Az ABB és a Sapio Research együttműködésében végzett új kutatás keretében közel 2400 globális vállalatot kérdeztek meg, hogy betekintést nyerjenek a piac helyzetébe az energiahatékonyság, a fenntarthatóság, a digitalizáció és a villanymotorok kulcsfontosságú szerepe terén.
A 2024 júniusában végzett felmérés során az Egyesült Királyság, az Egyesült Államok, Németország, Olaszország, Franciaország, Ausztrália, az Egyesült Arab Emírségek, Japán, Thaiföld, Szaúd-Arábia, Brazília, Dél-Korea és India ipari döntéshozói között gyűjtöttek válaszokat. A válaszadók számos iparágat képviseltek, például az OEM-gépgyártásban, az energetikai szektorban, az élelmiszer- és italgyártásban, valamint a fém- és vegyiparban tevékenykedő gyártókat. Az egyik legfontosabb megállapítás az volt, hogy a vállalkozások 91 százaléka szerint az energiahatékonyság mára döntő befolyással bír az elektromos motorok kiválasztására. Továbbá a vállalkozások 94 százaléka jelenleg is beruház vagy tervez beruházást fenntarthatósági programokba.
„Ez a felmérés hasznos betekintést nyújt abba, hogy a vállalkozások miként helyezik előtérbe az energiahatékonyságot nemcsak a fenntarthatósági célok elérése, hanem a mérhető pénzügyi megtérülés érdekében is” – mondta Stefan Floeck, az ABB Hajtások üzletághoz tartozó IEC Low Voltage Motors divízió vezetője. „Az ABB már most is döntő szerepet játszik ebben a folyamatban azzal, hogy bemutatja, miként lehet a legkorszerűbb energiahatékony villanymotorokba – például az IE6 SynRM technológiánkba – való befektetéssel növelni a működési hatékonyságot és elősegíteni a fenntartható növekedést. Mivel a megtérülési időt gyakran inkább hónapokban, mint években mérik, az eredmény mind a környezet, mind az üzleti eredmény szempontjából előnyös.”
Majdnem minden vállalkozás (94 százalék) beruház vagy tervez beruházni a fenntarthatóságba és különösen az energiahatékonyságba. A legtöbben tisztában vannak azzal, hogy az energiahatékony motorok milyen szerepet játszhatnak fenntarthatósági céljaik elérésében, 91 százalékuk szerint ez befolyásolja a választásukat. Majdnem minden vállalkozás felismerte azt is, hogy az energiahatékony motorok hozzáadott értéket teremthetnek termékeik és üzleti tevékenységük számára.
A jelentés egészéből kitűnik, hogy a végfelhasználó vállalkozások nagyobb hangsúlyt fektetnek a fenntarthatóságra, gyakran az ügyfelek részéről érkező fokozott elvárások miatt, ami az energiahatékonyságba való növekvő beruházásaikban mutatkozik meg. Ez abban is tükröződik, hogy ezek a vállalkozások mit helyeznek előtérbe az energiahatékony motorok tekintetében: 88 százalékuk fontosnak tartja, hogy a gyártók környezetvédelmi terméknyilatkozatot (EPD) tudjanak kiállítani. Az ABB ezt a kihívást az EcoSolutions programmal kezeli, amely egy olyan átfogó program, amelynek célja, hogy teljes átláthatóságot biztosítson termékeinek környezeti hatásáról azok teljes életciklusa során, a gyártástól a termék végleges elhelyezéséig.
A fő akadályok, amelyek visszatartják a vállalkozásokat a nagyobb hatékonyságú motorokba való beruházástól, a magasabb kezdeti költségek, a meglévő rendszerekbe való integrálással kapcsolatos aggályok és a termelési képességek esetleges megszakadása. A magasabb kezdeti költségek inkább a nagyobb forgalmat bonyolító vállalkozások számára jelentenek akadályt.
A költségek az üzemek és berendezések korszerűsítéséhez szükséges beruházások miatt egyszerre jelentenek akadályt és ösztönző tényezőt. A vállalkozások 99 százaléka azonban ma már a hosszú távú megtakarításokat tekinti az energiahatékonysági intézkedései megtérülése (ROI) fő tényezőjének.
Fontos megjegyezni, hogy a legtöbb vállalkozás az új villanymotorok vásárlásakor a legjelentősebb tényezőnek a teljes élettartamra vetített költséget, azaz a teljes tulajdonlási költséget (total cost of ownership/TCO) tekinti. Valójában a hosszú élettartama alatt az energiahatékony motor költségeit messze felülmúlja a működtetéséhez szükséges villamos energia költsége. Egy IE6 SynRM motor esetében az induló költségek a TCO körülbelül 2 százalékát teszik ki, a karbantartás 1 százalékot, a fennmaradó 97 százalékot pedig az elektromos áramra költik.
Természetesen a költség nem az egyetlen figyelembe veendő szempont. A minőség és az integrálhatóság szintén kulcsfontosságú tulajdonságok, amelyeket a vállalkozások elvárnak a beszállítóktól.
A vállalkozások növelik az innovatív technológiákba történő beruházásaikat, hogy kihasználhassák a digitalizáció és az e-kereskedelem előnyeit. Hogy mire fordítják ezt a beruházást, az sokrétű, de a hangsúly az automatizálásra és az MI-alapú megoldásokra helyeződik.
Ha kifejezetten az villanymotorok digitalizálását vizsgáljuk, akkor az az egyértelmű tendencia látszik, hogy a villanymotorok beszállítói a gyűjtött, elemzett adatokat és a távfelügyeletet használják fel szolgáltatási kínálatuk javítása érdekében. A vállalkozások 99 százaléka úgy véli, hogy a digitálisan összekapcsolt villanymotorok üzemeltetése hozzáadott értéket nyújt, különösen a motorok rendelkezésre állását és biztonságát javító, prediktív állapotfelügyeletre való képességük miatt.
Mivel a válaszadók közül sokan már használják az e-kereskedelmet, egyre nagyobb az érdeklődés a vállalkozások közötti (B2B) szolgáltatásként való használata iránt. Majdnem minden vállalkozás lát valamilyen előnyt az elektromos motorok e-kereskedelem útján történő beszerzésében, a lehetőségek széles választékának és a termékek könnyű összehasonlíthatóságának lehetőségét tartva a legelőnyösebbnek. Az ABB már huszonegy országban vezette be az e-kereskedelmet, amelynek visszaigazolt előnyei közé tartozik a gyorsaság, a termékválasztás rugalmassága, a könnyű konfigurálás, a rendelés visszaigazolása és nyomon követése.
Ezek az megállapítások tovább erősítik a még megbízhatóbb és pontosabb megoldásokat biztosító digitalizációs trendeket, amelyek működési értéket biztosítanak, és lehetővé teszik az üzleti modell átalakítását.