A 12. alkalommal megnyíló kiállításon a hagyományosnak mondható technológiák mellett a csúcstechnikát képviselő újdonságokkal is találkozhatnak az érdeklődők, a részletes tematikában az e-banktól kezdve a CRM-en, az EDS-en, a bankkártyás rendszereken és a banki hardvereken keresztül a bankbiztonságig minden olyan terület szerepel, amely a pénzintézetek korszerű működéséhez szükséges. A kiállítás idején a szervezők Adatvédelem, adatbiztonság a bankban" címmel háromnapos előadás-sorozatot rendeznek, a konferencia megnyitó előadását Sík Zoltán informatikai kormánybiztos tartja, majd a szakmai prezentációk következnek.
A legtöbb bankkártya-tulajdonos úgy gondolja, hogy a tárcájában megbúvó plasztiklapkát minden bizonnyal külföldön állították elő. Pedig nem így van, nagy valószínűséggel egy dinamikusan fejlődő hazai cég, nevezetesen a Multicard Kft. gyártóüzeméből került ki.
Az 1989-ben alapított cég 1997-ben saját üzemet épített, amelyben évi 15 millió darab műanyag kártya gyártása vált lehetővé; az új épület a Visa és az Europay biztonsági szabványelőírásai szerint készült el. A Multicard Kft. birtokában van mindazoknak a külső és belső objektumvédelmi, beléptető, illetve tűzvédelmi rendszereknek és eszközöknek, valamint a gyártáshoz szükséges teljes körű technológiának, amely az említett nemzetközi társaságok kártyáinak gyártásához szükséges.
Talán kevesen tudják, hogy az Europay és a Visa gyártási engedélyeinek kiadása rendkívül szigorú feltételek mellett történik. A nemzetközi szervezetek az épület biztonsága mellett a technikai, gyártási, ellenőrzési, tárolási és megsemmisítési eszközöket, valamint a folyamatokat is vizsgálják. Külön hangsúlyt kap a beléptetés, az elszámolás, a tárolás és az expediálás ellenőrzése, valamint a zárt rendszerű megsemmisítés menete. A fenti folyamatokat a nemzetközi kártyatársaságok (Visa, Europay) évente ellenőrzik.
A Multicard Kft. 2000-ben kiépítette minőségirányítási rendszerét, amely megfelel az ISO 9002 szabvány szerinti követelményeknek.
A társaság alapvető célja, hogy a minőség, a biztonság, illetve a megbízhatóság folyamatos szem előtt tartása mellett állandó megújulással, korszerű, hatékony irányítással, gazdálkodással, valamint vezetési módszerek alkalmazásával egyre javuló eredmények realizálásával, partnerei változó igényeinek maximális kielégítésével a hagyományos kártyapiachoz hasonlóan a chipkártyapiac egyik meghatározó szereplője lehessen.
Kártyafajták
Ha egymás mellé tennénk a Multicard Kft. által gyártott kártyaféleségeket, közel egyméternyi plasztikcsíkot kapnánk. A cég alkalmazkodva partnerei egyre növekvő és változó igényeihez a kártyák számtalan fajtáját állítja elő, ezek közül a gyakrabban megrendelt típusok a törzsvásárlói, a bank-, az autópálya-, az azonosító-, az üzemanyag-, a flotta-, a klub-, a törzsvendég-, a törzsutas-, a szerviz-, a tagsági-, az ügyfél-, valamint a kulcskártyák.
A társaság a megrendelő igényei alapján chippel, mágnescsíkkal, aláíráscsíkkal, vonalkóddal, hologrammal, illetve egyéb biztonsági elemekkel látja el kártyáit, a plasztiklapocskákat dombornyomással, véséssel, termoeljárással, valamint lézergravírozással személyesíti meg.
A Multicard Kft. belföldre, illetve külföldre eddig több száz ügyfele részére szállított műanyag kártyákat.
Digitális biztonsági hangrögzítés magas fokon
Ma már nem meglepő, ha egy üzleti tartalmú telefonhívás közben a géphang közli: a következő beszélgetést rögzítjük". Azt azonban kevesen tudják, hogy a rögzítési eljárás kidolgozása hazai szakemberek nevéhez fűződik.
