Természetesen egy informatikai cég, amely komplex szolgáltatásokat kínál, nem hagyhatja ki szolgáltatásportfóliójából a vezetési tanácsadást és az üzletiintelligencia-rendszerek fejlesztését sem. A rendezvényen arról is kaphatunk információt, hogyan állítja a MÁV INFORMATIKA Kft. a menedzsment szolgálatába a hagyományos, illetve az új konzultációs és vezetésszervezési eszközöket.
Végül, de nem utolsósorban az egyre nagyobb teret hódító outsourcing-szolgáltatás - amely területen a MÁV INFORMATIKA Kft. nagy tapasztalattal rendelkezik, és nem titkolt szándéka a piacvezető pozíció megszerzése - előnyeit ismerhetik meg.
Mi tehetné emlékezetesebbé egy vállalat számára születésnapjának megünneplését, mint a hosszú, kemény munka eredményének elismerése. A rendezvény befejező részeként a Magyar Szabványügyi Testület ünnepélyes keretek között adja át a MÁV INFORMATIKA Kft. teljes működési területére kiterjedő, ISO 9001:2000 minőségirányítási rendszernek való megfelelőséget bizonyító oklevelet.
Virtuális távlatok - 5 év tükrében
Az idén megalakulása ötödik évfordulóját ünneplő MÁV INFORMATIKA Kft. indulásáról és a hazai informatikai piacon is meghatározó szereplővé válásáig vezető útról Dombai Ferenc vezérigazgatóval beszélgettünk.
Business Online: - Nézzük meg röviden, milyen folyamat eredményeként vált le szervezetileg anyacégéről a MÁV INFORMATIKA Kft.?
Dombai Ferenc: - Az önállósulás gondolata már a 90-es évek elején megjelent. Az erről 1996-ban megszületett döntés így nem ért meglepetésként minket. Az átalakulás nem volt egyszerű feladat. A MÁV INFORMATIKA Kft. létrehozására mindössze három hónap állt rendelkezésünkre. Nem könnyítette a dolgunkat, hogy az akkori csaknem 800 fős létszámot 500 alá kellett csökkenteni, és az 1995 körül felgyorsult technológiai fejlődés által kikényszerített eszközváltás sem. Ekkoriban álltunk át a kliens/szerver, illetve hálózat szempontjából az IP-technológiára. Szembesültünk az értékes szakemberek megtartásának problémájával is, akik számára az anyagi mellett a szakmai kihívások szintjén is megfelelő körülményeket kellett teremtenünk.
A hozzánk kihelyezett eszközök egy része a MÁV Rt. tulajdonában maradt, de továbbra is mi működtetjük, mások apportként átkerültek a vállalkozásba, azaz anélkül, hogy tudatosultak volna bennünk az informatikai outsourcing különböző definíciói, annak szinte minden formáját nyújtva kezdtük meg önálló működésünket.
B. O.: - Társaságuk mára piacképes, a gazdaság és a közigazgatás szinte minden szereplőjének informatikai megoldásokat és szolgáltatásokat nyújtó céggé vált. Milyen feladatokat jelentett ez a menedzsment számára?
D. F.: - Egy hatalmi kultúrájú vállalatból a piacra kikerülve be kellett bizonyítanunk életképességünket. Az igazi kihívást tehát a piac szempontjából a nullától a jelenlegi szintünkig tartó út megtétele jelentette.
Biztos bevételként szolgáltak a MÁV Rt.-nek nyújtott szolgáltatások. Ezek jelentős hányadának gondolata - többek között a ma is működő GIR-é, SZIR-é és a kialakítás előtt álló MHR-é, MMIS-é - a 90-es évek elején született. A MÁV Rt. a jövőben is stratégiailag fontos piacunk. A már fel- és kiépített szolgáltatásokra alapozva folyamatosan ajánlunk számára nemzetközi szinten is piacképességet erősítő szolgáltatásokat, a MÁV Rt.-n kívüli piacokon is értékesíthető formában.
B. O.: - Ez már egy kicsit a jövő, de még nem esett szó arról, mi történt az elmúlt öt év alatt, hogyan vált a MÁV INFORMATIKA Kft. elismert céggé.
D. F.: - A piacképesség megőrzése és szervezetünk működtetése elképzelhetetlen az üzleti folyamatok állandó megújítása nélkül. Elsősorban a végrehajtott szervezeti kultúraváltás folyamata, valamint a hatékony marketing- és értékesítési tevékenység megteremtése játszott közre, hogy ma már az eredményeink láttán nemcsak a tulajdonos, hanem a "külső piac" - az ügyfelek, versenytársak - is jegyez minket, s ezt a korábbi 0 százalékos külső piaci értékesítési volumenünk 15 százalék fölé emelkedése is igazolja. Cégünk stratégiája az évenkénti minimum 10-15%-os növekedés elérése, aminek sikeres végrehajtását az 1997-es 1,7 milliárd forint értékesítési árbevételünk mára 4-5 milliárd forintra emelkedése is mutat. Ezt a növekedést a jövőben is fenn kívánjuk tartani. Az értékesítési árbevétel 95%-a szellemi tevékenységből, tanácsadásból, rendszer- és szoftverfejlesztésből, valamint szolgáltatásból tevődik össze.
