Japán márkanevek versenye az amerikai piacon

, 2001. június 17. 07:39
Az Amerikai Egyesült Államokban készített tanulmány szerint, amely a japán cégek márkanevének népszerűségét vizsgálta, a Toyota, a Honda és a Nintendo a legismertebb és legelfogadottabb szigetországbeli márkanév az amerikai piacon. A Minolta az ötödik helyen szerepel a vállalati felsővezetők, döntéshozók körében végzett felmérés alapján.
A Corporate Branding LLC. által végzett kutatások célja a japán márkák amerikai piaci versenyben betöltött szerepének elemzése, illetve a japán cégek márkanevének összehasonlítása volt. Minden egyes céget 300 válaszadó értékelt az adott cég iránt tanúsított bizalom, a hírnév és a vezetőségben rejlő lehetőségek, illetve a befektetési képességek megítélése alapján.

„A cégek a világon mindenhol folyamatosan keresik azokat a tényezőket, amelyekkel hozzájárulhatnak a piaci értékük maximalizálásához” – mondta el Steven Makadok, a Corporate Branding’s csoportvezetője. „A cég márkaneve az egyik ilyen lehetséges tényező. Kutatásaink az elmúlt tíz évben bebizonyították, hogy egy jól bevezetett márkanév segíthet a részvényárak csökkenésének mérséklésében, illetve az emelkedésében. Sok más kritikusnak számító faktor mellett a márka megfelelő menedzselése is megerősítheti a cég pénzügyi helyzetét.”

A Minolta nevének ötödik helyre történő rangsorolása egyben azt is jelenti, hogy a nyomtatók, fénymásolók, illetve a fotózás piacán egyaránt a kék Minolta logot jobban ismerik, mint versenytársaikét, így például a Canon, az Epson, a Konica, vagy a közös vállalatalapításban új társa, a Fujitsu márkanevét.

A japán vállalatok amerikai, vagy akár európai terjeszkedése is megerősíti, hogy a globalizációs folyamatok további elvárásokat támasztanak a multinacionális cégek elé nemcsak márkanevük, hanem szlogenjük és imidzsük felépítésekor is: olyan megfogalmazásra van szükség, amely a világon mindenütt eladható.

A Minolta immár jól bevezetettnek, elfogadottnak ítélt márkanevének kialakításakor még a fényképezőgépek jelentették a cég alapvető profilját és elsősorban az egyéni vásárlókat célozták meg tevékenységükkel. Mára azonban az irodatechnikai szektorra helyeződött a hangsúly, a Minolta globális, éves forgalmának 70 százaléka az irodai alkalmazások piacán realizálódik. A jelentős változások ellenére a márkanév megmaradt.

Valószínűleg érdekes eredményeket hozna egy hasonló felmérés elkészítése Európában is, már csak azért is, hogy összehasonlítható legyen az amerikai és az európai piac az egyes márkanevek megítélése szempontjából.