Az 1990-es évek elején a technika fejlődése adta lehetőségeket kihasználva egy lelkes magyar fejlesztőgárda úgy találta, hogy az elhangzott beszélgetések dokumentálásának nagy jelentősége lesz a következő években. A felismerést tett követte, és az akkor még új technológiának számító számítógépes magnetofon" kifejlesztésével kiváló terméket hoztak létre. Az évek múlásával egyre nagyobb kereslet mutatkozott a megoldás iránt, a sikeres akciók eredményeként Magyarországon már több mint félezer ilyen berendezés működik.
A DSR Mérnöki Iroda Kft. legfőbb termékei szintén a DSR rövidítéssel jellemezhetők: a Digitális Sokcsatornás hangRögzítő berendezéscsalád a telefonvonalakon és az üzemi rádiócsatornákon folyó, tartalmát tekintve különös fontossággal bíró beszédforgalmat dokumentálja. Az elhangzott beszélgetéseket, információkat dátummal, az idő és a származási hely megjelölésével rögzítik.
Érthető, hogy a termékek fő felhasználási területei azok a helyek, ahol megismételhetetlen, ugyanakkor kivételesen fontos információk hangzanak el, amelyek emberi vagy anyagi értékekre lehetnek hatással. Ilyen helyszínek például a bankok, pénzintézetek vagy a brókercégek, a biztonsági szolgálatok, a rendőrkapitányságok, a tűzoltóságok vagy éppen a vasútállomások. Ezeken a helyeken a szervezet működésével, az üzleti élettel kapcsolatos információk vagy a rosszindulatú, fenyegető telefonhívások dokumentálása a feladat.
A DSR. Kft. 1993 óta a korszerű digitális hangrögzítési megoldásokkal Magyarország piacvezetője, de Európa több országában is ismertek a cég termékei. A több száz elégedett ügyfelüknél működő berendezések a telefonbeszélgetéseket rögzítik és dokumentálják hitelesen, megbízhatóan. Két évvel ezelőtt jelentek meg olyan készülékeik, amelyek Európában egyedülállóak, vagy a hasonló nyugat-európai termékekhez képest magasabb szintű szolgáltatásokat nyújtanak.
Az új évezred követelményeihez igazodva berendezéseik fejlesztésénél az egyre nagyobb megbízhatóság és minőség elérését tűzték ki célul. Ezért Európában egyedülállóan kifejlesztették a mikroprocesszoros, egyedi fejlesztésű hangrögzítőket ezekre a rendszerekre folyamatosan térnek át a korábbi, PC alapú berendezésekről.
A folyamatos fejlesztés eredményeként új termékek nagy választéka igazodik a mindig változó piaci igényekhez. Ilyen például a speciális, kisméretű digitális hangrögzítő, az egycsatornás személyi hangrögzítő, a biztonsági-felügyeleti hangrögzítő, amely több hónap-év hanganyagát képes rögzíteni, vagy a nagy telefonos ügyfélkapcsolati rendszerekben, a call centerekben alkalmazható speciális hangrögzítő rendszer. A termékek minőségének folyamatos javítása és annak dokumentálása változatlanul fontos a cég vezetői számára, ezt szolgálja az ISO 9001-es minőségtanúsítási rendszer.
Bankközpont a pénzvilág európai fővárosában
Kell némi merészség ahhoz, hogy egy informatikai cég éppen Frankfurtban nyisson úgynevezett banking centert", hiszen ahogy mondani szokták az új honfoglalókat a bankmetropolisban úgy fogadják, hogy itt szép lehetsz, de okos nem", kevés babér terem a most érkezőknek.
Az EDS azonban nem most érkezett, közel húszmilliárd dolláros forgalmával és 55 országban jelen lévő képviseleteivel már bebizonyította, hogy otthonosan mozog az üzleti világ informatikai megoldásainak bármely színterén.
A tavaly év végén Frankfurtban megnyitott banki outsourcing kompetenciaközpont száz alkalmazottal kezdte meg tevékenységét, s bankspecifikus szak- és IT-tudást kínál, mindenekelőtt a kritikus alkalmazásokhoz és az értékpapírpiac informatikai hátterének megteremtéséhez. A legfontosabb szolgáltatások közé tartozik az alkalmazásfejlesztés és a rendszerintegráció, de a csekkfeldolgozás és a különféle e-banki megoldások is rajta vannak a palettán.
