Pontosan e probléma megoldásában kíván segíteni a Novell Portal Services (NPS) nevű keretrendszer. A jelenleg alapos béta-tesztelés alatt álló NPS hamarosan minden Novell-vásárló számára elérhető lesz. Az NPS segítségével olyan portált lehet létrehozni, amely időtakarékos asztali környezetet biztosít az alkalmazottak számára a vállalati hálózatban, s emellett a vállalat vásárlóinak és partnereinek igényei szerint kialakított e-kereskedelmi portál szerepét is betöltheti. Az NPS segítségével olyan portált hozhat létre, amilyet csak szeretne, akár attól is függhet a kialakítás, hogy ahhoz ki fér hozzá.
A Novell maga is a Portal Servicest használta saját, i-login.Net nevű vállalati portáljának elkészítéséhez, amelyen a Novell-alkalmazottak egyetlen bejelentkezés után számos szolgáltatáshoz férhetnek hozzá: többek között GroupWise alapú levelezéshez, a GroupWise címjegyzékéhez, fájlszolgáltatásokhoz, Novell-hírekhez. A Novell szinte naponta bővíti az i-login.Net szolgáltatásainak listáját, hamarosan ez a portál váltja fel az alkalmazottak asztali környezetét, és a WAN-költségek csökkentésében is segít a Novellnek. Az i-login.Net portál a Novell i-login kezdeményezéséhez tartozó fejlesztések egyike, melynek közvetlen célja olyan hálózati szolgáltatások létrehozása, amelyek megoldják a Novell saját hálózati problémáit is.
A Rockford a Novell Portal Services egyik legnagyobb tesztfelhasználója most egy szó szerint minden embernek minden funkcióhoz hozzáférést biztosító vállalati portál kialakítására használja a terméket. A Rockford egy audioberendezéseket gyártó cég; készülő portáljuk minden alkalmazott számára személyre szabott hozzáférést biztosít az alkalmazásokhoz és a szolgáltatásokhoz a vállalat mindhárom részlegében. A Rockford Fostage (a Rockford egyik részlege) rendszergazdája, Chris Duffy szerint a cég az alkalmazottainak egy "igazán jól használható, az igényeknek megfelelően személyre szabható portált szeretne biztosítani". Ezenfelül a Rockford olyan portált kíván építeni az értékesítési csatorna partnerei és beszállítói számára, amelyen azok személyre szabottan érhetik el például az olyan adatokat, mint a gyártási ütemezés vagy a rendelkezésre álló raktárkészlet. Végső soron pedig a Rockford azt tervezi, hogy kiterjeszti a portál szolgáltatásait minden vásárlóra, aki online módon szeretne terméket rendelni.
Hogyan biztosíthat egy portál egyszerre munkafelületet az alkalmazottak és kereskedelmi portált a vásárlók, illetve a partnerek részére? A válasz aligha meglepő módon abban rejlik, hogy az NPS a címtárszolgáltatások lehetőségeit használja ki. Az NPS a címtárban tárolja a portálfelhasználók jogosultságait azt, hogy mihez férhet hozzá egy alkalmazott, egy vásárló vagy éppen egy beszállító. Hasonlóan a címtárban tárolódnak a portál konfigurációs adatai is. Mindennek eredményeképpen a portál tartalma rendkívül egyszerűen, néhány művelettel szabályozható, akár nagyon nagy csoportokként vagy teljes szervezetenként is, ugyanakkor a megjelenítés ha szükséges személyenként is állítható.
Miben különbözik hát az NPS a többi, jelenleg kapható portálszoftvertől? Az NPS LDAP v3-kompatibilis címtárat használ, és ipari szabványokra épül. A versenytársak nagy része nem címtárra építi megoldásait, és akik igen, azok sem használják ki oly mértékben a címtárat, mint a Novell. Az NPS viszont igen, ezért olyan portált hozhat vele létre az ember, amilyet csak akar. A Novell néhány versenytársának a portálpiacon "nagyon tetszetős" megoldása van, de ezek egy-egy specifikus platformra korlátozták magukat. Az NPS viszont úgy készült, hogy többféle platformon és többféle címtárral is működjön. Némi hangolás és igazítás után az NPS valószínűleg működne bármely vállalat már meglévő hálózati architektúráján, függetlenül az alkalmazott operációs rendszertől. Novell Portal Services Egyszerű és személyre szabott Nézett-e már windowsos asztali környezetére, és kívánta, hogy bárcsak jobban lehetne használni? Elgondolkodott-e már azon, hogy milyen jó is lenne, ha az asztali környezet egyetlen kattintással hozzáférést biztosítana minden szükséges információhoz a vállalati hírektől kezdve a legutóbbi segélyszolgálati hívások listájáig? Ha a válasz igen, nos, akkor lehet, hogy csak egy portálra van szüksége a használhatóbb asztali környezetről szóló álmok valóra váltásához. Az Information Week egy nemrégiben megjelent cikke szerint sok vállalat használ portált asztali környezetként, lecserélve a Windows Start gombját. Ez cseppet sem meglepő: a portálok egypontos hozzáférést biztosítanak mindenhez, amire az alkalmazottaknak szükségük van. A leghasznosabb felhasználói portálok hozzáférést biztosítanak minden szükséges adathoz és alkalmazáshoz beleértve az örökölt alkalmazásokat is. Ahhoz azonban, hogy elérhessük a kihasználhatóság ilyen magas szintjét, meg kell oldani a portál személyre szabhatóságát.
