Valamit mindenki megpróbál eladni az interneten, de nincs értelme felületet vesztegetni az eleve halva született ötletekre. Sokan a kapcsolattartás eszközének tekintik a webet, vagyis ténylegesen vásárolni csak hagyományos módon lehet, a honlap pusztán egy otthonról is megtekinthető kirakat a hozzá tartozó telefonszámokkal. Ez jellemző például az autókereskedőkre. Hát bizony, szívesen terpeszkedünk percekig az ülésen, és simogatjuk a kormányt, mielőtt kifizetünk pár milliót egy kocsiért...
Saját könyvesbolt
Talán nem véletlen, hogy a hazai oldalakat tekintve ugyancsak a könyves műfajban találtunk igazán normális, a fenntartók saját bevallása szerint működőképes honlapokat. Könyvet, CD-t és videokazettát kiszállítani nem kunszt, ráadásul nem olyan értékekről van szó, amelyek elriasztanák a próbálkozókat. Nem beszélve arról a garanciáról, amelyet az offline áruház léte biztosít.
A Libri könyvesbolthálózat (www.libri.hu) a virtuális áruházán kívül igyekezett egy irodalmi magazint is létrehozni, amelynek minden írása természetesen az eladást hivatott segíteni. A Hírek az egyes boltokban tartott könyvbemutatókról számolnak be, az Ajánlat pedig önmagáért beszél. A Magazin rovatai közül az egyik lehetővé teszi, hogy egy újonnan megjelent kiadványba beleolvassunk, egy másikban pedig válogatott hírességek válogatnak és ajánlgatnak olvasnivalót. A Bestsellerek cím alatt a legtöbb példányban eladott könyvek sora található.
Keresni lehet műfaj, cím és szerző szerint, fizetni pedig kártyával vagy készpénzzel - utánvéttel, a postásnak, illetve a futárnak a kezébe -, esetleg banki átutalással. Jó ötletnek tűnik a "Legyen saját könyvesboltja" program, vagyis bárki árulhatja a Libri könyveit a saját oldalán, a cég ezt a megfelelő százalékkal és az infrastruktúra biztosításával honorálja.
Az egyszerű halandó nem nagyon tesz különbséget a Libri és a másik nagy áruházlánc, a Fókusz boltjai között - nincs is rá szüksége. Talán nem állunk messze a valóságtól, ha úgy ítéljük meg, hogy mindenki a lehető legközelebb eső boltban vásárol, és ha szerencsével jár, nem is megy tovább. A Fókusz oldala (www.fokuszonline.hu) felépítésében nagyon hasonlít a konkurenséhez, még az ajánlott könyvek között is nagy az átfedés. Itt viszont több a toplista, kevesebb az olvasnivaló (mármint cikk, nem könyv). Az eladási listák külön csoportosítják a szépirodalmi és az informatikai kiadványokat, s létezik egy műfajok felett álló toplista. Viszont van lehetőség előjegyeztetni még meg nem jelent köteteket, lehet vásárolni dedikált könyveket (például a Dalai lámáét, aki nem üli végig az összes könyvhetet, ez tehát viszonylag ritka alkalomnak tekinthető) és multimédiás kiadványokat. Éppen ez az, amiben a leginkább különbözik az oldal az előbbitől: itt ugyanis árusítanak zenei CD-t és kazettát, CD-ROM-ot, VHS-t és DVD-t. A vásárlás és a fizetés módja ugyanaz, mint a Librinél.
Több mint kielégítő
Ha már a CD-nél tartunk, térjünk át egy másik honlapra, ahol a fentinél kielégítőbb választékkal találkozunk, már csak azért is, mert szakboltról van szó, egy valóságban is létező áruházlánc internetes üzletéről. A Fotex Records a www.fotexnet.hu cím alatt működik. A kategóriák mennyisége több mint kielégítő: tizenhat műfajon (rock, pop, jazz, blues stb.) belül további 10-15 alkategória létezik (acid jazz, New Orleans jazz stb.). A keresett muzsika innen a szerző, a kiadó és az előadó neve szerint is fellelhető, valamint lekérhető akár az árak növekedésének sorrendjében. Az oldal erénye, hogy számos akcióval csábítja a vásárlót, a kiszállítás árát pedig egy bizonyos szint fölött meg lehet spórolni.
Ami a kínált áru megszerettetését illeti, a Netpiac (www.netpiac.hu) minden bizonnyal élen jár ebben a műfajban. Bár a nevéből nem derül ki, egy gazdagon felszerelt VHS- és DVD-áruházról van szó. A Bemutatkozunk rovat hosszasan elemzi az internetes kereskedelemben rejlő lehetőségeket, különösen ami a Netpiacot illeti. Kevés olyan helyet találunk, ahol a kitűzött célok ennyire meg is valósulnak - hogy ez pénzügyileg hogyan néz ki, nem tudjuk. Mindenesetre meggyőződhetünk róla, hogy miért jó a weben vásárolni, és miért jó itt. Egy példa: a boltban közel sem kapható annyi információ a polcról levett filmről, mint hálón. Itt ugyanis kritikákat olvashatunk róla, megnézhetjük a honlapját, letölthetjük a trailerét (rövid filmajánlóját), és addig barangolhatunk, szörfözhetünk, amíg meg nem győzzük magunkat a megvásárlásáról, esetleg a meg nem vásárlásáról. Míg egy üzletben elolvassuk azt a három mondatot, amelyet a kazettaborító hátára írtak (ilyesmi: Szereti a borzongást? Ha lehunyja a szemét, és kiveri a víz? Akkor a Véres márciust Önnek találták ki...), és ha nem különösebben ismert darabról van szó, akkor szinte zsákbamacskát veszünk.
