Sokan sokfélét

Kolma Kornél Kolma Kornél, 2002. január 22. 13:45
Nehéz lenne pontosan számba venni, hogy jelenleg hányan kínálnak internetes szolgáltatást ASP-alapokon. Tágabb értelemben ugyanis akár e körbe sorolhatók mindazok az e-kereskedelmi megoldások, amelyek például elektronikus áruházak építését és üzemeltetését teszik lehetővé úgy, hogy az ügyfélnek gyakorlatilag semmilyen informatikára nincs szüksége (leszámítva persze az adminisztrációs teendők ellátáshoz szükséges eszközöket). Táblázatunk összeállításakor így inkább arra törekedtünk, hogy az igen széles palettáról lehetőség szerint minél több különböző megoldást ismertessünk olvasóinkkal.
"Az internetes fejlesztések egyik nagy problémája – mondja Szenes Gábor az Econet.hu Rt. képviseletében –, hogy természetessé vált e technológia egyedi volta, ezért nehéz benne kaptafaként használható standardokat gyártani. Mindez leginkább ahhoz hasonlítható, mintha egy Opel-kereskedésbe betérő minden vevő egyedi igényekkel – Toyota-motor, Alfa Romeo-kilincs stb. – lépne fel." E piaci tendenciákra válaszként hozta létre az Econet.hu Rt. Webgyár nevű megoldását, amellyel akár napok alatt site-ok, portálok vagy akár portálcsaládok építhetők fel, ugyanakkor az ügyfél kérésére a testre szabás is megoldható, amire így természetesen már több időt (és pénzt) kell áldozni. A tartalommenedzselést, illetve a portálépítést egyébként egyre több cég kínálja ASP keretében. A Grepton például egyik megbízása kapcsán komplett szerkesztőségi rendszert helyezett üzembe, a sikeren felbuzdulva pedig már ASP keretében is nyújtja megoldását, akárcsak az Index.hu leányvállalataként létrejött Omnis, illetve az egyelőre kevésbé ismert, de igen jó nevű ügyfelekkel rendelkező Netrix.

Egészen újszerű megközelítést alkalmaz a Rakit IT Fejlesztő Kft., amely szintén komplex website-építő és tartalommenedzselő megoldást kínál, ám ügyfeleinek "kezébe" nem a kész rendszert, hanem egy kifejezetten erre a célra létrehozott ún. rapid fejlesztőeszközt ad, így az N+ Builder, illetve az ahhoz szükséges fordító (interpreter) az ASP-szolgáltatás tárgya. Ugyancsak a speciális szolgáltatásokat végzők körébe sorolható az Aktív Rekord Kft. BarCodeSender nevű megoldásával, amelynek keretében többek között vonalkódok elkészítését vállalja, illetve a kiszolgált adview-mennyiség alapján piacvezető Adverticum, amely online hirdetések teljes körű menedzselését végzi.

Fizetési konstrukciók – minden szóba jöhet

"Ügyfeleink elsősorban a viszonylag alacsony beruházási költségek miatt kedvelik ezt az üzemeltetési formát" – mondja Johancsik Tibor, az Omnis Rt. vezérigazgatója, bemutatva az internetes szolgáltatások ASP keretében történő nyújtásának legfőbb vonzerejét. Hogy konkrétan mekkora összegekről is van szó, általában nehéz meghatározni, hiszen akármennyire is jól definiált egy-egy szolgáltatás, az esetek többségében mégis az ügyfél igényére kell azt szabni. Így az árak olykor igen tág határok közt mozognak, vagy ahogy Dravecz Tibor, az Integrity Kft. ügyvezető igazgatója fogalmaz: "a lehetőségek száma szinte határtalan".

Ugyanakkor a világháló kapcsán mostanság tapasztalható kijózanodás – mivel e szolgáltatások célközönsége a legtöbb esetben valamilyen internetes vállalkozás – nem egy szolgáltatót árainak, illetve díjfizetési konstrukcióinak újragondolására késztet. "Adszerverdíjainkat az elmúlt hónapokban csökkenteni kellett, illetve új konstrukciókat kellett bevezetni, mert a korábbi díjszabás nem állt egyensúlyban a site-ok reklámbevételeivel, nem tudták kitermelni az adszerverköltségeket" – mondja Kincses Anikó, az Adverticum Rt. ügyvezető igazgatója. "Így került kialakításra négyféle konstrukció, amelyből már mindenki tud választani. A megrendelő például dönthet úgy is, hogy nem fizet havidíjat, hanem az adszerver ASP-szolgáltatásért cserébe – szabad felhasználásra – felajánlhatja az Adverticum Rt.-nek adview-kapacitásának tíz százalékát. Egyébként a szolgáltatás legnagyobb vonzerejét az árak mellett az adnetwork jelenti" – mondja Kincses. "Azokat a kis site-okat, amelyek használják a szervert, de nem tudnak hirdetést szerezni az oldalukra, egy hálózatba szervezve képviseljük a hirdetőknél és ügynökségeknél."

Az ár az úr

Legalábbis egyelőre, hiszen több ASP-szolgáltató képviselője arról számolt be, hogy egy-egy tender kapcsán a győzelem záloga pillanatnyilag még az alacsony ár, ugyanakkor a piac változóban van, a szempontok között most már a szakmai és infrastrukturális hátteret is vizsgálják a leendő felhasználók. Banóczi Zoltán, a Rakit képviselője úgy tapasztalja, hogy az ASP-nél fellépő adatvédelmi gondok megoldása rengeteg erőforrást köt le, ráadásul a fejlesztés metódusainak jóval kifinomultabbaknak kell lenniük, mint a hagyományos rendszerek esetében, különben néhány hónap után "kilóg a lóláb", s a felhasználók elpártolnak. Az emberi és technikai felkészültséget hangsúlyozza Kincses Anikó is, aki szerint az adszerverpiacon jelenleg tapasztalható átrendeződések fő mozgatórugója szintén a fentiekben keresendő. "Az adszerver ASP-piacon a kiszolgált adview-mennyiség alapján az Adverticum piacvezető lett, mert jelenleg a hazai fejlesztésű adszerverekkel árban egyik külföldi sem veheti fel a versenyt, tudásban pedig nincs közöttük komolyabb különbség. Partnereink ugyanakkor felismerték, hogy egy ilyen rendszer kifejlesztése és felügyelete komoly emberi és technikai hátteret igényel, ami a kisebb site-oknak nem éri meg."

A cikkhez kapcsolódó táblázat a Business Online decemberi számában található.