Pontosan e probléma megoldásában kíván segíteni a Novell Portal Services (NPS) nevű keretrendszer. A jelenleg alapos béta-tesztelés alatt álló NPS hamarosan minden Novell-vásárló számára elérhető lesz. Az NPS segítségével olyan portált lehet létrehozni, amely időtakarékos asztali környezetet biztosít az alkalmazottak számára a vállalati hálózatban, s emellett a vállalat vásárlóinak és partnereinek igényei szerint kialakított e-kereskedelmi portál szerepét is betöltheti. Az NPS segítségével olyan portált hozhat létre, amilyet csak szeretne, akár attól is függhet a kialakítás, hogy ahhoz ki fér hozzá.
A Novell maga is a Portal Servicest használta saját, i-login.Net nevű vállalati portáljának elkészítéséhez, amelyen a Novell-alkalmazottak egyetlen bejelentkezés után számos szolgáltatáshoz férhetnek hozzá: többek között GroupWise alapú levelezéshez, a GroupWise címjegyzékéhez, fájlszolgáltatásokhoz, Novell-hírekhez. A Novell szinte naponta bővíti az i-login.Net szolgáltatásainak listáját, hamarosan ez a portál váltja fel az alkalmazottak asztali környezetét, és a WAN-költségek csökkentésében is segít a Novellnek. Az i-login.Net portál a Novell i-login kezdeményezéséhez tartozó fejlesztések egyike, melynek közvetlen célja olyan hálózati szolgáltatások létrehozása, amelyek megoldják a Novell saját hálózati problémáit is.
A Rockford a Novell Portal Services egyik legnagyobb tesztfelhasználója most egy szó szerint minden embernek minden funkcióhoz hozzáférést biztosító vállalati portál kialakítására használja a terméket. A Rockford egy audioberendezéseket gyártó cég; készülő portáljuk minden alkalmazott számára személyre szabott hozzáférést biztosít az alkalmazásokhoz és a szolgáltatásokhoz a vállalat mindhárom részlegében. A Rockford Fostage (a Rockford egyik részlege) rendszergazdája, Chris Duffy szerint a cég az alkalmazottainak egy "igazán jól használható, az igényeknek megfelelően személyre szabható portált szeretne biztosítani". Ezenfelül a Rockford olyan portált kíván építeni az értékesítési csatorna partnerei és beszállítói számára, amelyen azok személyre szabottan érhetik el például az olyan adatokat, mint a gyártási ütemezés vagy a rendelkezésre álló raktárkészlet. Végső soron pedig a Rockford azt tervezi, hogy kiterjeszti a portál szolgáltatásait minden vásárlóra, aki online módon szeretne terméket rendelni.
Hogyan biztosíthat egy portál egyszerre munkafelületet az alkalmazottak és kereskedelmi portált a vásárlók, illetve a partnerek részére? A válasz aligha meglepő módon abban rejlik, hogy az NPS a címtárszolgáltatások lehetőségeit használja ki. Az NPS a címtárban tárolja a portálfelhasználók jogosultságait azt, hogy mihez férhet hozzá egy alkalmazott, egy vásárló vagy éppen egy beszállító. Hasonlóan a címtárban tárolódnak a portál konfigurációs adatai is. Mindennek eredményeképpen a portál tartalma rendkívül egyszerűen, néhány művelettel szabályozható, akár nagyon nagy csoportokként vagy teljes szervezetenként is, ugyanakkor a megjelenítés ha szükséges személyenként is állítható.
Miben különbözik hát az NPS a többi, jelenleg kapható portálszoftvertől? Az NPS LDAP v3-kompatibilis címtárat használ, és ipari szabványokra épül. A versenytársak nagy része nem címtárra építi megoldásait, és akik igen, azok sem használják ki oly mértékben a címtárat, mint a Novell. Az NPS viszont igen, ezért olyan portált hozhat vele létre az ember, amilyet csak akar. A Novell néhány versenytársának a portálpiacon "nagyon tetszetős" megoldása van, de ezek egy-egy specifikus platformra korlátozták magukat. Az NPS viszont úgy készült, hogy többféle platformon és többféle címtárral is működjön. Némi hangolás és igazítás után az NPS valószínűleg működne bármely vállalat már meglévő hálózati architektúráján, függetlenül az alkalmazott operációs rendszertől.