Három pilléren
Business Online: Mit kínál a HP a bankok számára?
Agárdi György: A HP banki portfóliója alapvetően három pilléren nyugszik. Egyrészt az új évezrednek megfelelően olyan banki portált kínálunk, amely lényegében egy újabb csatorna, és lehetőség a bank ügyfelei számára, hogy az adott pénzintézet szolgáltatásait igénybe vegyék. A második pillér a bankok működéséből adódik. Nyilvánvaló, hogy az akár több százezres ügyfélszámmal rendelkező pénzintézetek működése során nap mint nap elképesztő mennyiségű adat keletkezik. Ezeket össze kell gyűjteni, majd elemzés alá vetni. Erre szolgálnak adattárház-megoldásaink, amelyeket a pénzügyi konzultációs üzletágunk keretében szakembereink dolgoznak ki. Ha pedig már felvettük az ügyféllel a kapcsolatot, kiszolgáltuk, s ennek során összegyűjtöttük, elemeztük, szegmentáltuk a rendelkezésre álló adatokat, akkor kézenfekvő, hogy ezzel a marketingtevékenységet is támogassuk. Például úgy, hogy meghatározzuk, milyen új termékek bevezetése iránt tapasztalható igény. Az általunk kínált CRM (Customer Relationship Management) megoldás révén az ügyfélkapcsolat-menedzsment könnyedén levezényelhető, csakúgy, mint az eladási tevékenység. Ez az a három lépés, amelyről úgy gondoljuk, hogy a jelenlegi helyzetben figyelembe véve a rendelkezésre álló technológiai környezetet nagyon fontos lehet a bankok számára. Itt természetesen szoftvermegoldásokról van szó, ezért a HP több céggel is társulási szerződést kötött, amiben legfontosabb partnerünk az Oracle.
Nagy megbízhatóság, magas rendelkezésre állás
B. O.: Ahány ház, annyi szokás. Gondolom ez a bankok esetében sincs másképp
A. Gy.: Megoldásainkat úgy terveztük meg, hogy azok bármilyen banki környezetben működjenek, s a bevezetés is zökkenőmentes legyen. Itt kapcsolódnak be a middleware-ek, amelyek a hagyományos rendszerek és az imént említett újszerű megoldások között biztosítják a kapcsolatot. Ebben a HP legutóbbi felvásárlása révén a BlueStone szoftverportfóliója játszik komoly szerepet. Mindezek alá kerülnek a HP hagyományosan nagy megbízhatóságú és magas rendelkezésre állású hardvermegoldásai, amelyek közül a SuperDome-ot emelném ki. Ez egy különlegesen nagy teljesítményű szerver, amely alkalmas arra, hogy más kiszolgálókat konszolidáljon.
B. O.: A kivitelezéssel le is zárul egy projekt?
A. Gy.: Örülök a kérdésnek, hiszen esetünkben nem egyszerűen csak infrastruktúráról van szó, hanem egy azt kiegészítő szolgáltatáshalmazról is, amely a karbantartásra s annak támogatórendszerére éppúgy kiterjed, mint a megtervezésre és a kivitelezésre. Kiemelném még azt is, hogy természetesen mindezt a HP megfelelő biztonsági megoldásokkal is támogatja. Így például szerepet kap a hálózatfelügyeleti megoldások terén jól ismert HP OpenView termékcsaládunk.
Gyakorlatilag most dolgozunk az első nagy projektünkön. Az ING Csoport Magyarország részére egy olyan portálmegoldást hozunk létre, amely már működik, és célja a legnagyobb ügyfelek még jobb kiszolgálása.
B. O.: Egy-egy konkrét megoldás esetében mi a HP legfőbb szerepe?
A. Gy.: Mi a konzultációt, a párbeszédet tartjuk a legfontosabbnak, ez tulajdonképpen a banki üzletágunk legfelsőbb szintje. Legfontosabb feladatunknak azt tartjuk, hogy megértsük az ügyfelek stratégiai elképzeléseit. Természetesen emellett aktívan részt kívánunk venni a jövő meghatározásában. Jó egy évvel ezelőtt például már bemutattuk, hogy a HP milyennek képzeli el a jövő bankját. Tulajdonképpen ennek kapcsán is három dolgot érdemes megemlíteni. Egyrészt az infrastruktúrára vonatkozó "always up, always on" szemléletet, másrészt azt, hogy a jövő bankját bármilyen eszközről el lehessen érni, harmadsorban pedig a szolgáltatások sokszínűségét.
