Az elektronikus kereskedelmi csatornák dinamikus növekedése ellenére a hazai internetes áruházak 2000. évi árbevétele a kiskereskedelmi forgalom 1 százalékát sem közelíti meg, és a magyar online üzletek többéves lemaradásban vannak nyugati társaikhoz képest. A hazánkban elérhető szolgáltatások kielégítik a vásárlók alapvető igényeit, ennek ellenére jelentős fejlesztések és kínálati oldali kezdeményezések szükségesek ahhoz, hogy az internetes vásárlás nagyobb tömegek számára is vonzó alternatíva legyen.
Az élő és szimulált vásárlási szituációk, valamint a multimédiás mélyinterjúk elemzése szerint az interjúalanyok internetes vásárlással és áruházakkal kapcsolatos attitűdjeit elsősorban az online fizetéssel szembeni bizalmatlanság és a termékekkel való fizikai kontaktus hiánya határozza meg, további problémát jelent a garancia és a kiszállítás kérdésköre is. Az interjúalanyok elzárkózása az online vásárlástól nem végleges, jól érzékelhetően az első lépés megtétele nehéz.
A kutatás eredményei szerint az árkülönbözetnek kell kompenzálnia az internetes vásárlás hátrányait és kockázatait. A felhasználók jellemzően 10-15%, kisebb értékű árucikkeknél 20-30% engedményt várnak el az online áruházaktól, aminek egyébként a legtöbb kereskedő nem tud megfelelni. Az interjúalanyok az internetes vásárlás egyik legnagyobb előnyének az egy helyről beszerezhető termékinformációkat tartják nyilvánvaló hátrányt szenved tehát az az áruház, amely egyetlen márka mellett kötelezi el magát. Jelenleg az egyik legnagyobb problémát a megrendelt áruk házhoz szállítása jelenti. Még akkor is, ha aznap kiszállítják az árut erre a legtöbb áruház egyébként nem képes , a megrendelő kénytelen hosszabb ideig otthon tartózkodni, ha szeretné átvenni a terméket. Az internetes vásárlástól visszatartó motívumokat ellensúlyozhatják a biztonsági és garanciális kérdésekre vonatkozó hiteles információk, továbbá a választás kényelme, a pontos és részletes termékadatok, valamint a sikeres (próba)vásárlásokból származó pozitív tapasztalatok.
A tanulmányban szereplő legnagyobb internetes áruházak közül a FotexNet biztosította a legszélesebb kínálatot, ugyanakkor ennél az áruháznál alapvető navigációs problémákra is fény derült. A Fókusz Online könyváruház működése feltűnően lassúnak bizonyult a vizsgált időszakban, és megtévesztő ajánlati struktúrája miatt a tesztfelhasználók nehezen találták meg a kívánt terméket. Előnyére szolgál viszont a boltnak, hogy csak könyvekkel foglalkozik, ezáltal igen széles kínálatot tud biztosítani. Az eBolt nem közölt előzetes információkat sem a megrendelt áru kiszállítási határidejéről, sem pedig a költségekről, viszont weboldalán jelentősen megkönnyítette a navigációt a vásárlók számára.