Az első nemzetközi összesítésben az e-business értékláncot vizsgálták hét vezető iparágban, míg a másodikban a vállalatközi e-kereskedelem helyzetét értékelték. A harmadik tanulmány pedig átfogó képet adott a magyarországi cégek internetes felkészültségéről.
A kutatások egyik legfőbb közös megállapítása, hogy az összes vizsgált iparág közül az autógyártásban a legalacsonyabb a felsővezetők elkötelezettsége az e-kereskedelemhez szükséges fejlesztések iránt. A cégvezetők mindössze 35 százaléka vesz részt közvetlenül a programokban, míg ez az összes iparág átlagát tekintve 58 százalékot ér el. A cégvezetők 51 százaléka leginkább a jelentős költségeket, 45 százaléka az e-üzletek tapasztalatainak hiányát tekinti az aktív elektronikus kereskedés tervezhetősége akadályának. Úgy vélik, hogy a gyors átalakulás elriasztaná a hagyományos vevőket, megzavarná a kialakult beszállítói kapcsolatokat és felemésztené a létező bevételi forrásokat.
A nemzetközi felmérések tapasztalatai szerint az iparág vezető cégeinek döntéshozói nem hisznek abban, hogy az e-gazdaság azonnali és jelentős versenyelőnyt biztosítana számukra. Mindössze ötödrészük tekinti az elektronikus kereskedelmet olyan tényezőnek, amely növeli a nyereséget, míg a többi iparágban a vezetők 44 százaléka hisz ebben.
Az autóiparban csak a cégek 29 százaléka kínál testre szabott termékeket és szolgáltatásokat, míg a többi iparágban ennek átlaga 57 százalék, holott az autóértékesítés és gyártás az a terület, ahol az elektronikus kereskedés különböző alkalmazásai gyors és látványos eredményt hozhatnának.
- Magyarországon ahhoz, hogy a kisebb beszállító-vállalatok életképes partnerek maradhassanak, nekik is sürgősen képessé kell tenniük vállalatukat az elektronikus gazdaság vívmányainak alkalmazására - állítja Linda Mears, a KPMG tanácsadója.
A szakértő szerint a hazai sikeres átalakuláshoz az szükséges, hogy a magyarországi beszállítói cégek teljes vezérkara kezdeményezően lépjen fel és aktívan vegyen részt az elektronikus kereskedelemhez szükséges fejlesztésekben. Ez biztosíthatja, hogy a magyarországi cégek formálói legyenek az internetes gazdaságra való áttérésnek, és ne a technológia, illetve a versenytársak fejlődése határozza meg üzleti lehetőségeiket - fogalmaz a KPMG szakértője.
Az is előny, vallja Linda Mears, hogy épp az ellátási láncok hatékonyabb működtetését érheti el az e-kereskedelemre való áttérés, mivel a megrendelői igények szerint készített járművek, illetve alkatrészek az internet révén olcsóbban és gyorsabban juthatnak el a vevőkhöz. Ehhez azonban át kell alakítani a teljes ellátási láncot az egyes beszállítóktól kezdve a helyi eladókig - állítja a KPMG munkatársa.