Végre kitört a vakáció, itt a jól megérdemelt pihenés ideje tanároknak, diákoknak egyaránt. Az értékes szabadidőt érdemes hasznosan eltölteni, például nyelvtanulással. Fülledt tantermekben, intenzív nyári nyelvtanfolyamokon görnyedés helyett azonban választhatjuk erre a hűvös szobát, vagy akár a strandot is, mégpedig a KRÉTA felületen térítésmentesen elérhető, nyelvtanulást segítő applikáció segítségével.
„A nyelvtanulás olyan, mint a sport, érdemes alacsonyabb terheléssel szinten tartani, mert egy hosszabb kihagyás után szinte mindent elölről kell kezdeni” – fogalmazott az Idegennyelvi Felkészítő Modul szakmai vezetője. „Más tantárgyakkal ellentétben a nyelveknél nem a lexikális tudás az elsődleges, hanem a kompetencia, a készségfejlesztés, ezért is fontos, hogy folyamatosan foglalkozzunk vele” – tette hozzá Miholics Zoltán.
Az Idegennyelvi Felkészítő Modul (IFM) minden általános és középiskolás számára térítésmentesen elérhető a KRÉTA – felületen használt azonosítóval. Az IFM tanári moduljának segítségével pedig a pedagógusok állíthatnak össze személyre szabott leckéket és feladatokat, figyelembe véve a diákok egyéni igényeit és tanulási ütemét. A játékos, érdekes feladatok az angol és a német nyelvi kompetenciák fejlődését segítik. Az IFM az általános iskola harmadik, negyedik osztályától egészen a nyelvvizsga és érettségi szintig ajánlott a diákok számára.
Fontos a rendszeresség
Miholics Zoltán az eredményes nyári nyelvtanulási praktikák közé sorolta, hogy a diákok úgy illesszék be a napirendjükbe az applikáció használatát, hogy állandó napszakokat, időintervallumokat válasszanak, így a rendszeres tanulás két-három hét után szokássá válik, kialakul a rutin.
„Ha azt akarjuk, hogy igazán hatékony legyen a nyelvtanulás, akkor érdemes naponta foglalkozni vele, sőt, javasolt egy adott napon egy egész fejezettel végezni, ami nyelvtani, szókincs és kiejtési feladatokat, valamint beszélgetést is tartalmaz. Ráadásul a fejezetek feladatai tematikailag is egybe tartoznak. Mindez összesen nagyjából napi fél órát vesz igénybe” – tanácsolja a tananyagfejlesztési és módszertani vezető.
„A rendszeresség elengedhetetlen, egy-egy lecke 3 - 7 perc alatt megoldható és nem is muszáj egyszerre abszolválni a teljes adagot. Jó módszer lehet például a reggeli kakaó mellett megoldani az első feladatot, utána ebéd előtt egy kiejtésleckét, ebéd után, pihenés előtt pedig egy videós leckét” – tette hozzá a szakmai vezető.
Miholics Zoltán kiemelte, hogy az Idegennyelvi Felkészítő Modul minden leckéjéből elsajátítható 6-8 új kifejezés, nyelvi fordulat. Az applikáció beszéltet, hallás utáni, szövegértési feladatokat kínál, tehát napról napra bővíti a nyelvtudást.
Hogy segítsenek a felnőttek?
Bármilyen lelkesen is vágnak bele a diákok a nyári, játékos nyelvtanulásba, előfordul, hogy elfogy a motiváció. A szakmai vezető szerint a szülők akár egy jól megtervezett jutalmazási rendszerrel – például egy extra adag fagyival – is átlendíthetik a fiatalokat azokon az időszakokon, amikor úgy látják, hogy csökken a lelkesedés.
„Nagyon fontos ugyanakkor, hogy soha ne legyen büntetés, a szülők mindig azt próbálják erősíteni, hogy mit nyerhet a gyermekük azzal, ha rendszeresen használja a nyári szünetben a nyelvtanuló alkalmazást. A szülők ki is vehetik a részüket a tanulásból, játszhatnak együtt, partnerek lehetnek a beszélgetős feladatokban. Gyermekük KRÉTA fiókjával akár ki is próbálhatják az applikációt. Emellett a tanárok is motiválhatják a vakáció idejére a gyerekeket, de semmiképp sem nyári házi feladattal, sokkal inkább például azzal, hogy 5-össel indítják a tanévet, ha a diákok rendszeresen fejlesztik nyelvi képességeiket a szünidőben.”