Leginkább a helyzetértékelés, az ehhez kapcsolódó jövőkép felvázolása és a termékbemutatók jellemezték a Lotusphere 2001 ötnapos rendezvényét, de folyamatosan érezhető volt a felhasználók általi visszacsatolás fontossága is. A nehezen lefordítható kulcsmondat (In The Know - A Nagybetűs Tudás) pedig áthatotta az egész konferenciát. A megnyitó előadáson elhangzott darwini példára hivatkozva (miszerint az élővilágban nem a legerősebbek, nem is a legintelligensebbek, hanem a leginkább alkalmazkodóképes egyedek voltak a túlélők) minden fórumon azt bizonyították, hogy az informatikai szempontból mindenképpen internetközpontúvá alakult i-világban is a kiforrott elképzelések, megoldások számíthatnak hosszú távú sikerre.
Régi-új jelszavak
Al Zollar, a Lotus tavaly februárjában kinevezett elnök-vezérigazgatója a megnyitón elsősorban a stratégia változatlanságáról, illetve aktualizálásáról beszélt, Jeanette Horan elnökhelyettes a legfontosabb új termékek néhány valóban meglepő szolgáltatására hívta fel a figyelmet, Scott Cooper elnökhelyettes (aki egyben a tudásmenedzsment fejlesztésével foglalkozó divízió első embere) pedig a már piacon lévő és a fejlesztés alatt álló tudásmegosztási lehetőségeket demonstrálta csapatával.
Zollar azt emelte ki, hogy a Lotus 1995 óta (amikor az IBM megvásárolta az akkor már sikeres fejlesztőcéget) alapjaiban nem változtatott a kommunikáció-együttműködés-koordináció hármassal megfogalmazott célján, de 2001-ben, amikor az üzleti életben alkalmazott programokat az internet, az e-business és a tudásmegosztás terén elért eredménnyel jellemezik, már módosítottak a jelszón. Ma az üzenetkezelést, az e-learninget és a tudásmenedzsmentet tűzi zászlajára a cég, ami azonban inkább a korszerűsítésre utal, mintsem az irányváltásra - főként akkor, ha az IBM-nek az e-business világában elért eredményeit is figyelembe vesszük.
Egyértelművé vált, hogy a Lotus korábban létező, főként a csoportmunka támogatására fejlesztett megoldásait (Notes, Domino) az internetes gazdaság igényeinek megfelelően bővíti, a másik - ezzel párhuzamosan futó - főirány a vállalati össztudás minél egyszerűbb kezelhetőségét jelölte meg céljaként, ezen belül pedig ugyanezek webes felületen történő elérhetősége kapott hangsúlyt.
K-station - a tudás portálja
Végül is a Lotus évek óta azon fáradozik, hogy olyan szoftveres alapszerszámokat adjon a felhasználók kezébe, amelyek az üzleti élet bármely területén megfogalmazható, bármilyen web alapú kommunikációs csoportmunka igényeire kínálnak keretmegoldást, mégpedig olyat, amelyet aztán a felhasználók a lehető legegyszerűbben adaptálhatnak saját környezetükre. Az ilyen testre szabások olyan finomításokat vagy éppenséggel új ötleteket tartalmaznak, amelyeket vélhetően a többi felhasználó is alkalmazhat; ennek eredménye, hogy világszerte ezrek és tízezrek találnak új, praktikus megoldásokat a helyi feladatokra, amelyeket aztán fejlesztőik visszavezetnek a közösségi tudás alapjainak fejlesztőihez, akik viszont mindenki számára elérhetővé teszik az ígéretes programokat. Így alakulhatott ki az a világméretű Lotus-kultúra, melynek eredményeként tízezren fizettek be az ötnapos orlandói előadás-sorozatra. (Csak érdekességként: fél órával azután, hogy a Lotus website-ján megjelentek a jelentkezési lapok, már be is telt a létszám. Sokan lemaradtak, ami jól bizonyítja, hogy az 1650 dolláros részvételi díjért olyan információkhoz juthattak a jelenlévők, ami megérte a munkáltatónak a borsos összeg kifizetését.)
A korábban már létező vezető csomagok (Sametime, QuickPlace) funkcióinak új összerendezésével új lehetőségek nyíltak, a konferencián több alkalommal, több nézőpontból is ismerttett K-station például ezek összefűzésével adott egy vállalati portál jellegű szolgáltatáscsomagot, amelynek része az iNotes, azaz a Notes-felület bárhonnan elérhető, személyre szabott megjelenítése.
Oszd meg, és uralkodj!