A Majna-parti metropolisban máris olyan partnereket mondhat magáénak az EDS, mint a Citibank vagy a Sal. Oppenheim privát bankház. Az előbbi mainframe-területen kért szoftverigazításokat, fejlesztéseket, az utóbbi a teljes információtechnológiai üzemet outsourcingját az EDS-re bízta, a hostolástól a kliens/szerver üzemen keresztül a hálózati megoldásokig.
Németországban ma nincs más hasonló szolgáltatóközpont, ezért az alapítók gyors fejlődést várnak, 2001 végére valószínűleg már 300 szakember dolgozik a Bankcenterben. A piac elvárásai nagyok, az online brókertevékenységre egyre nagyobb az igény, volumenében rövidesen felülmúlja a hagyományos értékpapír-kereskedelmet. Az EDS bízik magában, hiszen a cég már egy sor állami és privát bank számára fejlesztett szoftvereket. Olyan megoldások is fűződnek az EDS nevéhez, mint a különféle banki rendszerek közti különbségek áthidalása: pl. a Dresdner Bank latin-amerikai leányvállalatának megbízásából integrálni kellett az észak- és dél-amerikai leányvállalatok, és a német anyavállalat banki rendszerét. A nemzetközi referenciapaletta természetesen ennél jóval szélesebb, az EDS kapcsolatban áll a világ legbefolyásosabb pénzintézeteivel, a listán ott van a Commonwealth Bank of Australia, a Deutsche Bank, a KBC, a la Caxia, a Washington Mutual, a Lloyds TSB, a Royal Bank of Scotland, a Societe Generale, a Banca di Roma, a Bank One, a VisaNet, az Electronic Broking Service, a JP Morgan, a Merrill Lynch, az NASD, a GE Capital, a Freddie Mac, a Fannie Mae, a The Associates, az MERS, a RealEstate.com, a Pedestal.com, a GMAC, a Security-Connecticut Life Insurance Company, az AXA Royal Belge, az Industrial Risk Insurers, a Lincoln National, az INA és az Aegon.
Az EDS a Banktech kiállításon ilyen nemzetközi kompetencia-háttérrel mutatja be megoldásait a hazai bankszakmának.
Megelőzhetők a vállalati lopások?
A STOP/INTB védőrendszert jelenleg 2400 nagyvállalat használja a világon, és ezeknél a vállalatoknál a megjelölt számítástechnikai készülékek ellopását 0,01% alá sikerült visszaszorítani. A rendszer alapötlete, hogy egy védőjelet ragasztanak a készülékre, amelyen feltüntetik a gép egyedi azonosítási számát. A tulajdonos adatait a STOP/INTB számítógépes rendszerében tárolják. A védőjel felragasztáskor kémiai reakció megy végbe, melynek során egy eltávolíthatatlan jel marad a készüléken. A védőjel eltávolítása rendkívül nehéz (400 kg húzóerőig ellenáll), s ha mégis megtörténik, a kémiai jelnek köszönhetően a gépen megjelenik a Lopott készülék" felirat és egy ingyenes telefonszám, illetve weboldal, melyek segítségével azonosítani lehet a készülék tulajdonosát. A STOP védőjelrendszernek több tagja is van, így a különböző igényeknek megfelelően a teljes irodafelszerelés ellátható védőjellel. Külön kiemelendő a mobiltelefonokra kifejlesztett változat, amellyel a mobiltelefon-lopások száma jelentősen visszaszorítható. A Reneco Kft. 2000 végén kezdte Magyarországon is forgalmazni a rendszert. További információ: info@reneco.hu.
Symantec a biztonságért
www.symantec.com/securitycheck
A világ egyik legrégebbi és legnagyobb sikereket arató segédszoftvergyártója nem hagyja magára a felhasználókat a hackerek elleni küzdelemben. Olyannyira segítőkész, hogy a tesztszoftverért fizetni sem kell.
