Tomka János, a KPMG partnere és operatív vezetője (COO) cáfolta azokat a korábbi várakozásokat, hogy az informatikai igazgatók számára nincs jövő. Szerinte a 80-as években a legkiválóbb informatika-elméleti szakemberek sem számoltak több olyan fejleménnyel (globalizáció, internet, e-kereskedelem, összeolvadási trend), amely mára jelentősen fel- és átértékelte az informatikai vezetők szerepét a cégek irányításában. A CIO-pozíció kamaszkorba jutott: a műszaki menedzser egyre több vállalatnál felsőszintű vezetővé vált, felelőssége nemcsak a hálózatok üzemeltetése, hanem az üzleti és technológiai stratégia alakítása és összehangolása, illetve az eredményes infrastruktúra kialakítása és működtetése. A főinformatikus ma elsősorban üzleti igazgató és csupán másodsorban műszaki szakember. A speciális szakértelmen túl ezért egyre nagyobb hangsúlyt kapnak az általános vezetői kompetenciák; az üzleti éleslátás, a stratégiai gondolkodás és a döntésképesség, a jó vezetőt jellemző integráló és mozgósító képesség hangsúlyozta Tomka János. A KPMG partnere kiemelte ugyanakkor azt is, hogy a változások dinamikája és bizonytalansága leginkább az informatikai vezetőket érinti. Hatáskörük ma is bizonytalan, jövőbeni szerepük, életpályájuk, karrierlehetőségük pedig nagymértékben kiszámíthatatlan. Az biztos viszont, hogy a mai tudás alapú gazdaságban az állandó tanulás, továbbképzés talán éppen az informatikai vezetők számára a legnagyobb kihívás és követelmény, és egyúttal a legnagyobb esély a jövőre.
Beck György, a Compaq Magyarország vezére szerint a főinformatikusok felértékelődése folytatódni fog. Egyre gyakoribb, hogy a CIO közvetlenül a cégvezetőnek számol be, valóban önálló irányítója területének, és részt vesz a legfontosabb stratégiai döntések meghozatalában is. Ennek nemcsak az a feltétele, hogy az informatikusok a céget egészében látó, az üzleti folyamatokat értő menedzserré váljanak, hanem az is, hogy a cégvezetők felismerjék az informatika jelentőségét, és azt az üzleti stratégia részeként kezeljék.
Kovács Zoltán, a Kirowski ügyvezető igazgatója elmondta, hogy manapság a vevőcentrikus vállalatok kerülnek előtérbe, ami felértékeli a tudásmegosztást és a vevőkapcsolatokat támogató informatikai megoldásokat (CRM, Knowledge Management). Ezek akkor lehetnek valóban hatékonyak, ha működésüket az informatikai vezető a cég üzleti struktúrájába integráltan tervezi és irányítja. Ma az lehet sikeres, aki nem csak műszaki szakember, hanem egyszerre mérnök és menedzser. A mai informatikai vezetőnek ezért nem csak a cégen belüli, helyi hálózatok és alkalmazások működését, a kontrolling hatékonyságát kell garantálnia, hanem a cég teljes működéséhez igazítani és menedzselni minden informatikai megoldást.
A Synergon vezérigazgatója, Czakó Ferenc azt emelte ki, hogy az informatikai vezetők helyzete egyre nehezebb: a rendkívül gyorsan változó technológiai környezetben felelősségük nő, miközben továbbra is nehéz kielégíteniük a személyzeti feltételeket, és várhatóan csökkenő költségvetéssel kell eredményesnek lenniük. A CIO sikeres működésének kulcsa Czakó szerint a hatékony üzemeltetés, a költségtakarékos eszközgazdálkodás és megfelelően mérhető, szolgáltatási szintű szerződések biztosítása. A Synergon vezetője a jövő egyik nagy kérdésének azt tartja, hogy mi lesz az outsourcing szerepe az informatikai fejlődésben.
Az informatikai biztonságról szólva Kőrös Zsolt, a Noreg Kft. ügyvezetője elmondta, hogy ma már az IT-kockázatok az üzleti kockázatok között jelennek meg, a bankoknak például az IT-rizikókra rövidesen tőketartalékot kell képezniük. A cégeknek ezért átfogó IT-politikára és belső informatikai biztonsági szervezetre van szükségük.