Lehetőség kínálkozik arra, hogy a még meg nem jelent kazettákat előjegyeztessük, és vannak nagyon komoly engedmények. Úgy tűnik, hogy a kereskedelmi tévék erősen profitorientált (más néven költségminimalizáló) műsorpolitikája nem veszélyezteti a VHS létjogosultságát, ám hogy egy mozicsatornáé mennyire, arról bizonyára a működtetők tudnának mesélni. A DVD más tészta, ott már a minőség játszik fontos szerepet, nem pedig a tartalom.
Keresni név, cím és műfajok (kaland, krimi, horror, művész, erotika stb.) lehet, fizetni pedig utánvéttel és hamarosan kártyával.
Hernyóselymet ajándékba
Egy jó könyvesbolt viszonylag könnyen az utunkba kerül, különösen, ha nagyobb városban tartózkodunk. Ám ez viszonylag ritkán fordul elő a jegyirodákkal, ezekből ugyanis még Budapesten sincs sok. "Helyből", vagyis színházból, klubból, koncertteremből viszont annál több. A Music Mix oldala (www.musicmix.hu) lehetővé teszi, hogy az interneten keresztül vásároljunk jegyet a fentiek mellett akár sporteseményre vagy tévéshow-felvételre is. A feltételeket jól elrejtették, azaz egy hosszú kérdőív kitöltését követő regisztráció során ismerhetjük meg azokat. Az oldal készítői nemcsak boltként, hanem programajánlóként is reklámozzák magukat, amiből több is, jobb is található a neten. Viszont módunkban áll külföldi koncertek jegyeit is megrendelni - erre pedig nem nagyon van mód máshol.
A honlap a sok mozgó grafikának köszönhetően elég lassan töltődik le, ennek ellenére profi, olvasmányos, és jól néz ki. Az egyes műfajokat felismerhetetlen kis ikonok jelzik, de szerencsére kapunk hozzájuk jelmagyarázatot.
Alig van annál kellemetlenebb dolog, mint amikor az utolsó pillanatban kell valakinek ajándékot vásárolni, de sem idő, sem ötlet nincs hozzá. A gondjainkat egy jégszobor interneten való megrendelésével könnyen orvosolhatjuk a rövid nevű Exkluzív ajándékok Magyarországról! című oldal (www.hungarianbest.com) segítségével. (Ez a többiekkel ellentétben nem egy, hanem tizennégy, a valóságban létező üzlet közös honlapja.) Tíz műfajban válogathatunk, a teljesen sablonos virágcsokortól a hernyóselyemig, a fafaragványig és a már említett jégszoborig. Az oldal nem oldja meg égető problémáinkat, mivel legalább két nappal a kérdéses esemény előtt kell intézkednünk annak érdekében, hogy az ajándék elérjen a címzetthez. Ráadásul nem bíznak bennünk, talán azért, mert az ellenértéket nem a címzett, vagyis az ajándékozott egyenlíti ki, így a pénzt előre át kell utalnunk a cégnek. A jégszobor nem olcsó mulatság, egy óriáskagyló (60 centis) például 50 ezer forintba kerül. A hernyóselymet pedig nem nyers állapotában, hanem feldolgozva, például ágytakaró formájában lehet megrendelni. A torta és a virág egyértelmű.
Virtuális üvegvisszaváltó
És végül bizonyos körök új kedvencéről lesz szó. Abszolút úri dolognak tűnik ugyanis, hogy az embernek házhoz hozzák a baracklevet. De higgyük el, hogy valakin ez is sokat segít - teszem azt egy anya beteg gyermekével (az apa tizenkét órát melózik) nem feltétlenül tudja megfelelően lebonyolítani a nagybevásárlást. A Groby hálózat ugyancsak létezik a valóságban, virtuális áruháza (www.groby.hu) pedig az interneten. A választékot négy kategóriára osztották: étel, ital, pipere és vegyi áru, amellett olyan apróságok is felkerültek az oldalra, mint az állateledel vagy a dohány. Ha belépünk valamelyik kategóriába, például üdítőt szeretnénk vásárolni, akkor a típusok mellett a kiszerelés kérdése is felmerül. (Ki hinné, hogy azt, amit szinte gondolkodás nélkül, egy másodperc alatt lekapunk a polcról, az interneten igencsak bonyolult konkretizálni.) A regisztráció és a rendelés pofonegyszerű, fizetni az áru megérkezésekor kell, és még az üveget is visszaváltja a futár. Viszont aki az éhhalál szélén áll, az válasszon más megoldást, mert a szállítás nagyjából 24 órával a megrendelést követően várható.