A Nokia felmérése szerint a piac készen áll az m-kereskedelemre

, 2001. május 24. 11:49
A Nokia ma közzétett új felmérése szerint a mobiltelefónia használói könnyen megbarátkoznak majd a mobilkereskedelemmel. A felmérés eredménye szerint többen használják majd mobiltelefonjukat m-kereskedelemre, mint ahányan jelenleg az e-kereskedelem keretében az internetről vásárolnak. A felmérés megerősítette, hogy az m-kereskedelem megjelenésével bevételnövekedésre számíthatnak a mobilszolgáltatók.
Nagy-Britannia legnagyobb független piackutató cége, a MORI által elvégzett felmérés szerint körülbelül nyolcszor annyian használják majd az m-kereskedelmet, mint ahányan jelenleg e-kereskedelem keretében vásárolnak. A felmérés azt is kimutatta, hogy az m-kereskedelem iránt érdeklődők majdnem 90 százaléka hajlandó pluszköltséget is vállalni az m-kereskedelem garantálta kényelem érdekében. A MORI 2000 októberétől idén januárig hat piacon több mint 11 ezer emberrel készített interjút. A piackutatás az egész világra kiterjedt, a részt vevő országok Nagy-Britannia, Dél-Korea, Olaszország, az Egyesült Államok, Brazília és Finnország voltak.

A Nokia azért készíttette el a felmérést, hogy az egyes piacokon már a közeljövőben bevezetendő m-kereskedelemmel kapcsolatban a végfelhasználók álláspontját is megismertesse. A Nokiát különösen érdekelte, hogy miként vélekednek az emberek a potenciális m-kereskedelmi szolgáltatásokról és alkalmazásokról, valamint hogy melyek azok a félelmek és problémák, amelyek gátat szabhatnak az m-kereskedelem használatának.

A felmérés arra is fényt derített, hogy a mobiltelefon-felhasználók az m-kereskedelmet olyan távkereskedelmi csatornák alternatívájának tekintik, mint az internet. Többnyire a “helyi” vásárlást részesítik előnyben, ahol az m-kereskedelem egyedülálló lehetőséget kínál az elektronikus tranzakciók számára.

A felmérés kimutatta, hogy a kényelem és az irányítás kérdése döntő szerepet fog játszani az m-kereskedelem elfogadásában. A felmérésben részt vevők úgy tekintenek az m-kereskedelemre, hogy az egyrészt készpénzkímélő, másrészt elkerülhetővé válik a sorban állás, emellett jobban kézben tudják majd tartani kiadásaikat, és semmi nem szab majd gátat vásárlási lehetőségeiknek. A jövő m-kereskedelem használói valószínűleg nem tekintenek majd egyes árucikkeket vagy szolgáltatásokat kizárólagosan “m-kereskedelmi terméknek”. Inkább helyzetekben gondolkodnak, mint például ha eltévednek vagy leáll az autójuk, amikor is hajlandók lennének többet fizetni az m-kereskedelem révén elérhető szolgáltatásokért.