Fizt: új generációs animációs szoftver a Pixar Studiostól

Tóth Kristóf, 2001. november 3. 21:49
"A szörny világoskék bundáját fújja a szél. Szemével kettőt pislog, majd egy könnycsepp hagyja el szemét, mely nyomot hagy a bundáján" - ez a jelenet a világhírű Pixar Animation Studios legújabb animációs filmjében, a Monsters, Inc.-ben látható, mely film elkészítéséhez a Pixarnak egy teljesen újfajta animációs szoftvert kellett kifejlesztenie, a Fiztet.
A Fiztről a fejlesztők ódákat zengenek, ugyanis a szoftver képes a filmben szereplő szörnyek egyenként akár hárommillió darab szőrszálának a modellezésére és animálására, ráadásul mindezt úgy, hogy az eddig megszokott hetekben mérhető renderelési időket órákra csökkenti.

Az eddig készített számítógépes animációs rajzfilmekről általában el lehetett mondani, hogy a grafika gyönyörű, azonban ezen filmek története általában csapnivaló volt. A Monsters, Inc. készítői úgy gondolták, hogy szakítanak ezzel a hagyománnyal, vagyis az ígéretek szerint ebben az animációs filmben a gyönyörű, élethű grafika pompás történettel párosul, persze erről csak akkor tudunk majd nyilatkozni, ha már láttuk a moziban a filmet.

A korábban a Toy Story és az Egy bogár élete című animációs mesefilmeket készítő Pixar Studiosnál két "animációs tudós", David Baraff és Andy Witkin foglalkozott az általuk csak a legkorszerűbb szimulátornak nevezett Fizt szoftverrel, mely szinte minden, a valós életben előforduló jelenséget képes digitálisan reprodukálni. Így többek közt könnyedén megbirkózik a gravitáció, a szél, a hóesés és az eső tökéletesen élethű szimulálásával, ezenkívül pedig akár több millió haj- vagy szőrszál mozgását és a ruhák gyűrődését is kiváló vizuális minőségben képes utánozni.

"Egy olyan szoftvert hoztunk létre, mely lényegében bármilyen szimulációs feladattal képes megbirkózni" - nyilatkozta Witkin a Fiztről.

"Rendkívül büszkék voltunk, amikor a mozikban világszerte elkezdték játszani a Toy Storyt, azonban kétségtelen, hogy ebben a korábbi animációs filmünkben még nagyon sok dolog természetellenesnek tűnt. Most azonban már lényegében bármit képesek vagyunk teljesen élethűen modellezni, majd animálni, így például minden eddiginél szebb és élethűbb por- és vízeffekteket tudunk készíteni" - nyilatkozta Tom Porter, a Monsters, Inc. technikai igazgatója.

A fejlesztők elmondták, hogy a Fizt szoftver Sun Sparc és Silicon Graphics számítógépeken, Unix operációs rendszer alatt működik, és a sebességéről sok mindent elmond, hogy míg korábban az általában 3-10 másodperc hosszú jelenetek elkészítése hetekbe telt, addig a Fizt segítségével a renderelési idő egy-két órára csökkent.