B. O.: Az utóbbira szívesen hallanánk egy konkrét példát
A. Gy.: Ha mondjuk autót veszek az interneten, akkor tulajdonképpen elindítok egy tranzakciót, aminek eredményeként enyém lesz a gépjármű, de előtte választhatok a fizetési konstrukciók közül, esetleg biztosítást köthetek. Vagyis egymáshoz kapcsolhatóak lesznek a szolgáltatások, nem az ügyfél fog rohangálni azért, hogy az új autóhoz megköthesse a kötelezőt, vagy elintézze a hitelbírálatot. A szolgáltatások "futkároznak" majd helyettünk, s lépnek egymással interakcióba.
B. O.: Ez mind szép és jó, de vajon lesz-e rá igény? A bankok mostanság mintha kicsit visszafogták volna informatikai fejlesztéseiket, s ha ez a későbbiekben megváltozik, bírják-e majd az ostromot?
Csepura György: A gigaprojektek, amelyeknek az eredménye talán csak 2-3 év után tapasztalható, mostanában valóban nem túl "népszerűek". A HP éppen ezért a közép- és rövid távon megtérülő beruházásokra összpontosít. A fenti rendszer bevezetése például az alapállapot függvényében 3 hónaptól 1 évig tarthat, s akkor már bizonyíthatóan megtérül. Kérdésének második felére válaszolva: nemzetközi viszonylatban a pénzügyi területen is nagyon erős a HP. Egyik komoly előnyünk éppen ez, hogy nemzetközi szinten már tapasztalt szakembereinkre is támaszkodhatunk, vagyis ha egy hazai bevezetés kapcsán bármilyen üzleti vagy technológiai probléma áll fenn, akkor szükség esetén kinti kollégát hívhatunk segítségül. Erre persze csak kivételesen esetekben lesz szükség, hiszen a konzultációs részlegben már számos olyan szakemberünk dolgozik, aki érti a banki világot, akár technológiai, akár üzleti oldalról legyen szó.
A. Gy.: Mi összefüggésében vizsgáljuk a folyamatokat. A kiindulási pont minden esetben a bank stratégiája. Megnézzük, hogy az értékképző láncnak milyen lényegesebb elemei vannak, és melyik az, amelyre a bank koncentrálni kíván. Ha egy banknak a hatékonyság fejlesztése a célja, akkor ehhez keressük meg a megfelelő megoldásokat. Mi tehát alapvetően nem szoftvereket támogatunk, a feladatunk ugyanis az, hogy megértsük az ügyfél célkitűzéseit, s ezeket természetesen megfelelő "számítástechnikával" támogassuk. A HP Consulting ezért is lépett fővállalkozóként a piacra, s működik együtt számos partnerével.
B. O.: Még mindig nem sikerült meggyőzniük a jövőbeni sikerességet illetően
Cs. Gy.: Filozófiánk szerint nem a termékeladás az elsődleges. Rendkívül fontos, hogy az ügyfél lássa, a közreműködésünkkel megvalósult projekt meghozza a várt eredményeket. Ezt tekintem a hosszú távú bizalom egyik legfontosabb tényezőjének, amely mind az adott ügyfél esetében, mind pedig indirekt módon más ügyfeleknél is újabb közös projektek elindítását teszi lehetővé.
A. Gy.: Ezeknek a termékeknek az életgörbéje sem különbözik másokétól. Egyszerűen arról van szó, hogy az általunk kínált új megoldások például a CRM most vannak felfutóban, vagyis pillanatnyilag a technológiai újdonság miatt vásárolják őket, és csak később bizonyosodik be, hogy valóban meghozzák a kívánt eredményt. Most azonban még az előbbi szakaszban vagyunk, a bankok minimális befektetésekkel indulnak el új irányokba. Történtek már kisebb fejlesztések, például banki portálok, de ezeket többnyire házilag vagy kis "barkácsoló" cégek közreműködésével oldották meg. Mi igyekszünk kisebb partnercégekkel kapcsolatba lépni, s velük együtt eljuttatni megoldásainkat a bankoknak. Kisebb projektek megvalósításához is rendelkezünk a megfelelő szoftverfejlesztői partnerekkel, velük meg tudjuk tenni a kezdő lépéseket, be tudjuk bizonyítani, hogy ez valóban megéri, majd jöhet a következő lépcsőfok.