Fellendültek a PC-eladások

Tóth Kristóf, 2002. január 6. 20:16
Egyelőre csak az otthoni felhasználók körében, a vállalatok a jelek szerint továbbra sem vásárolnak új számítógépeket.
Az otthoni célú személyi számítógépek piaca az elmúlt másfél évben komoly visszaesésen ment keresztül, különösen az Egyesült Államokban. A magánfelhasználókat vonzották az elmúlt karácsonyi szezon kedvezményei és akciói, a vállalati szegmens azonban semmilyen javulást nem mutatott, állítja Steven Fortuna, a Merrill Lynch piackutató cég egyik elemzője.

- A decemberrel végződő negyedév hozott némi javulást a fogyasztói szegmensben, az ennél fontosabb üzleti szegmens azonban továbbra is gyengélkedik, és a fellendülés legkisebb jelét sem mutatja - mondta Fortuna egy interjú során. - Úgy véljük, a vállalati szegmens 2002 első felében tovább fog gyengélkedni - tette hozzá.

Fortuna elmondása szerint a tavalyi év utolsó negyede 8 százalékos növekedést hozott a megelőző három hónaphoz képest, de az idei év első negyedében hozzávetőleg ilyen mértékű visszaesés várható. A PC-eladások a karácsonyi szezon miatt általában a negyedik negyedévben a legjobbak, az év első negyede ugyanakkor rendre gyenge eredményeket hoz.

A karácsonyi szezon sem mindig alakul azonban kiemelkedően jól. 2000-ben a karácsonyi szezon eredménye messze a várakozások alatt maradt, amit a Dell árháborút indító árengedményei tovább rontottak, és a társaság számos vetélytársa nehéz helyzetbe került. A Compaq ráadásul elvesztette piacvezető pozícióját is a Dell javára.

Az elemzők szerint 2002 egyik legnagyobb kérdése a vállalati szegmensben az lehet, hogy lesznek-e olyan kritikus alkalmazások, amelyek képesek fellendíteni az új rendszerek iránti keresletet. A szakértők szerint az üzleti PC-piac fellendüléséhez több keresletet növelő kritikus alkalmazás kell, mivel az ipar túlzottan nagy ahhoz, hogy egyetlen ilyen alkalmazás jelentős hatást okozzon.