Az előzetes összesítések szerint az EMEA-térségben átlagosan csupán 4,4 százalékkal emelkedtek a PC-eladások Nyugat-Európában azonban 5,8 százalékos értékesítésnövekedést regisztráltak a 2000. év első negyedévéhez viszonyítva.
Annak ellenére, hogy az egy számjegyű növekedés Nyugat-Európában is folytatódik, a piac nagymértékű váltást mutat, ha az értékesítési adatokat a tavalyi esztendő első negyedéves adataival vetjük össze. Az üzleti eladásokban viszszatért az átlagnál erőteljesebb növekedés, ami elsősorban a kereskedelemben használt asztali gépek és az Intel alapú szerverpiac iránti keresletnövekedésnek tudható be, míg az egyéni felhasználók számára értékesített gépek száma drámaian csökkent. Meredeken nőtt azonban a noteszgépek eladása, sőt bizonyos országokban a két számjegyű emelkedést is elérték a gyártók.
Országok és meglepő százalékok
Európában a francia piac növekedett a legerősebben a gyártók örömére az EMEA-térség három legnagyobb piacának egyike , közel 12 százalékos növekedést jegyeztek, ami az IDC elemzői szerint egyértelműen azt mutatja, hogy újraéled az üzleti célú PC-eladás az öreg földrészen. Meglepő módon a másik szélső értéket Németország mondhatja magáénak, 1,3 százalékos PC-értékesítéssel ők tartják a negatív rekordot, ami főként az otthoni felhasználók meredeken csökkenő érdeklődésének tudható be.
A magánfogyasztók okozta hullámvölgyet még az üzleti világban eladott eszközök viszonylagos növekedése sem volt képes ellensúlyozni állapították meg az IDC elemzői. Érdekes módon az Egyesült Királyságban is hasonló tendenciákat regisztráltak, a szigetország kereskedői szintén az otthoni számítógépesek érdeklődésének lanyhulásáról számoltak be, így az általánosságban 6,4 százalékos növekedéssel Európa középmezőnyében foglalhatnak helyet. Nyugat-Európában egyébként a franciák mellett csak a spanyolok büszkélkedhetnek két számjegyű növekedéssel.
A kelet-európai országok átlagos 13,6 százalékos PC-eladási növekedése kifejezetten üdítőleg hatott a számítógépiparra, főként azért, mert a közel-keleti és afrikai országok sem produkálták az elvárt növekedést az abszolút listavezető Törökország volt a negyedéves növekedési összehasonlításban, ott 14,9 százalékkal adtak el több PC-t, mint a tavalyi év első három hónapjában.
(Tavaly Magyarországon 213 150 PC-t adtak el, ami 275,28 millió dollárnyi bevételt jelentett a forgalmazóknak, de az IDC magyarországi PC-eladási statisztikái szerint a 7 százalékos emelkedés elmarad a korábbi évek növekedésétől a részletes adatokat lapunk előző számában közöltük.)
A bűnös Y2K?
Az adatok összesítését végzők szerint ma már egyértelműen látható, hogy az Y2K-probléma utóhatásai közé kell sorolni a vártnál kisebb növekedést, hiszen az 1999-es év végi felfutást követően a legtöbb vállalati felhasználó még nem kívánja korszerűbbre cserélni számítógépparkját, még annak ellenére sem, hogy időközben olyan új és hardverigényes operációs rendszer jelent meg a piacon, mint a Windows 2000. Az elemzők az idei év hátralévő részére jósolják az ebből eredő felfutást, az előrejelzések szerint a keresletélénkülés kihat majd az Intel alapú szerverekre is, elsősorban a kis- és középvállalkozásoktól remélhető, hogy növelik számítógépes beruházásaikat.
A fogyasztói igények vártnál lassúbb növekedése kellemetlen hatással volt a piacra, a kiskereskedelmi értékesítések visszaesése a legtöbb európai országra jellemző, és mint az elemzők jelzik egyelőre csak remélhető, hogy a folyamatok iránya megfordul. Az biztos, hogy az EMEA-térségben erősödő kis- és középvállalkozói szektor önmagában képtelen visszaállítani a korábbi két számjegyű növekedési trendet.
Stabil jelen mobiljövő
Karine Paoli, az IDC EMEA-térséggel foglalkozó vezető kutatója figyelemre méltó megállapítással foglalta össze az első negyedév számítógép-értékesítési adataiból levonható következtetéseket: Ha az európai egyéni fogyasztók piacán még nem következett be a korábban félve jelzett PC-telítődés, az csakis annak tudható be, hogy olyan új eszközök léptek be a PC-felhasználói láncba, mint a mobiltelefonok, a digitális televíziók vagy a digitális kamerák, és ezek az új területek egyelőre új rétegeket nyerhetnek meg a hagyományos asztali számítógép fogyasztói mellé. A fejlődés új irányát kitűnően mutatja, hogy a noteszgépek és a mobileszközök forgalmának növekedése az átlagosnál nagyobb, ami ösztönzőleg hat az új fogyasztói rétegek bevonására és egyben új piaci lehetőségeket kínál a gyártóknak."
A noteszgépek eladhatóságát egyébként nagyban segíti, hogy agresszív árharc kezdődött a mobilgépek árát meghatározó TFT-megjelenítők gyártói között. Egyértelmű keresletélénküléshez vezethet, ha a kis- és középvállalkozások felhasználói is igénylik a multimédiás lehetőségek kihasználását, amit egyébként szinte minden szoftvergyártó támogat. Ehhez hasonló piacnövelő hatása lehet a vezeték nélküli szolgáltatások terjedésének például a vezeték nélküli helyi hálózatok vezetékes LAN-nal szembeni térnyerésének vagy a Bluetooth-eszközök széles körű terjedésének jelzi az IDC tanulmánya.