Kirowski: Itt a legújabb NETzedék

forrás: Prim Online forrás: Prim Online, 2001. november 23. 08:46
A Kirowski 2001-ben közreadott második tematikus riportja témájaként a Magyarországon élő 14 és 29 év közötti internethasználók, a NETzedék médiahasználati és online szokásainak felmérését választotta. A több mint 50 oldalas, 30 diagrammal és táblázattal illusztrált jelentés 14 szempontból tekinti át a fiatalok jellemzőit.
A jelentés 14 szempontból tekinti át a NETzedék jellemzőit. A vizsgálat dimenziói a következők voltak: demográfia, vagyoni helyzet, fogyasztás, mobiltelefon-használat, érdeklődési körök, az internethasználat intenzitása, termékinformációk gyűjtése, online vásárlás, médiafogyasztási szokások, célcsoport-szegmentáció, életstílus szerinti szegmentáció, szabadidő-, vásárlás és reklámattitűd.

A jelentés elsősorban az elmúlt egy év során nyilvánosságra került felmérésekre, másodsorban pedig a Kirowski saját vizsgálataira és tanácsadói anyagaira támaszkodik.

Eredmények - röviden

Demográfia

A magyar internetes társadalom legstabilabb bázisát az iskolákon keresztül bekapcsolódó fiatalok jelentik. Az internetet legalább havi rendszerességgel használók 62,4%-a harmincévesnél fiatalabb. Ez hozzávetőleg 618 ezer főt jelent.

Vagyoni helyzet

Bár az állítás érvényessége gyengült, még mindig igaz, hogy az internetezők javarészt a módosabb rétegekből kerülnek ki. Vagyoni helyzetét tekintve a - a teljes magyar népesség 10 százalékát magába foglaló - legfelső kategóriába az internetező 15-17 évesek 22, a 18-29 évesek 32%-a tartozik. Ugyanakkor a fiatalok körében kiegyenlítettebbek a társadalmi különbségek, tehát az interneten keresztül már nem csak a legtehetősebb, viszonylag szűk réteg érhető el.

Fogyasztás

Az internetező fiatalok vásárlási tervei között magas kategóriájú státusszimbólumok találhatók. A tizenévesek inkább a szórakozással kapcsolatos tárgyakat, illetve mobiltelefont terveznek venni, míg a huszonéveseknél már az olyan "felnőttesebb" javak is megjelennek, mint például a nyaraló vagy a mosogatógép.

Mobiltelefónia

A 2000. év során a mobiltelefonnal rendelkezők között gyorsan nőtt a fiatalok aránya. A legnagyobb szolgáltatók a harminc év alattiak 35-45%-os arányáról számoltak be az év elején. A mobiltelefon-elterjedtség növekedése a piac relatív telítődése miatt idén kissé lelassult, annak ellenére, hogy a szolgáltatók egyre határozottabban fordulnak e piaci szegmens felé. A fiatalok elsősorban prepaid-rendszerű előfizetéssel rendelkeznek, körükben legnépszerűbb az SMS-ezés, ami gyorsan beépült mindennapjaikba. Nagy a mobiltelefóniával kapcsolatos site-ok - ingyenes SMS-küldők, operátorlogó- és csengőhangletöltő helyek, mobiltelefon-információs oldalak - sikere a fiatalok körében.

Érdeklődési körök

Az internetező 15-17 évesek érdeklődését elsősorban a számítástechnika, a szórakoztatóelektronika és a könnyűzene jellemzi, de az utazás, a divat, az autók és a sport is népszerű témának számít körükben. A 18-29 évesek orientációja diverzifikáltabb: a filmek, a számítástechnika és a szórakoztatóelektronika mellett előkelő helyen áll náluk a befektetés, a gazdaság és az utazás.

Internethasználat intenzitása

18 év felett meredeken emelkedik az internethasználat intenzitása. A középiskolás korosztály ritkábban fér a nethez, a huszonévesek harmada számára viszont ez már mindennapos tevékenység.

Termékinformációk gyűjtése

A huszonéves netezőket célirányosabb, tudatosabb felhasználói minták jellemzik, míg a fiatalabbak inkább csak játszanak, böngésznek és szórakoznak az interneten. A 15-17 évesek 37%-a, a 18-24 évesek 45%-a néz körül az interneten vásárlás elõtt. A fiatalabbak elsősorban hardverekrõl, szórakoztatóelektronikai és ruházati cikkekről tájékozódnak online, míg a korosztály idősebb tagjai utazásról, autókról, banki szolgáltatásokról és ingatlanokról gyűjtenek online információt a vásárlás előtt.

Online vásárlás

Bár igen kevesen próbálták még ki közülük az online vásárlást, a magyarországi fiatalokat e területen is nagyfokú nyitottság jellemzi (a 10-18 éveseknek például 75%-a próbálná ki). Mindemellett az e-kereskedelem biztonsági aggályaira kevéssé érzékenyek, mint idősebb és külföldi társaik.

Médiafogyasztási szokások

A fiatalok teszik ki az internetezők között a legnagyobb létszámú, világosan azonosítható jellemzőkkel bíró csoportot, és ilyenformán - fontos offline médiafogyasztóként - ők a legnagyobb online médiafogyasztók is. Róluk ma már elmondható, hogy nem pusztán az offline médiumokénál bővebb információtartalma és gyorsabb elérhetõsége miatt választják a netet, hanem gyakorta primér információforrásként kezelik azt.

Célcsoport-szegmentáció

A honlapok tipológiájának kialakításában alapvetõ a demográfiai tényezõ, a fiatalos lapok markánsan elkülönülnek a többi weboldaltól. Ezek jellemzően könnyed témájú site-ok, melyek a fiatalok szabadidős érdeklődéséhez, esetenként a tanuláshoz kötődnek.

Életstílus szerinti szegmentáció

Életstílusuk szerint a fiatalok többsége a nyitott, minőségorientált, stílusos "fiatalos trendik" csoportjába tartozik. Másik meghatározó csoportjuk az "éretlenek": ők azok, akik még nem rendelkeznek kialakult véleménnyel, életmóddal. Utóbbiak elsősorban a 14-18 évesek közül kerülnek ki, és nagyrészük idővel elhagyja ezt a csoportot.

Szabadidő-attitűd

Az internetező fiatalok java részének szabadidő-attitűdje leginkább a "fiatalos, sportos" kategóriával jellemezhető. Sokat járnak el otthonról társaságba, sportolni, szabadidejükben jelentős részt képviselnek az aktív kikapcsolódási formák.

Vásárlásattitűd

Az internetező fiatalok vásárlásattitűdjére leginkább az impulzivitás jellemző: gyakran és élvezettel shoppingolnak, ráadásul nem igazán élnek beosztással.

Reklámattitűd

A harmincévesnél fiatalabb internethasználók többsége nemcsak elfogadja a reklámokat, hanem gyakran kimondottan igényli is azokat. Attitűdjük egyáltalán nem távolságtartó vagy elutasító: jelentős részük kifejezetten akcióérzékeny.