A magyar aukciós házak weboldalukon elsősorban az árverésekről adnak több információt, esetleg az aukciós katalógusukat teszik megrendelhetővé. A nemzetközi gyakorlat a hazai galériákra jellemző tulajdonságok mellett egyre inkább eltolódik a közvetlen on-line licitálás felé. Ez azt jelenti, hogy az aktuális árverést a helyszínről web-kamerával közvetítik, és on-line kapcsolatban a világ bármely pontjáról licitálhatnak a felkínált műtárgyakra.
Ezt csak egy komolyabb regisztráció után teszik lehetővé, a végeredményt pedig nem feltétlenül tekintik véglegesnek, mert a vevőről ezután is kiderülhet, hogy nem gondolta komolyan az ajánlatot. A gyakorlat egyébként azt mutatja, hogy az ily módon történő licitálás is megbízható. Az on-line árverés másik módja, hogy nincs is fizikai árverés a háttérben, hanem hosszabb időn keresztül licitálhatnak az előzetesen regisztrált résztvevők, és a legtöbbet ajánlóval veszik csak fel a kapcsolatot.
Magyarországon is kivitelezhetők ezek a módszerek; a technológia, a biztonságtechnikai megoldások már adottak. A licitálásnak természetesen van egy igen komoly alkalmazástechnikai háttere is, amelynél ismét a legfontosabb tényező a biztonság.
Fontos kérdés, hogy a mai magyar piac megérett-e már erre a feladatra. Az mindenképpen figyelemreméltó szempont, hogy ezzel a módszerrel az aukciós házak megcélozhatják a külföldi piacokat, tovább emelve így az aukció és a műtárgy értékét. Azonban ma is különböző interaktív ötletek segíthetik az aukciós házakat, amelyekkel egyebek mellett például nyomdaköltséget takaríthatnak meg, ha az aukcióhoz kapcsolódó anyagokat kóddal védve interneten jeleníthetik meg; s elég ezt a kódot eladni. Az aukciók idejét és helyét egy másik célcsoporttal ismertethetik meg az interneten keresztül. Rengeteg általános és specifikus információt adhatnak magukról: saját imázsukat növelve, még hitelesebbnek tűnve ügyfeleik előtt, akiket alapvető értékbecslő és értékmegőrző információkkal meg is tudnak nyerni maguknak. Az Internet a legegyszerűbb és legolcsóbb lehetőség a nagy összegű eladások közönséggel és a potenciális vevőkörrel való megismertetésére. Legkönnyebben itt informálhatják az írott és elektronikus sajtó képviselőit minden az aukciós cég számára fontos kutatásokról, tényekről. Nem utolsó szempont az árveréseket meghirdető ház profilját közzétenni, amelyben múzeumi, vagy akár virtuális múzeumi szolgáltatásokra kiemelt hangsúlyt lehet fektetni.
A weboldal létrehozása után célszerű kitalálni, hogy mi legyen rajta, mind tartalmi, mind szerkezeti részben. Ez utóbbira egy tippet találunk a www.webconsult.hu/aukcio címen. A vevőket apró trükkökkel és szolgáltatásokkal szoktathatjuk az internet használatának gondolatára. A pénzmegtakarítás érdekében felvihetünk aukciós információkat, megrendelhetővé tehetjük katalógusunkat, illetve annak tartalmát is feltehetjük, interaktív módon. Az Egyesült Államokban kifejezetten erre a célra létrejött külön aukciófigyelő site-ok is vannak, amelyek a helyszín és témakör megadására kiválogatja az adott időben tartandó aukciókat (www.auctionhunter.com).
Ezekkel az eszközökkel és on-line marketingfogásokkal az aukciós házak kialakíthatják jövendő internetes licitáló magyar és nemzetközi ügyfélkörüket.
Forrás: Webconsult.hu Kft.