A hirdetők látókörébe többnyire csak a Top 5-be, illetve Top 10-be tartozó tartalomszolgáltatók férnek bele, a magyar webtartalom, az online szolgáltatások 95-98 százaléka észrevétlen marad. Ezt ismerte fel az Adverticum Rt., amikor - kihasználva az általa üzemeltetett hirdetéskiszolgáló rendszer (adserver) azon tulajdonságát, hogy nemcsak egyedi website-okon, hanem networkbe szerveződött csoportokon is képes menedzselni a kampányokat - megkezdte a "tízen túliak" hálózatba szervezését. Az Adverticum networküzletága elsőként kínálja fel a hirdetők számára a magyar online tartalom legdinamikusabban fejlődő területét. A tavaly nyár óta szerveződő Adverticum-network napi többmilliós forgalmával Magyarország legnagyobb online reklámhordozójává vált, a hálózat tagjainak együttes kapacitása - amit az Adverticum-adserver egységesen, de tetszőleges célcsoportokra bontva is képes kezelni - nagyobb, mint a két legnagyobb hazai portál együttes forgalma.
Az Adverticum-network abban különbözik az ismert horizontális portálok által szervezett, network jellegű együttműködéstől, hogy míg ott a tartalom bővítéséhez mindenből egy szolgáltató - egy utazási site, egy autós portál, egy freemail stb. - kell csupán, az Adverticum-network hirdetési hálózat, vagyis tudatosan felvállalja, hogy több autós oldal, sok hírportál, tucatnyi gazdasági site vagy a szórakoztatást kínáló weboldalak tömege kerüljön be a hálózatba. A tartalmi és más (pl. területi) csoportosításnak, illetve a jól definiált célközönségnek köszönhetően a hirdetők számára egy érdekes alternatíva nyílik az online marketingkommunikáció területén.
A hálózat tagjai egymás forgalmának növeléséért
Az Adverticum Rt.-ben február elején készült el az a fejlesztés, amely lehetővé teszi, hogy az el nem adott hirdetési kapacitásokat a tagok egymásnak "árulják", vagyis egy belső B2B (business-to-business) piactéren egymásnál hirdetési kapacitást keressenek, s egymásnak ilyen lehetőséget ajánljanak fel. Az idézőjelbe tett "árulják" szó is jelzi, hogy itt valóban értékek, nem pedig felületek cserélnek gazdát, hiszen lehet, hogy az egyik site törzsközönsége valamelyik hirdető számára értékesebb a másik site bannerhelyeinél, mindenesetre itt csak virtuális forint cserél gazdát, és a rendszer őrködik afelett, hogy az egyes weboldalak csak bizonyos határokig kerüljenek pluszba, illetve mínuszba, összességében az egymás hirdetéséből kialakult adok-veszek üzletek egyenlege nulla körül mozogjon. Az üzlet hasonlít a régóta ismert Hungarian Link Exchange elnevezésű bannercseréhez, azzal a különbséggel, hogy itt önmagam nem a nálam megjelenített idegen bannerek 50%-ában hirdethetem, és nem fenyeget az, hogy esetleg olyan banner jelenik meg az oldalamon, amilyet nem szeretnék.
Hirdetéskiszolgálás weben, e-mailben
A Prím Média által kifejlesztett Adverticum-adserver alapját képező rendszert a Prím Online 1999 októberében kezdte el először hirdetések kiszolgálására használni, s már az év végéig 12 millió hirdetést (adview) szolgált ki. Tartalomszolgáltató partnereinek száma folyamatosan bővült, aminek köszönhetően az adview-mennyiség 2000-re 150 millióra, tavaly pedig 1,1 milliárdra nőtt, és a napi forgalom elérte a 6 milliót. Bár ma már nem mindegyik kreatív tekinthető szabványbannernek, ha e menynyiség mögé egyszerű - átlagos, azaz 72 dpi felbontású - csíkhirdetéseket képzelünk, az Adverticum által menedzselt reklámokat egymás mellé téve nem egészen két hónap alatt körbe lehetne fogni a Földet.
Az Adverticum ASP (hirdetéskiszolgáló) üzletága számos ismert és népszerű portál számára szolgáltat. 2001-ben többek között a Startlap-család, a Figyelőnet és a VNU Kiadó egyéb lapjai, az Axel Springer magazinjai és napilapjai, a Korridor, a Lutri, valamint a Fotexnet tartozott az ügyfélkörébe, de arra is volt példa, hogy az egyik legnevesebb (Realmedia) hirdetéskiszolgálóval rendelkező Origo is igénybe vette - bizonyos kreatív anyagok megjelenítésére - az Adverticum-adservert. "Az online tartalomszolgáltatók üzleti modelljének középpontjában elsősorban a hirdetési bevételek állnak. Örömmel tölt el bennünket az a tény, hogy egy ennyire kritikus alkalmazás üzemeltetésével az Adverticumot bízza meg a magyar online médiavállalkozások túlnyomó többsége" - kommentálja az eredményeket Kincses Anikó, a tavaly nyáron alapított Adverticum Rt. vezérigazgatója. "Negyedévente duplázódó forgalmunk is megköveteli, hogy innovatív online marketingeszközök kifejlesztésével is igyekezzünk rászolgálni erre a bizalomra."
Balogh Attila Balázs, a vállalat stratégiai igazgatója példát is említ az új fejlesztések köréből: "Magyarországon elsőként készült el egy olyan eszköz - az AdvertiMail -, amely a hírlevelekben, listákon, ingyenes levelezőrendszerek leveleiben elhelyezett promóciókat menedzseli a weboldalak kampánykezeléséhez hasonló statisztikákkal, egyszerű kezelőfelülettel. Az AdvertiMail elvégzi a hirdetési anyagok valós idejű beillesztését és a hírlevelek kézbesítését is, ezzel számottevő szerverkapacitást takarítva meg a médiumnak."
A webes és e-mailes bannerkiszolgálás mellett nemrégiben készült el az affiliate-programok menedzselését szolgáló modul, vagyis amikor a hirdető nem a reklám megjelenítéséért, még csak nem is az átkattintásért fizet, hanem a hirdetés eredményeképpen létrejött üzletből kínál fel bizonyos jutalékot. Ma már az Adverticum adservere az ilyen hirdetések teljes kiszolgálását is elvégzi.
Az Adverticum-networkön való hirdetési lehetőségekről, az Adverticum-adserver ASP- és az AdvertiMail szolgáltatásról, valamint a networktagságról a www.adverticum.com címen lehet tájékozódni. E-mailben és a 248-3230-as telefonszámon Kincses Anikó (akincses@advverticum.com), Rátóti Sarolta (sratoti@adverticum.com), illetve Székely Tamás (tszekely@adverticum.com) ad bővebb felvilágosítást.