Aukciós házak az interneten

, 2001. július 26. 17:14
Hazánkban egyre több weboldal foglalkozik on-line árveréssel, azonban úgy tűnik, mintha az „aukció” szó használatát illetően a köztudat nem lenne egységes. A nagy, régiségekkel és más értékekkel foglalkozó aukciós házak és galériák – többnyire jogosan – megsértődhetnek már az összehasonlítástól is, ugyanis a mostani oldalakon porszívótól a használt mopedig, vagy bélyegektől a szoftverig mindenre licitálhatunk. Mindenkiben felmerülhet a kérdés, hogy ezek az on-line aukciós site-ok valójában milyen funkciót töltenek be és milyen hatékonysággal működnek.
Nézzük meg a legnagyobb, világszerte elismert aukciós házakat. Kiragadva néhányat, a világ két leghíresebb aukciós háza a Christie’s (www.christies.com) és a Sothebys (auction.sothebys.com), illetve egy példa, a Barrett-Jackson (www.barrett-jackson.com) – az old-timer autók köréből.

A magyar aukciós házak weboldalukon elsősorban az árverésekről adnak több információt, esetleg az aukciós katalógusukat teszik megrendelhetővé. A nemzetközi gyakorlat – a hazai galériákra jellemző tulajdonságok mellett – egyre inkább eltolódik a közvetlen on-line licitálás felé. Ez azt jelenti, hogy az aktuális árverést a helyszínről web-kamerával közvetítik, és on-line kapcsolatban a világ bármely pontjáról licitálhatnak a felkínált műtárgyakra.

Ezt csak egy komolyabb regisztráció után teszik lehetővé, a végeredményt pedig nem feltétlenül tekintik véglegesnek, mert a vevőről ezután is kiderülhet, hogy nem gondolta komolyan az ajánlatot. A gyakorlat egyébként azt mutatja, hogy az ily módon történő licitálás is megbízható. Az on-line árverés másik módja, hogy nincs is fizikai árverés a háttérben, hanem hosszabb időn keresztül licitálhatnak az előzetesen regisztrált résztvevők, és a legtöbbet ajánlóval veszik csak fel a kapcsolatot.

Magyarországon is kivitelezhetők ezek a módszerek; a technológia, a biztonságtechnikai megoldások már adottak. A licitálásnak természetesen van egy igen komoly alkalmazástechnikai háttere is, amelynél ismét a legfontosabb tényező a biztonság.

Fontos kérdés, hogy a mai magyar piac megérett-e már erre a feladatra. Az mindenképpen figyelemreméltó szempont, hogy ezzel a módszerrel az aukciós házak megcélozhatják a külföldi piacokat, tovább emelve így az aukció és a műtárgy értékét. Azonban ma is különböző interaktív ötletek segíthetik az aukciós házakat, amelyekkel egyebek mellett például nyomdaköltséget takaríthatnak meg, ha az aukcióhoz kapcsolódó anyagokat kóddal védve interneten jeleníthetik meg; s elég ezt a kódot eladni. Az aukciók idejét és helyét egy másik célcsoporttal ismertethetik meg az interneten keresztül. Rengeteg általános és specifikus információt adhatnak magukról: saját imázsukat növelve, még hitelesebbnek tűnve ügyfeleik előtt, akiket alapvető értékbecslő és értékmegőrző információkkal meg is tudnak nyerni maguknak. Az Internet a legegyszerűbb és legolcsóbb lehetőség a nagy összegű eladások közönséggel és a potenciális vevőkörrel való megismertetésére. Legkönnyebben itt informálhatják az írott és elektronikus sajtó képviselőit minden – az aukciós cég számára fontos – kutatásokról, tényekről. Nem utolsó szempont az árveréseket meghirdető ház profilját közzétenni, amelyben múzeumi, vagy akár virtuális múzeumi szolgáltatásokra kiemelt hangsúlyt lehet fektetni.

A weboldal létrehozása után célszerű kitalálni, hogy mi legyen rajta, mind tartalmi, mind szerkezeti részben. Ez utóbbira egy tippet találunk a www.webconsult.hu/aukcio címen. A vevőket apró trükkökkel és szolgáltatásokkal szoktathatjuk az internet használatának gondolatára. A pénzmegtakarítás érdekében felvihetünk aukciós információkat, megrendelhetővé tehetjük katalógusunkat, illetve annak tartalmát is feltehetjük, interaktív módon. Az Egyesült Államokban kifejezetten erre a célra létrejött külön aukciófigyelő site-ok is vannak, amelyek a helyszín és témakör megadására kiválogatja az adott időben tartandó aukciókat (www.auctionhunter.com).

Ezekkel az eszközökkel és on-line marketingfogásokkal az aukciós házak kialakíthatják jövendő internetes licitáló – magyar és nemzetközi – ügyfélkörüket.

Forrás: Webconsult.hu Kft.