Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében – derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a megtorpanás várhatóan csak ideiglenes és a gyártók hamarosan újra növelhetik a kapacitásokat – emeli ki Szűcs Tamás, az EY autóipari iparági csoportjának vezető partnere.
Az elmúlt évek látványos emelkedéséhez képest idén szerényebb mértékű volt az elektromos meghajtású járművek iránti kereslet világszíntű bővülése. Míg 2020 és 2023 között 30 százalékról 55 százalékra ugrott az ilyen típusú autók vásárlását tervező fogyasztók aránya, addig idén mindössze 3 százalékpontos növekedést mutatnak a számok.
A válaszadók 27 százaléka leginkább a hiányos töltőinfrastruktúra miatt hezitál, míg negyedük a hatótávolság miatt aggódik. A legfrissebb felmérés adataiban most először az akkumulátorok cseréjének magas költségei miatti félelmek is megmutatkoznak: ezt a kockázatot a potenciális vevők 26 százaléka említette meg.
E-autó vásárlására leginkább a magas üzemanyagárak ösztönzik a fogyasztókat 2024-ben is, a kutatás résztvevőinek több mint harmada ezt jelölte meg a legmeghatározóbb indokként. Eközben a környezetvédelmi szempontok arányaiban háttérbe szorultak. 2021-ben a megkérdezettek közel fele jelölte meg ezeket motiváló tényezőként, idén már csak harmaduk.
Az elektromos autók elterjedésének nagy nyertesei a kínai gyártók, akik az elmúlt években komoly előrelépést könyvelhettek el a szektorban világszerte. Csak az európai EV-eladásokban a kínai modellek aránya 0,4 százalékpontról 8-ra emelkedett 2019 és 2023 között. Európában a vásárlók számára a két legfőbb tényező, amiért fontolóra vennének egy kínai EV-márkát, az a kedvezőnek mutatkozó ár-érték arány és a vonzó járműkínálat.
„A kereslettel egyidejűleg érdemes megvizsgálni a kínálatot is. Az előrejelzések alapján az elektromos autók európai gyártásának jelenlegi bizonytalansága csak átmeneti jellegű, az évtized végére növekedés várható. A magyar gazdaság gerince az autóipar, ezért kiemelten fontos, hogy a hazai leányvállalatok részesüljenek az EV forradalomból. Az állami ösztönzők, például a kutatás-fejlesztésre igényelhető készpénztámogatás és adókedvezmény felhasználása kulcsfontosságú abban, hogy a gyártók és a beszállítók biztosítsák hosszú távú növekedésüket és kiemelt szerepüket a csoporton belül” – hangsúlyozta Szűcs Tamás.
__________________
Az EY Mobilitási Fogyasztói Index (MCI) felmérésről
Az MCI 28 országban (Ausztrália, Ausztria, Brazília, Kanada, Kína, Kolumbia, Csehország, Dánia, Finnország, Franciaország, Németország, India, Indonézia, Olaszország, Japán, Malajzia, Mexikó, Hollandia, Új-Zéland, Norvégia, Szingapúr, Dél-Korea, Spanyolország, Svédország, Thaiföld, Vietnam, Egyesült Királyság és USA) 19000 fogyasztó körében mérte fel az autóvásárlási szokásokat.