B. O.: - Mire a legbüszkébb, mit tart a jövőben is ígéretesnek üzletági szinten?
D. F.: - Magyarországon út törőnek számító SAP KKV megoldásainkkal és Informatikai Közmű szolgáltatásunkkal betörtünk az ERP-rendszerek piacára, ahol az outsourcingon túl tanácsadást, rendszerbevezetést és fejlesztéseket is végzünk.
Egy másik, a cég jövője szempontjából is meghatározó területünk - mi CyberCorporation(r)-nek nevezzük - az e-businessel függ össze. Általunk fejlesztett B2C-megoldás az interneten keresztüli vonatjegyrendelést, a vásárlást támogató E-TICKET(r), és B2B-megoldásunk, a vasúti áruszállítást támogató E-FREIGHT(r) mellett januárban induló vertikális marketplace-ünk, c-commerce piacterünk tartozik ebbe a körbe, amely a közlekedési, szállítási és logisztikai vállalkozásoknak, logisztikai központoknak, valamint ipari parkoknak biztosít kereskedelmi lehetőséget. A céget üzleti stratégiánknak és üzleti portfóliónknak megfelelően igyekszünk fejleszteni. A fent említettek mellett foglalkozunk még vezetési tanácsadással, BSC-vel, stratégiai vállalatirányítási rendszerekkel, ezen belül vezetői információs rendszerekkel. Outsourcing formájában üzemeltetjük a MÁV Rt. felé Lotus Notes-közművünket. Aktuális outsourcing-szolgáltatásunk az IBM fővállalkozása keretében kialakításra kerülő kormányportállal kapcsolatos feladatok ellátására kapott megbízás.
B. O.: - Befejezésként a jövőbeni tervekről szeretném kérdezni.
D. F.: - Középpontban a már említett CyberCorporation(r) (c-commerce) megvalósítása áll. Emellett szeretnénk az outsourcing-vállalatok között is listavezetővé válni. Célul tűztük ki, hogy a MÁV-on kívüli piaci szegmensből származó árbevételarányunkat 30 százalék fölé emeljük, és 5 éven belül elérjük a 10-20 millió forint körüli egy főre jutó árbevételt, ami évi 8-10 milliárd forint forgalmat feltételez. Ismerve a társaság szakembergárdáját és menedzsmentjét, biztos vagyok benne, hogy el is érjük.
Minőség = megbízhatóság
Vannak külső kényszer hatására, és vannak a minőségbiztosítási követelményeknek saját értékrendjükből fakadóan megfelelni kívánó vállalatok - ez utóbbiak közé sorolható az elmúlt három évben szervezeti és portfólióátalakuláson is átesett MÁV INFORMATIKA Kft. A szolgáltatásokat és a cég szervezeteit tekintve egyaránt - beleértve a vidéki informatikai központokat is - teljes körű ISO 9001:2000 minősítést kapott vállalat minőségbiztosítási vezetőjét, Tóthné dr. Veinperl Ilonát és Horváth István Csabát, a MÁV INFORMATIKA Kft. stratégiai igazgatóját a sikeres tanúsításig vezető út fő állomásairól, valamint arról faggattuk, mit jelent, és miért fontos a vállalatnak, hogy minőségirányítási rendszert működtessen.
Business Online: - Mikor született meg a minőségirányítási rendszer kialakításának gondolata a MÁV INFORMATIKA Kft.-nél?
Horváth István Csaba: - Három évvel ezelőtt, 1998-ban vállalatunknál elindult egy szervezeti kultúraváltási program, amelynek keretén belül a cég vezetése a minőségirányítási rendszer kialakítása mellett döntött. Az ugyanekkor létrehozott és megpályáztatott minőségbiztosítási vezetői munkakört 1999 áprilisa óta a tanúsítványunk megszerzésében kiemelkedő szerepet játszó Tóthné dr. Veinperl Ilona tölti be. A rendszer kiépítése első lépéseként életre hívtuk a folyamat végigvitelével megbízott projektirányító testületet, és meghatároztuk gyakorlatilag máig változatlan minőségpolitikánkat. Ez utóbbi lényegét tekintve a vevői igények maximális kielégítését, az elvárások, a latens igények feltérképezését és lehetőség szerinti költséghatékony teljesítését, valamint a társaság és a vezetés elkötelezettségét tartalmazta a minőségirányítási rendszer létrehozása és működtetése iránt.
