Varga Mihály az adóhatóság ellenőrzési gyakorlatával kapcsolatban fontosnak tartotta elmondani, hogy az adóellenőrök soha, egyetlen vállalkozás telefonszámláját sem kérték le.
Varga közölte: a vállalkozók érdek-képviseleti vezetőivel egyetértettek abban, hogy semmilyen jogszabály betartatása nem járhat együtt a vállalkozások indokolatlan ellenőrzésével, és reményét fejezte ki, hogy a vállalkozók javaslatai alapján születő adójogszabály-módosítások már 2003. január 1-jétől hatályba léphetnek.
A politikus szerint az elmúlt időszak sajtóbeszámolói nem tükrözték hitelesen az APEH ellenőrzési gyakorlatát a telefonhasználat költségként történő elszámolhatósága kérdésében.
Az APEH körül néhány hete kerekedett botrány. Több újság is azt állította, hogy a hivatal jogosulatlanul lekéri a cégek részletes számláit, és szúrópróbaszerűen ellenőrzi, hogy az adott hívást nem magánügyben bonyolították-e.
Varga Árpád, az APEH szakmai elnökhelyettese a Magyar Hírlapnak nemrégiben úgy nyilatkozott, hogy ha utólag kiderül, hogy a hívás privát beszélgetés volt, akkor e hívások áfaköltségeit jogosulatlanul számolta el a cég. Így ez adóhiányként jelentkezik, ami után bírságot szab ki a hivatal. Ha már visszaigényelte az áfát az adózó, akkor ez jogosulatlan áfa-visszaigénylésnek minősül, ami szintén büntetendő. Ebben az esetben az áfát vissza kell fizetni, és késedelmi pótlékot is kiszabhat a hivatal. Az APEH szerint, ha a magánszemély nem fizette ki a magánhívásokat a cégnek, akkor a cég - az áfatörvény alapján - nemcsak a magánhívások áfáját veszti el, hanem a többi beszélgetés áfáját sem igényelheti vissza.
A mobiltelefon-szolgáltatások előfizetői felháborodásukat fejezték ki, mivel szerintük az APEH-telefonkontrollja a George Orwell-i Nagy Testvér elképzelésekhez hasonlítható lépés lenne. Furcsállották, hogy kutakodnának a fölhívott számok listájában.
Később a legnagyobb hazai GSM-szolgáltató, a Westel GSM részéről azt nyilatkozták, hogy csak és kizárólag a törvényben rögzített feltételek esetében, bűncselekmény alapos gyanúja miatt - a nyomozást elősegítendő - adnának ki hívásrészletezőt. A Pannon GSM eddig nem kapott ilyen felkérést az adónyomozóktól.
Amennyiben a szolgáltatók indokolatlanul kiadnák a hívásrészletezőket jogosulatlanoknak, a személyiségi jogaiban megsértett személyek a bíróságtól jogsegélyt és kártérítést kérhettek volna.
Az APEH részéről Burillák Attila szóvivő azt nyilatkozta, hogy nem gyakorlat a hívások ily módon történő ellenőrzése. Bírságolásra állítólag csak emelt díjas (06 90-es előhívószámú) szolgáltatások igénybevétele esetén került sor, mivel e tétel a nem részletes telefonszámlákon is külön sorban van feltüntetve.
Később egy neve elhallgatását kérő informátor a Prím Online-nal azt közölte, hogy a 06 90-es számokat eleve nem is lehet fölhívni mobilról.