Az IT egyik leggyorsabban fejlődő területe az automatizáció, ami a gyakran ismétlődő, bonyolult folyamatok és feladatok elvégzését gyorsabbá és hatékonyabbá teszi – véli a K&H IT vezetője. A bank ezért már az információtechnológiai fejlesztésben, a terméktesztelésben, az ügyfelek igényeinek kiszolgálásában és a kollégák munkafolyamatainak egyszerűsítésében is alkalmazza ezeket a megoldásokat. Most pedig a K&H STEM pályázat keretében a fiatal IT egyetemi hallgatók is megmutathatják 2024. október 31-ig, milyen új, kreatív megközelítést látnak az automatizáció alkalmazására.
„Az automatizációt hajlamosak vagyunk például fizikai robotok formájában elképzelni, de a pénzügyi informatikában, a robotizáció példájánál maradva valójában egy olyan technológiáról van szó, ami a gyakran ismétlődő, sok manuális adatbevitelt, -feldolgozást és fájlmozgatást gyorsabbá és pontosabbá teszi. Segítségével a munkatársak az igazán értékteremtő feladatokra fókuszálhatnak, így a vállalatok hatékony működése szempontjából hatalmas a jelentősége. Nem csoda, hogy az automatizáció az egyik leggyorsabban fejlődő informatikai ággá vált, egy bank tekintetében pedig rendkívül széles területet fed le – az automatizált tesztkörnyezet létrehozásától kezdve a személyes hatékonyságot is segítő low-code/no-code (LCNC) megoldásokig” – mondta el Ozorai Dénes, a K&H IT vezetője.
Az automatizáció kiemelkedő szerepét mutatja az is, hogy az egyetemi IT hallgatók számára kiírt K&H STEM pályázatnak is ez az egyik témája. „A díjjal azokat a fiatal tehetségeket szeretnénk elismerni, akik egyedi, innovatív gondolkodásmódjukkal, ötleteikkel példaként, „inspoként” szolgálhatnak. A nyertes pályázók összesen mintegy 2 millió forint díjazásban részesülnek és akár részt is vehetnek valódi, értékteremtő piaci megoldások fejlesztésében a K&H hazai és nemzetközi IT csapatának innovatív technológiai projektjein keresztül. Ötletadóként mutatunk három területet a nálunk már működő megoldásokból, akik pedig kedvet kapnak a pályázáshoz, és akár ki is próbálnák és alkalmaznák mindezeket a technológiákat, azok 2024. október 31-ig ezen a linken jelentkezhetnek” – folytatta Ozorai Dénes.
Automatizált fejlesztések
„A Devops Transformation Programunk (DTP) eredményeként ma már bizonyos alkalmazásoknál egy fejlesztés összes ellenőrzése, tesztelése és élesítése teljesen automatizált folyamatként, emberi érintés nélkül fut végig nálunk. Egy ilyen újítást persze nem egyszerű házon belül megvalósítani, ugyanis az összes érintett rendszert és folyamatot módosítani kellett. A K&H-n belül működő IT szervezetünket azonban végig inspirálta, hogy olyan projektben vehettek részt, ami egyedülálló a hazai banki piacon. Ráadásul a technológiai fejlesztések összefűzéséből az üzleti terület is profitál, mivel gyors megoldásokat tudunk szállítani számukra, ami egyértelmű versenyelőnyt jelent a mai, sprinter tempóban haladó technológiai környezetben” – hangsúlyozta az IT vezető.
On-demand tesztkörnyezet
Mivel a fejlesztésekhez szükséges tesztkörnyezetre nincs folyamatosan szükség, ezért ideiglenes tesztkörnyezetet (environment provisioning) alkalmaz a bank IT szervezete, ami csak akkor jön létre, amikor erre valóban szükség van. Ez az on-demand tesztkörnyezet – a folyamatossal szemben – kevesebb karbantartást igényel.
Teret nyernek a low-code/no-code megoldások
Az automatizáció talán leggyorsabban fejlődő területe a low-code/no-code platformok, vagyis az intuitívan, úgynevezett „drag&drop” módon fejleszthető, előre elkészített komponensekből álló szoftverek alkalmazása a banki fejlesztésben. „Egyik hatalmas előnyük, hogy vezetik a kollégák kezét, gyakran nem szükséges hozzájuk tradicionális kódírási IT szaktudás, tehát az üzleti területen dolgozó kollégák is igény szerint össze tudnak állítani olyan, saját vagy csapatuk munkáját segítő megoldásokat, amik a repetitív, manuális tevékenységeket kiváltják. Ráadásul ezzel a technológiával speciális banki folyamatokat is könnyen és gyorsan lehet automatizálni, a K&H-nál ezért egy több mint 10 főből álló IT-s csapat foglalkozik LCNC alkalmazások fejlesztésével.”
„Jelenleg több mint 50 ilyen appot használunk. Többek között így támogatjuk a mindennapi és minden kollégát érintő belső kommunikációt egy mobil alkalmazáson keresztül. De vannak speciális megoldásaink is, mint a lízing szerződéskötési, folyósítási ügymenetét lekövető alkalmazás vagy a vállalati kapcsolattartást és ügyfélmegtartást elősegítő kalkulátor, de a Széchenyi Kártya Program hiteltermékek életciklusának lekövetését is így végezzük” – avat be a részletekbe Ozorai Dénes.