Öt-hét éves kora körül vinné el moziba a gyermekét első alkalommal a magyarok többsége – mutat rá az ETELE Cinema és Opinio piackutató közös reprezentatív felmérése. A legkisebbek első jó mozis élménye leginkább a film kiválasztásán múlik, de sokat számít a családbarát terem, illetve a kedvenc snack és üdítő is.
A kisgyerekes (4-10 év) szülők fele legalább egyszer elvitte mozizni a család legkisebb tagját az elmúlt egy évben, negyedük pedig 3-4 alkalommal is eljutott a filmszínházakba. A moziba járó családok általában maximum 5 ezer forintot költenek el egy-egy alkalommal fejenként.
A magyarok közül relatíve sokan (20%) már a négyéves, vagy fiatalabb gyerekeket is elég érettnek tartják a mozizáshoz, de a megkérdezettek többsége szerint (52%) öt és hét éves kora között érdemes elvinni egy kisgyereket először egy előadásra. A válaszadók negyede (23%) viszont úgy véli, a legjobb, ha ezzel 8 éves korig várnak.
A vetítés alatt a megkérdezettek leginkább azon aggódnának, hogy a gyermek nem üli végig a műsort (50%), hangoskodik (33%) vagy túl hangos lesz számára a film (29%), illetve nem tudnak kijutni a vetítésről időben a mosdóba, ha a szükség úgy hozza (25%). Sokan attól is tartanak, hogy nem látja jól a filmet az előtte ülőtől (22%) vagy túl ijesztő lesz számára a tartalom (21%).
A mozi kiválasztásánál a filmkínálat (48%) mellett a vetítési időpontok (34%), a kényelmes, gyerekbarát ülések (31%), valamint a jegyárak (29%) a legfontosabb szempontok, de számít, hogy van-e pelenkázó vagy játszóház a közelben (20%), könnyen elérhető-e a mosdó (19%) és tiszták-e a termek (19%).
A válaszadók szerint a gyerekek első mozis élménye leginkább a megfelelő film kiválasztásán múlik (75%), de fontos az is, hogy közösen megbeszéljék, vetítéskor mire számítsanak (35%). Emellett érdemes a gyermek kedvenc ételét és italát is kiválasztani a büfében (33%), továbbá figyelni arra, hogy egy családias teremben (33%) induljon a vetítés.
„Az első mozizás meghatározó pillanat a kicsik életében, így a film mellett érdemes olyan termet választani, ahol a barátságos fények, a visszafogott hangzás és a változatos kialakítású, gyerekekre méretezett ülőhelyek zavartalan szórakozást biztosítsanak a gyermekes családoknak” – hangsúlyozta Borsos-Vámosi Dóra, az Etele Plaza asset managere. A bevásárlóközpontban található mozi az új, kifejezetten a gyerekek számára kialakított, második KIDS terem megnyitásának apropóján mérte fel a magyarok moziba járási szokásait.
A felmérés szerint a gyerekfilmekről leginkább a programajánlókból (34%), reklámokból (30%), online értékelésekből (30%), és baráti, családi ajánlásokból (30%) értesülnek a magyarok, de az is gyakran előfordul, hogy a gyerek javaslata (24%) alapján választanak.
A kutatásról
A felmérés az Etele Plaza megbízásából az Opinio piackutató mobilapplikációval készült 2024. május 26-30. között, 1060 fős mintán. A fent bemutatott eredmények országosan reprezentatívak a 16-59 éves korú lakosságra, nem, kor, iskolai végzettség, lakóhely településtípusa és régiója szerint. A felmérés statisztikai hibahatára 3,1%, azaz a fent bemutatott %-os eloszlások maximum ennyivel térhetnek el attól, amit a teljes magyar lakosság lekérdezése eredményezett volna.