Túl a 3 millión
A Symantec április 5-én jelentette be, hogy szerte a világon több mint hárommillió felhasználó fordult eddig az ingyenes Symantec Security Check (SSC) szolgáltatáshoz, hogy PC-s, illetve Macintosh rendszerének sérülékenységét ellenőrizze, és annak kiküszöbölésére megoldást találjon.
A Symantec Security Check abban segít az ügyfeleknek, hogy tisztában legyenek az internetes fenyegetésekkel: ellenőrzi számítógépüket a hackerek és a vírusok jelentette lehetséges kockázatok, illetve a személyes adatokat veszélyeztető fenyegetések tekintetében, s egyben módszereket ajánl az efféle kockázatok kivédésére. Mint az a minden elképzelést felülmúló népszerűségéből nyilvánvaló, az SSC ingyenes szolgáltatásként rövid idő alatt világszerte elismerést szerzett azzal, hogy a felhasználókat segíti az internet használatában rejlő kockázatok elkerülésében.
A Symantec Security Check eléréséhez egyszerűen fel kell keresni a www.symantec.com/securitycheck webhelyet. A vizsgálat lefutása után a felhasználók azonnal láthatják az eredményt, kívánságra kinyomtathatják a részletes listát, és összehasonlíthatják azokat más felhasználókéval. A biztonsági szoftver sokféle vizsgálatot végez el, a hálózati sérülékenységi és NetBIOS-elérhetőségi vizsgálattal a hackertámadások iránti sérülékenységet becsüli fel. Az SSC valamennyi vizsgálatról részletes és tömör leírást, valamint minden részletre kiterjedő vizsgálati eredményt szolgáltat, a talált hiányosságokra pedig megoldást ajánl.
A Symantec Security Check használatát követően a felhasználók engedélyezhetik, hogy a webhely a többi felhasználótól gyűjtött eredményekhez hozzáadja az övéket is. A vizsgálatok eredményéből az derül ki, hogy a személyes adatok sérülékenysége a leggyakrabban előforduló kockázat, amellyel ma a felhasználók szembesülnek. A vizsgálati adataikat átengedő felhasználók 81%-ánál lehetett fellelni kockázati tényezőként a webszerverek számára elérhető böngészési előzményeket. A felhasználók 46%-ának a számítógépe bizonyult fogékonynak a vírusfertőzések iránt, mivel nem használtak vírusvédelmet, vagy vírusvédelmi szoftverük elavult volt. A hálózat felőli sérülékenység vizsgálata azt mutatta, hogy a felhasználók 37%-ánál az internet felől egy vagy több port mások felé látható volt, a rossz szándékú hackerek céltáblájává téve ezzel számítógépüket.
Négy érzékeny pont
Márciusban főként a kelet-európai felhasználókat érintő bejelentéssel hívták fel magukra a figyelmet a Symantec képviselői. A szoftvercég Enterprise Security Manager (ESM) elnevezésű díjnyertes sérülékenységvizsgáló megoldása bizonyítottan felismeri és megvédi a számítógépeket a Microsoft NT négy legáltalánosabb sebezhetőségi pontján indított támadások ellen. Ezeket a gyenge pontokat kihasználva a közelmúltban kelet-európai hackercsoportoknak a napjainkig legnagyobb sorozatban sikerült feltörniük vezető e-kereskedelmi webhelyeket.
A SANS Institute vezető biztonsági kutatóintézet szerint a négy támadásban a hackerek húsz szövetségi állam 40 webhelyére hatoltak be sikeresen, több mint egymillió hitelkártyát, illetve azok adatait lopva el.
A támadók beszivárognak a megtámadott webhelyre, hozzáférést szereznek a fogyasztói és hitelkártya-adatbázisokhoz, valamint a cégek zárt információihoz. Ezeket az információkat arra használják, hogy a cégektől pénzt csikarjanak ki, és esetenként szervezett bűnözőcsoportoknak is eladják azokat. E támadások olyan sebezhetőségi pontokat használnak ki, amelyek széles körben ismertek, némelyikük több mint egy éve. Ezekben az esetekben a kihasznált sebezhetőségi pontra vonatkozóan készen állnak a biztonsági javítások.