Az FPV (azaz First Person View, vagyis első személyű, azaz belső nézetű) drónok csak néhány éve kezdtek el szélesebb körben ismertté válni és történelmük sem nyúlik hosszú évtizedekig vissza. Egy friss kutatás azonban azt mutatja, hogy egyre népszerűbbek a lakosság körében és egyre többen tervezik, hogy vásárolnak ilyet. Nem csoda hát, hogy a meghatározó hazai gyártó és forgalmazó cégben felmerült a széles körű oktatás gondolata is.
Az FPV drónokat az orosz-ukrán háborúról szóló hírekben hallhatjuk gyakran. Ezek a szerkezetek azonban nem csak a harcászatban, de számos egyéb felhasználási területen is egyre népszerűbbek. Elég, ha csak a filmforgatásokra, koncertekre, vagy épp a sportversenyek rögzítésére gondolunk. Az FPV drónok azonban a lakosság körében is egyre szélesebb körben terjednek. Ezt mutatja az a friss kutatás is, amelyet a meghatározó hazai FPV drón gyártó és forgalmazó cég, az FPV Garage készített. A kutatásból kiderül, hogy a világszerte már komoly rajongótáborral rendelkező szerkezetek itthon milyen ismertségnek örvendenek, illetve a lakosság mekkora része rendelkezik ilyen drónnal. A kutatást nem csak a szerkezet egyre nagyobb ismertsége inspirálta, de az is, hogy az FPV drónsport nemzetközi szinten egyre nagyobb népszerűségnek örvend és itthon is évről évre többen érdeklődnek a drónsportok, illetve a drónpilóta-oktatás iránt.
A kutatásból kiderült, hogy a magyar lakosság körében közismertnek számítanak a drónok – a válaszadók több, mint 80 százaléka hallott már róluk –, míg ezen belül az FPV drónokról csupán a drónokat ismerők 20 százaléka tud. A felmérés egy másik érdekes adata, hogy a lakosság közel negyede (24,5%) már birtokol, vagy tervez beszerezni drónt. Ez a szám mintegy 2-2,4 millió embert jelent Magyarországon.
„Tudtuk, hogy ez egy népszerű terület, de azt nem, hogy ilyen hatalmas mértékű az érdeklődés. Ugyanakkor voltak olyan eredmények is, amik merőben új irányokra hívták fel a figyelmünket. Felmértük azt is, hogy az FPV pilóták egyedül, vagy társaságban repülnek-e. Amikor ezt a felmérést megnéztük korosztályi eloszlásban, meglepetésünkre az jött ki, hogy az iskolás korúak közt a legalacsonyabb a társaságban repülők aránya. Körülbelül a fiatal pilóták negyede az, akinek van FPV-s közössége. Ez pedig azt a hosszú távú tervünket, hogy eljuttassuk az általános- közép- és szakképző iskolákba a valós drón és FPV drón képzést hihetetlenül felerősítette. Így a közösségépítési modellünkben teljesen átszabtuk az ütemeket” – magyarázta Szász Léna drónszakértő, az FPV Garage ügyvezető igazgatója.
Komoly tudás játékba csomagolva
A szakértő szerint az általános- és középiskolai drónpilóta-oktatás igényét az is megalapozza, hogy a cég az elmúlt egy évben egy roadshow keretében mutatta be az ország számos pontján a drónjait, köztük iskolákban is.
„A kutatás számunkra egyértelművé tette, hogy az FPV drónozást, mint játékos formában tanulást minél hatékonyabban és hamarabb el kell juttatni a fiatalsághoz. Az elmúlt két félévben a Drónia Roadshow keretében bejártuk az ország iskoláit. Mindenhol nagyszabású, tornatermeket betöltő bemutatókat tartottunk az FPV drónok világáról. Az országjárásunk hatalmas siker lett. Több mint 4000 gyerek és pedagógus vett részt ezeken a rendezvényeken. Már az ő visszajelzésük is erős adalék volt, ám ez a meglepő kutatási eredmény véglegesen arra irányította a figyelmünket, hogy a felnövekvő nemzedék számára elérhetővé kell tennünk az FPV drónozást” – fogalmazott Szász Léna.
Az iskolai oktatás bevezetése azért is előnyös lehet, mert egyre nagyobb szükség mutatkozik a modern technika ismeretére és magabiztos kezelésére. Az FPV drónok világa a műszaki ismeretek egészen alap szintjétől a mérnöki magaslatokig nyújt betekintést a technika világába. Míg a konzumer, nagyáruházak polcairól levett drónokat hazavisszük, és kicsit repülgetünk velük, addig az FPV drónok használata elindíthatja az ifjú pilótát abba az irányba, hogy minél mélyebbre menjen a technológiában és egy olyan gépet hozzon össze magának, amit teljesen testre szabhat. Ez mechanikai szerelést, az elektronika működésének megértését, módosítását, és egyben számítógépes konfigurálást is jelent.
„Egy FPV drónnal játékba csomagolhatjuk a komoly tudás megszerzését. A gyerekek szinte ránőttek a telefonjukra, tabletjükre vagy számítógépükre és egész nap játszanak. A játék eredményeként pedig sok szülő úgy látja, hogy a gyerekük teljesen eltűnik a közösségből és egy idegen, virtuális világba kerül. Az FPV drónok világa a gyerekeknek azt az élményt adja, mint a videójátékok világa, hiszen a játékkonzol hasonlít a távirányítóra, a monitornál jobban beleélhető világot kapnak az FPV szemüvegtől, és egy első szemszögű világban játszódik minden, vagy arra készít fel. Az FPV drón pilótává válás útjának első lépései pedig a számítógépes szimulátorokon vezetnek keresztül. Azonban az ifjú pilóták alig várják, hogy néhány 10 óra szimulátorozás után igazi FPV drónt vezethessenek, ahol a gravitáció és a szél nem egy-egy paraméter csupán, hanem a való élet fizikai összetevői. És ráadásul mindezt nem a számítógép magányában, hanem társaságban, a természetes, vagy épített környezetünk valóságos tereiben” – tette hozzá a drónszakértő.
A drónoktatás iránt már most több iskola nagy érdeklődést tanúsít, sőt volt, ahol jelezték, hogy a pedagógusok is nyitottak lennének az oktatásra szakkörök formájában, miután maguk is részt vettek egy képzésen.