Finn mobildominancia

Kollár Csaba, 2001. május 8. 20:00
A Nokia a jelentések szerint új célpiacának Ázsiát jelölte meg. Tette ezt azért, mert a Nyugat Európai piac bizonytalan és a japán gyártók lassan készítik termékeiket.
Jorma Ollila a Nokia vezetője megerősítette, hogy a cég közel negyven százalékos részesedésre számít a világpiacon. A többi nagy nyugati gyártó, mint az Ericsson, a Motorola, vagy a Siemens a realizálási csomag részeként elküldi alkalmazottainak jelentős részét, és számos cég a Flextronics céget bízza meg azzal, hogy alvállalkozóként gyártsa telefonjait.

A Mobile Communications állítása szerint az USA-ban tapasztalt szabvány-inkompatibilitások miatt az egész világ lelkesedése csökkent a mobilüzletágat illetően. Ugyanakkor Európa még viszonylag kedvező helyzetben van, hiszen a számadatok jelentős mobil-előfizetői növekedésről számolnak be. A japán cégek, mint a NEC, a Mitsubishi és a Matsushita még nem fókuszálnak annyira az európai piacra, mint a globálisra. Elemzők szerint csökkentették az európai termékek számát, sőt az NEC bejelentette, hogy teljes egészében felhagy a mobiltelefonok európai exportjával szeptemberig bezárólag. Így nem meglepő, hogy a Nokia a világ első számú mobiltelefon gyártó cége.

Ollila nyilatkozatában arra is kitért, hogy a 40%-os piaci részesedésben döntő szerepet szánnak az ázsiai régiónak. Korea és Japán a Nokia kiemelt célországa. Egyes szakértők óvatosan kezelik a Nokia kijelentését arra hivatkozva, hogy míg a cégnek akár két év is kellhet a 3G elindításához, addig Japán már idén októberben bemutatja az első kereskedelmi 3G szolgáltatásokat. A Nokia feltehetőleg gondot fordít arra is, hogy eredményesen vegye fel a versenyt a helyi cégekkel, így pl. a közeljövőben be kívánják mutatni ázsiai nyelven beszélő telefonjaikat.