Az amerikai kiskereskedelmi szövetség (National Retail Federation NRF) és a Forrester közösen számított, havonta megjelenő online kiskereskedelmi indexe kimutatta, hogy a 2000. júliustól 2001. júliusig terjedő időszakban, két hónap kivételével, a repülőjegy vásárlások, autóbérlések és szállásfoglalások aránya az összes internetes kiskereskedelmi forgalom több mint 20 százalékát adta.
Az összes turizmussal kapcsolatos online értékesítésen belül az online utazási irodák website-jain történő eladások képviselik a legnagyobb részarányt, megelőzve ezzel többek között a légitársaságokat. A Webigen Rt. szerint ez a vásárlói árérzékenységnek köszönhető, hiszen az online ügynökségek kitűnnek jelentős kedvezményeikkel a többi site közül.
A PhoCusWright piackutató cég szerint tavaly az online utazási piac az egész utazási szektor 7 százalékát tette ki az USA-ban, ebből a légi utazás közel 70 százalékot jelentett. Az utazási termékek iránt érdeklődők 43 százaléka vásárolt online, 52 százaléka foglalt, de nem vásárolt, 76 százaléka keresett, de nem foglalt online, és 84 százaléka látogatott utazással kapcsolatos website-okat. Az NFO Plog 2001. nyár elején publikált eredményei szerint az USA-ban, az üzleti útjukat szervezők 67 százaléka az interneten kereste meg az ideális lehetőséget, amíg a szabadidejükben utazni vágyóknak 93 százaléka.
Magyarországon is dinamikusan fejlődik a turizmus, a gazdaság egyik sikerágazata. A kormány felismerte, hogy a turisztikai piacon jelenleg zajló versenyben - a versenyképesség elvesztésének a kockázata nélkül - nem teheti meg, hogy csak késve kövesse az informatikát. Az eMarketer szerint 2000-ben a nemzetközi online turisztikai értékesítésből 12,4 milliárd dollár bevétel származott, ami 2003-ra várhatóan 25 milliárd dollárra nő. Vélhetően ezt az előrejelzést is figyelembe véve a magyar kormány a turizmus támogatásán belül a Turisztikai információs rendszerek alprogram keretében kiemelten foglalkozik a szektor ilyen irányú fejlesztéseivel. Az internet a rendszer egyik alappillére és mint ilyen, várhatóan részesül a szektor egészének fejlesztésére előirányzott 25, illetve 28,1 milliárd forintos keretből (2001 és 2002).
A magyar turisztikai szektor egészét vizsgáló GKI-Webigen internet-használati index 2001 második negyedéves enyhe pozitív értéke ugyanakkor a szektor semleges várakozásait jelzi. Az index megállapítja, hogy az utazási irodák és utazásszervezők várakozásai romlottak az előző negyedévhez képest, aminek a Webigen Rt. szerint több oka lehet. Egyrészt cégek jelentős része a szezon végére alakította ki webes megjelenését, ezért nem volt számottevő a látogatottságuk. Másrészt a társaságok komoly része meglehetősen egyszerű, alacsony funkcionalitású honlaphoz fűzött túlzott várakozásokat. További tényező, hogy az utazási irodák célcsoportja elsősorban a magyar kiutazó, aki internet használat, illetve online foglalás/vásárlás tekintetében egyelőre passzívabb a külföldieknél.
A felmérésből az is kiderül, hogy a szektor szereplőinek 48 százaléka rendelkezik saját honlappal és további 14 százalék tervezi azt biztosan kialakítani. A Webigen Rt. szerint a cégek egy része már túl van az első próbálkozásokon és kezdik megismerni a látogatói igényeket, így a téli szezon beköszöntével növekvő webes érdeklődésre lehet számítani. Ezt alátámasztja az iBasic netsurvey 2000. évi, a magyar internethasználók szokásait vizsgáló felmérése, amelyből kiderül, hogy a lakosság körében is nagy az érdeklődés az utazási oldalak iránt. Ezt a piaci lehetőséget kiaknázandó, manapság számos webhely áll a vásárlók rendelkezésére, ahol online intézhetik utazással kapcsolatos ügyeiket. Elmondható, hogy a fogyasztók elsődlegesen a kedvező árakért választanak egy adott website-ot, ezt követi a könnyű használhatóság és az ismert név, mint kiemelten fontos tényező. Ez alapján a leglátogatottabb magyar utazási témájú honlapok a travelport.hu (origo), a vista.hu, a letsgo.hu, az ejegy.hu és a nagyutazás.hu.
Igaz, hogy a GKI-Webigen index alapján úgy tűnik, a kezdeti lelkesedés valamelyest alább hagyott, a technológia terjedése a hagyományos társaságokat is arra készteti, hogy változtassanak működésükön. Az ágazat szereplőinek utat kell találniuk a többletbevételeken, alacsonyabb költségeken és a jobb differenciáláson keresztül a nagyobb eredményességhez. A változásnak magas szintű vevő kiszolgálással kell kezdődnie. A cégeknek meg kell tanulni hatékonyan kezelni a készletüket és a vásárlókkal kapcsolatos információkat, hogy az igényeket a lehető legjobban elégítsék ki.
A piaci szereplők várakozásait elemezve elmondhatjuk, hogy vannak optimista jelek. Ilyen például a kereskedelmi szálláshelyek internetes értékesítése, vagy a web piac-átalakító hatásával kapcsolatos várakozások. A kutatás azt is megállapítja, hogy az online beszerzés aránya a teljes beszerzésen belül várhatóan növekedni fog és a szereplők pozitívan értékelik saját lehetőségeiket az internet lehetőségeinek kihasználása tekintetében.