Szintén biztató a kép a kis- és középvállalkozások tekintetében. Az 550 alkalmazottat foglalkoztató 38 000 kis- és középvállalkozás informatikai helyzete jónak mondható, mivel 90 százalékuk rendelkezik számítógéppel. Egyharmaduknál működik egyetlen készülék, további jó egyharmaduknál 24, míg további szűk harmaduknál öt vagy több. Internetkapcsolattal a megkérdezett vállalkozások 43 százaléka rendelkezik. További 11 százalék pedig tervezi a csatlakozást a világhálóhoz.
A webhez való hozzáférést nem tervezők közel háromnegyede azzal indokolja felfogását, hogy nincs rá szüksége. A többi ok sorrendben a következő: nincsenek meg hozzá a megfelelő feltételek, egyéb, illetve túlságosan drága. A megkérdezett vállalatoknál az internet használatának leggyakoribb területe a böngészés, majd sorrendben az üzleti kapcsolattartás, a marketing-hirdetés-reklám, a vásárlás, az értékesítés és az ügyfélszolgálat-humánpolitika következik.
Az iBasic harmadik kutatási célcsoportjában feltárták, hogy a 20 000 lakosnál többet számláló városok közigazgatási intézményeiben az informatika gyorsan fejlődött az utóbbi években. Ennek következtében az intézmények dolgozóinak munkájához szükséges számítógépek és rendszerek általában rendelkezésre állnak. Jelenleg a belső információáramlás és a nyilvántartás működik a leghatékonyabban állapította meg a négy megye nyolc városában, köztük Budapesten és a megyeszékhelyeken végzett vizsgálat.
Az önkormányzatok az internetet leginkább pályázatok figyelésére és a felsőbb szervektől érkező információk gyors begyűjtésére használják. A tisztviselőket erősen ösztönzi a világháló használatára, hogy bizonyos anyagok és információk csak ezen az úton érhetők el. A közigazgatás négy szektora közül a kutatók az egészségügyben tapasztalták a legnagyobb lemaradást. Ennek fő okát az intézmények vezetői az alulfinanszírozottságban, illetve a központi stratégia hiányában látják.
Ugyanakkor a NetSurvey kutatásának eredményei rámutatnak arra is, hogy a közigazgatási intézmények és az állampolgárok kapcsolatában az online ügyintézés még csak a kezdeti lépéseknél tart. Az önkormányzatok döntéshozóinak egyöntetű véleménye szerint az elektronikus ügyintézést addig nem érdemes fejleszteni, amíg a lakosság részéről nincs rá igény, megfelelő infrastruktúra és informatikai képzettség.
Tény, hogy egyelőre a hazai felnőtt lakosság mindössze 18 százaléka rendelkezik internet-hozzáféréssel. A NetSurvey felmérése szerint a fejlődés útját az önkormányzatoknál a döntéshozók elsősorban a hardver- és szoftverfejlesztésben, valamint a hálózatok biztonságának megteremtésében látják. Az egészségügyben az integrált, intézményeket összekötő rendszer kialakítása tűnik a legfontosabb feladatnak. Eltérő igények jellemzik a kultúra területét, míg az oktatási intézményekben a legnagyobbak a potenciális lehetőségek ezek kihasználása csupán a rendelkezésre álló anyagi forrásoktól függ.
Kapcsolódó webcím: