Egyetemközi informatikai központ

Széll Zoltán, 1999. április 2. 12:10
Négymilliárd forintba került a BME és az ELTE által közösen használt új épület, amely a két egyetem krónikus helyhiányát és informatikai oktatásának gondját enyhíti.
A fenti összegből az építkezést, a kábelezést és a bútorozást oldották meg, valamint ebből finanszírozták az Informatikai Központ laboratóriumainak felszerelését.

A nyolc laboratóriumba 15-15 PC került, 350 MHz-es Pentium II alapú, multimédiaképességekkel kibővített Gateway munkaállomások, amelyeket két Digital Alpha szerver (4100 és 8200), hat Gateway NT szerver és két Nokia információs terminál egészít ki. A felhasználók már rövid használat után is elégedettek a számítógépekkel, de a feladatok mennyisége miatt számukat előreláthatóan növelni kell, mégpedig laboronként 25-30 munkaállomásra. Windows- és Unix-környezetek, relációs adatbázis-kezelők, 4 GL alkalmazások, CASE-eszközök és speciális szoftverek futnak a gépeken.

Melyek azok a célok, amelyeket az új Informatikai Központ kitűzött? Az intézmény ügyvezető igazgatója, Risztics Péter egyetemi docens négy területet emelt ki.

A Műszaki Egyetem nyolc karán már évek óta oktatnak számítástechnikát, az alkalmazásorientált termékek mellett mindenütt van alapoktatás is. Több előnye is lenne az alapoktatás egységesítésének, központosításának, ezért a racionalizálás támogatása, elméleti kidolgozása kiemelt feladata az Informatikai Központnak.

A Villamosmérnöki és Informatikai Karon a műszakiinformatikus-képzés tíz éve még mindössze 50 főt jelentett. Számuk azóta megtízszereződött, ma 500 főt vesznek fel erre a karra. Napjainkban óriási mértékben fejlődik az informatika, ezért folyamatosan korszerűsíteni kell a képzés tematikai és oktatástechnológia folyamatát. Például ösztönözni kell a multimédiás előadásokat, ugyanis ma már az informatikai rendszerek, keverőpultok segítségével megoldható, hogy a technológiai folyamatokat videofilmekkel szemléltessék, programozási példákat mutassanak be, mindezt a számítógéppel vezérelt előadás szerves részeként.

A harmadik feladat a tanszékeknek ipari megrendeléseket szerezni, majd a munkákat az egyetemen belül megszervezni - a tapasztalatok szerint néhány éves megtorpanás után egyre több az olyan informatikai és távközlési területen működő nagyvállalat, amely kutatómunkát rendel a tanszékektől. Végül a negyedik feladat akkreditált, térítéses, főiskolai jellegű képzés előkészítése, kidolgozása fejlesztő, üzemeltető és karbantartó informatikusok képzésére.

Az Informatikai Központban vállalatok által megrendelt képzéseket is indítanak majd, amire azért van szükség, mert a tanterv keretein belül nem lehet minden szoftver használatát készségszinten elsajátítani.

A munkák során a fővállalkozó a KIPSZER volt, az informatikai eszközöket a Traco Kft. szállította.