha letelt a garanciális idő. A márkaszervíz keresése a garanciális időn túl leginkább a budapestiekre jellemző. A fiatalokra a legjellemzőbb, hogy ismerős szereli meg a készüléküket és az is, hogy maguknak szerelik meg. A válaszadók több mint negyedével fordult már elő, hogy szerelőt hívott és túl drága volt. Az is gyakori, hogy nem találtak megfelelő szakembert (26%) és az is, hogy találtak, de heteket kellett rá várni (22%).
Füle Norbert szerint a gyártóknak még sok feladata van abban, hogy a fogyasztók megbízhassanak a márkákban. Az állami háztartásigép-szerelői képzés 20 éve megszűnt, ami azért jelent nehézséget, mert a szerelők idősödnek és a háztartási gépek egyre bonyolultabbak. Hozzátette, az iparág ugyan nemrég újrakezdte a képzést a középiskolákban, de ennek eredményei csak később lesznek láthatók. Az alvállalkozók nem kapnak márkaspecifikus képzést, ezért a nagyobb gyártók saját szervízhálózatot építenek ki, az ügyvezető elmondása szerint a Gorenje úttörő ebben, több megyében is saját szerelőik dolgoznak. Összességében úgy látja, hogy a márkák iránti bizalom lassan épül, de minden gyártónak törekednie kell a szakszerű kiszolgálásra, mert a rossz szolgáltatás gyorsan árt a hírnévnek.
__________________________
*A kutatás a Gorenje Magyarország megbízásából készült. A mintavétel ideje 2024.március 14-23. közötti időszak volt, a felmérés 1028 fő megkérdezésével történt, a válaszok reprezentálják a magyar felnőtt lakosság véleményét. Ez azt jelenti, hogy az adatok nem, kor, iskolai végzettség és településtípus szerint a magyar alapsokasági adatoknak megfelelően tükrözik a felnőtt, 18 éven felüli lakosság véleményét.