A tanévkezdetet megelőző PC-vásárlások viszonylag megbízható barométerként szolgálnak a karácsonyi ajándékvásárlások előrejelzéséhez, és a mostani adatok lesújtóak. Az Egyesült Államokban idén eddig mintegy 21 százalékkal kevesebb PC-t adtak el, mint tavaly ugyanezen időszak alatt. A mutatók nagyjából visszatértek az 1999-es szintre.
A PC-gyártók kevesebbet költenek kutatásra, és a fejlesztések zömét a Microsoftra és az Intelre, a szoftvereket és az úgynevezett főprocesszorokat, a CPU-kat (más néven lapkákat) gyártó óriásokra bízzák. A Microsoft idén 4,8, az Intel 4 milliárd dollárt költ kutatásra és fejlesztésre. E két óriásvállalatnak sokkal nagyobb a profitrátája, mint a számítógépek előállítóinak, de maguk is megszenvednek azért, hogy rendre elegendő újítással álljanak elő, és rávegyék a PC-használókat számítógépeik az állandó korszerűsítésre. A cikk figyelemre méltó módon azon a napon jelent meg, amikorra a Microsoft tervbe vette Windows termékcsaládja legújabb változatának, az XP kezelői rendszernek a számítógép-gyártókhoz történő eljuttatását.