Tóthné dr. Veinperl Ilona: - A projekt során a velem szemben megfogalmazott elvárás a minőségirányítási rendszer kialakítása és bevezetése, illetve a folyamat operatív irányítása volt, amit csakis a vezetők és a kollégák együttműködésével lehetett teljesíteni.
Összeállítottam, milyen szabványnak megfelelve történik majd, és milyen feladatokat ró ránk a rendszer bevezetése, felhívva a figyelmet a minőségirányítási rendszerszabványok akkoriban zajló revíziójára mint a bevezetést nehezítő tényezőre. A felkészülés idejét két évre becsültem.
Már az első fázisban felmértük a továbbiak erőforrásigényét, s azt is meghatároztuk, milyen mértékben igényli a projekt vezetőink személyes részvételét. Nem könnyítette helyzetünket, hogy a közben zajló szervezeti átalakulás miatt személyük menet közben változott.
B. O.: - Volt-e szükség a szervezetin és a folyamatokat érintőkön túl a minőségirányítási rendszer bevezetéséhez köthető változtatásokra?
H. I. Cs.: - 2000. július 1-jére befejeződött a MÁV INFORMATIKA Kft.-nél a struktúraváltás, így közel véglegesnek tekinthettük a társaság üzletági egységekre épülő szervezetét, ezért már összhangba lehetett hozni a minőségirányítási rendszer elvárásaival a társaság gazdaságos működtetésének követelményeit. Ezért a következő félév feladatai között szerepelt például az addig hatályos SzMSz és több belső szabályozás az új feltételeknek megfelelő átalakítása. Kidolgozásra került egy etikai kódex, valamint egy, az új belépőket tájékoztató kiadvány is.
B. O.: - Milyen lépések következtek annak érdekében, hogy ne csak sikeres legyen, de fel is értékelje, és az ügyfelek szemében növelje a bizalmat társaságuk iránt a tanúsítás?
T. V. I.: - A kiválasztás fő szempontjaként a piaci elfogadottságot és a feddhetetlenséget jelöltük meg, vagyis hazai és külföldi akkreditálással rendelkező tanúsító szervezetet kerestünk, és találtuk meg a Magyar Szabványügyi Testület Tanúsítási Titkárságában.
A bevezetés elrendelését követően a bevezetési szakasz három hónapjára vonatkozó, mintegy száz feladatot rögzítő minőségügyi tervet készítettünk. Ez alapozta meg a későbbi sikereket. A terv megvalósulását folyamatosan figyelemmel kísértük. Az előzetes auditot megelőzően vezetőségi átvizsgálást tartottunk, amelynek keretében - a napirendi pontokhoz összeállított döntés-előkészítő dokumentumok alapján - a társaság menedzsmentje értékelte a működő minőségirányítási rendszer alkalmasságát, megfelelőségét és eredményességét.
A július 3. és 5. közötti előaudit az általunk vártnál pozitívabb képet mutatott. A vizsgált területeket tekintve mindössze hat kisebb eltérést tárt fel, amelyek a szeptember 17. és 21. között zajló tanúsítási audit jegyzőkönyvében már nem szerepeltek, vagyis eltérések regisztrálása nélkül kaptuk meg - szervezetünk és tevékenységünk egészére nézve - 3 évre a teljes körű, működésünk ISO 9001:2000 szabványnak való megfelelőségét tanúsító okiratot, amely ügyfeleink számára biztosítékként szolgál mindenkori egységes és magas színvonalú kiszolgálásukra.
H. I. Cs.: - Úgy gondolom, a működtetést illetően szintén optimisták lehetünk. A sikeres audit is bizonyította munkatársaink elkötelezettségét minőségpolitikánk iránt, és ez adja a biztosítékát a minőségirányítási rendszer fenntartásának és folyamatos fejlesztésének is.
Outsourcing - háttérben maradva
Idén ötödik éve, azaz megalakulása óta nyújt - elsősorban tulajdonosa, a MÁV Rt. részére - informatikai outsourcing-szolgáltatást a MÁV INFORMATIKA Kft. Ez induláskor csupán a hagyományos adatfeldolgozó rendszerekre korlátozódott. Ma az e-business irányába is kiterjesztett, a megbízók elvárásait is meghaladó színvonalú tevékenység végzéséhez hitvallásuk szerint alapvetően három tényező (az infrastruktúra, a szakértő humán erőforrás és a folyamatok szabályozottsága) együttműködésére van szükség. Erről kérdeztük Csapó Sándort, a MÁV INFORMATIKA Kft. Műszaki Üzleti Egységének igazgatóját.
Business Online: - A filozófiájukban megjelenő három összetevő hogyan jelenik meg a MÁV INFORMATIKA Kft.-nél?