Mint a konferencián is elhangzott, minden vállalkozás legnagyobb gondja, hogy a dolgozói által birtokolt tudás, ismeretanyag elérése gondokba ütközik, tehát még az internet sem kínálja fel a vállalati tudásmegosztás egyszerű lehetőségét. Ahhoz, hogy egy cég kulcsfontosságú adatai vagy éppen a felhasználó személyes adatbázisa bárhonnan elérhető legyen, olyan keretszoftverre van szükség, amelyet különösebb számítástechnikai tudás nélkül szabhat mindenki a saját céljainak leginkább megfelelő felületű és tartalmú együttessé. Természetesen a vállalati tudást megfelelő szerveroldali szoftverekkel kell összerendezhetővé tenni, majd más programokkal az információk távoli elérhetőségét, illetve kereshetőségét is szükséges biztosítani a tudásmegosztás érdekében. A Lotusphere-en éppen ezeket a megoldásokat mutatták be felhasználóiknak a fejlesztéseket vezető mérnökök, illetve maguk a fejlesztők.
Egy háttérbeszélgetés alkalmával Bryan Simmons, a Lotus marketingért felelős alelnöke - miután az új piacokról, az új üzleti modellekről tartott előadást - bemutatta a Knowledge Discovery System és a Lotus Collaboration System felépítését, alkalmazási környezetét és lehetőségeit. Arra a szakadékra hívta fel a figyelmet, amely a felhasználók és a vállalati tudás között húzódik egy-egy konkrét üzleti kérdésre adandó válasz esetén, hiszen a keresett információ ma már a fax, a mobiltelefon, az e-mail használatával biztosan beszerezhető, ám az idő pénz igazságnak megfelelően csakis a biztos és azonnali információelérés biztosít üzleti előnyöket. Simmons kiemelte, hogy a csoportmunka területén történő valós idejű együttműködésre a Sametime egyedülálló lehetőségeket biztosít, a munkacsoportok web alapú együttműködésében pedig számos újdonságot kínál a QuickPlace legújabb, 2.0.6-os verziója.
Mobileszközök és távoktatás
A Lotusphere alkalmával jelentették be a Domino Everyplace szervercsaládot, amely az üzleti alkalmazásokhoz való vezeték nélküli hozzáférést biztosítja, valamint ennek kapcsán a Telstra elnevezésű távközlési céggel való együttműködést. Ez utóbbi eredményeként olyan WAP-alkalmazást kínálhatnak a Domino-szervert futtató partnereiknek, amellyel az iNotes szolgáltatásai elérhetők mobiltelefonnal is.
Bár az európai felhasználókat egyelőre nem érint, de hosszú távon mindenképen iránymutató a Lotus és az RIM (Remote In Motion) közötti együttműködés: Orlandóban jelentették be, hogy elkészült az iNotes RIM BlackBerryre (az Egyesült Államokban népszerű személyhívó- és tenyérszámítógép-családjára) adaptált változata, s mint a konferenciát kísérő kiállításon látható volt, ezzel elsőként oldották meg, hogy a Lotus Notesban tárolt adatok hordozható eszközön is elérhetőek legyenek.
Kiemelt témaként szerepelt az internetes távoktatás is. Az e-learninggel kapcsolatban megkérdezett vállalati vezetők 70 százaléka állította, hogy komoly problémát jelent megtalálni és megőrizni a tapasztalt, szakértelemmel rendelkező alkalmazottakat, egy másik kutatásból pedig az derült ki, hogy a cégek értékének több mint 30 százalékát teszi ki az emberi tudást összegző szellemi tőke. Ha ehhez hozzávesszük, hogy az alkalmazottak tudásának fele 3-5 éven belül elévül, s a tapasztalatok szerint 44 százalékuk az egyszerű továbbképzéssel egy éven belül új munkát keres (míg a kiváló továbbképzés esetén csak 12 százalékuk keres másik munkahelyet), máris felértékelődik a folyamatos helyi képzés jelentősége, ami egyben azt is bizonyítja, hogy a tanulásra kifejezetten igényt tartanak az alkalmazottak.
A Lotus által kifejlesztett LearningSpace éppen azt a keretlehetőséget kínálja fel a vállalatoknak, hogy jelenlegi és jövőbeni alkalmazottaik számára lehetővé tegyék az aktuális ismeretanyaghoz való könnyű hozzáférést. Ez a lehetőség egyre nagyobb szerepet kap: ha figyelembe vesszük, hogy nemcsak a multinacionális cégek körében terjed a távmunka, s az alkalmazottakat (akár gazdasági szempontok miatt is) nem érdemes a hagyományos értekezletekre, továbbképzésekre összehívni, akkor szinte pótolhatatlan az internetes tanulás lehetősége.
Viszonylag kevés szó esett a konferencián arról, hogy a Lotus-csomagok sikerében nagy szerepet játszik a szoftverdisztribúció. A cég weboldaláról (www.lotus.com) letölthetők a programok próbaverziói, így az érdeklődők saját maguk fedezhetik fel azok funkcióit - s ha a szolgáltatások elnyerték a felhasználó tetszését, már csak egyetlen kattintás kérdése, hogy vásároljon is.