Csapó Sándor: - Az outsourcing szolgáltatás első számú összetevője a megfelelően felkészült, nagy tapasztalatú, 365x24 órás rendelkezésre állást biztosító személyi gárdánk, amely az ország nagyvárosaiban Informatikai Központokként működő hálózatunkban is elérhető. A minőségi szolgáltatás második összetevője a háttér-infrastruktúra, a kettős betáplálású áramellátás, a többszintű fizikai biztonságú, klimatizált, tűzvédelmi és tűzjelző rendszerrel felszerelt, adatközpontként is szolgáló, milliárdos értékű gépterem. Ebben kerül elhelyezésre a középpontban lévő IT-infrastruktúra. E tekintetben szinte csak piacvezető gyártók termékeivel dolgozunk. Itt megtalálhatók a PC-s, linuxos e-business megoldások, a RISC rendszerek vagy a nagy megbízhatóságú Tandem/Himalayán keresztül az S/390-es mainframe-es batchfeldolgozásig terjedő alkalmazások több tucatja. A harmadik tényező pedig maga a szervezett működési folyamat, amelyet eljárásrendekbe foglaltunk. Ezek meghatározzák az infrastruktúra és a személyek harmonikus együttműködésének, illetve a minőség irányításának szabályait.
Itt említeném meg, hogy cégünk teljes tevékenységére és az egész vállalatra - országos hálózatunkat is beleértve - kiterjedő ISO 9001:2000 tanúsítással rendelkezik.
B. O.: - Miben különbözik a MÁV INFORMATIKA Kft. outsourcing-tevékenysége a piac többi szereplőjétől?
Cs. S.: - Megalakulásunk óta - immár 5 éve - végezzük "főállásban" ezt a tevékenységet. Természetesen adatközpontok találhatók máshol is az országban, ahová el lehet helyezni szervereket hostingjelleggel, azonban ilyen komplexitással - értem ez alatt a személyzetet, a szabályozottságot és a háttér-infrastruktúrát - kevesen rendelkeznek rajtunk kívül. Máshol a szakszemélyzet feladata csak az olyan típusú üzemeltetésre terjed ki, hogy biztosítják a szerverek elhelyezését, illetve valamilyen alapmenedzsmentet. Mi azt vállaljuk, hogy a "vastól" az alkalmazásszintig működtetjük a rendszereket, ráadásul nagyon magas rendelkezésre állással. Az alkalmazott IT- és háttér-infrastruktúra, valamint a magasan képzett személyzet lehetővé teszi a 365x24 órás folyamatos felügyeletet és a legalább 99,5%-os rendelkezésre állást az általunk menedzselt rendszerek esetében.
B. O.: - Kicsit térjünk vissza a szabályozottságra. Mit is jelent ez konkrétan?
Cs. S.: - Elsősorban dokumentáltságot és a szabályok érvényesítését. Ez alapvetően üzemeltetési, karbantartási (rendszergazdai, operátori kézikönyv), illetve biztonsági dokumentumokat jelent. Kialakítottunk egy globális biztonságpolitikát és részpolitikákat (hálózat, alapszoftver, adatbázis stb.). Készítünk üzletmenet-folytonossági terveket is, amelyek szintén biztonsági tervek, és arra hivatottak, hogy a rendszerekben előforduló esetleges funkciócsökkenéseket, -kieséseket és katasztrofális helyzeteket kezeljék. Ezek olyan részletes forgatókönyvek, amelyek a különféle hibaszituációkra előírják a működtetés és menedzselés folyamatában az egyes szereplők, szerepkörök által elvégzendő teendőket. Szolgáltatásaink megbízhatósága tekintetében kulcsfontosságú eszköz a Tivoli rendszermenedzsment, különös tekintettel a Tivoli Storage Managerre (TSM), amely az adatok mentését, archiválását, szükség szerinti helyreállítását biztosítja intelligens módon.
B. O.: - Mit gondol, mi a legjellemzőbb tulajdonsága a jól működő outsourcing-tevékenységnek?
Cs. S.: - A megrendelő és a szolgáltató közötti bizalom, valamint a pontos, mindenre kiterjedő, hosszú távú szerződés. A szolgáltatónak úgy kell kiszolgálnia a megrendelőt, hogy annak ne is kelljen tudnia róla, a rendszer hol és hogyan működik, csak annak gazdasági hasznát, illetve előnyeit élvezze. A szolgáltatónak a háttérben szürke eminenciásként, de magas szakmai kompetenciával kell végeznie munkáját. Ezt kívánjuk megvalósítani legújabb outsourcing-szolgáltatásunk esetében is, amelynek során az IBM Magyarországi Kft. fővállalkozása tagjaként a kormányzati portál működtetésének és menedzselésének feladata hárul ránk.