ElőmeNETel

, 2002. április 11. 08:35
Egyetlen év alatt 70 százalékkal bővült azoknak a felnőtteknek a száma, akik saját lakásukban tudnak kapcsolódni a világhálóhoz. Ezzel az internet-hozzáférés hely szerinti megoszlásában a munkahelyek és iskolák korábbi markáns vezető szerepe megszűnt, hiszen majdnem utolérték őket az internetre otthonról kapcsolódók (az előbbiek száma 550 ezerre, az utóbbiaké 500 ezerre becsülhető). Többek között ez derült ki a Netsurvey legfrissebb kutatási eredményeiből, amelyek a vállalkozói szférára, valamint a közigazgatásra vonatkozóan is pozitív eredményeket hoztak.
Miért fontos kiemelni az otthonról internetezőket? Nos, elsősorban azért, mert őket éri el a legtöbb reklám, és ők a legnyitottabbak mind az internetes szolgáltatások, mind az elektronikus kereskedelem igénybevételére. Ez feltehetően annak is köszönhető, hogy az amúgy is tehetősebb internetezők között az otthoni hozzáféréssel rendelkezők vagyoni helyzete különösen előnyösnek tekinthető az átlaghoz képest.

Szintén biztató a kép a kis- és középvállalkozások tekintetében. Az 5–50 alkalmazottat foglalkoztató 38 000 kis- és középvállalkozás informatikai helyzete jónak mondható, mivel 90 százalékuk rendelkezik számítógéppel. Egyharmaduknál működik egyetlen készülék, további jó egyharmaduknál 2–4, míg további szűk harmaduknál öt vagy több. Internetkapcsolattal a megkérdezett vállalkozások 43 százaléka rendelkezik. További 11 százalék pedig tervezi a csatlakozást a világhálóhoz.

A webhez való hozzáférést nem tervezők közel háromnegyede azzal indokolja felfogását, hogy nincs rá szüksége. A többi ok sorrendben a következő: nincsenek meg hozzá a megfelelő feltételek, egyéb, illetve túlságosan drága. A megkérdezett vállalatoknál az internet használatának leggyakoribb területe a böngészés, majd sorrendben az üzleti kapcsolattartás, a marketing-hirdetés-reklám, a vásárlás, az értékesítés és az ügyfélszolgálat-humánpolitika következik.

Az iBasic harmadik kutatási célcsoportjában feltárták, hogy a 20 000 lakosnál többet számláló városok közigazgatási intézményeiben az informatika gyorsan fejlődött az utóbbi években. Ennek következtében az intézmények dolgozóinak munkájához szükséges számítógépek és rendszerek általában rendelkezésre állnak. Jelenleg a belső információáramlás és a nyilvántartás működik a leghatékonyabban – állapította meg a négy megye nyolc városában, köztük Budapesten és a megyeszékhelyeken végzett vizsgálat.

Az önkormányzatok az internetet leginkább pályázatok figyelésére és a felsőbb szervektől érkező információk gyors begyűjtésére használják. A tisztviselőket erősen ösztönzi a világháló használatára, hogy bizonyos anyagok és információk csak ezen az úton érhetők el. A közigazgatás négy szektora közül a kutatók az egészségügyben tapasztalták a legnagyobb lemaradást. Ennek fő okát az intézmények vezetői az alulfinanszírozottságban, illetve a központi stratégia hiányában látják.

Ugyanakkor a NetSurvey kutatásának eredményei rámutatnak arra is, hogy a közigazgatási intézmények és az állampolgárok kapcsolatában az online ügyintézés még csak a kezdeti lépéseknél tart. Az önkormányzatok döntéshozóinak egyöntetű véleménye szerint az elektronikus ügyintézést addig nem érdemes fejleszteni, amíg a lakosság részéről nincs rá igény, megfelelő infrastruktúra és informatikai képzettség.

Tény, hogy egyelőre a hazai felnőtt lakosság mindössze 18 százaléka rendelkezik internet-hozzáféréssel. A NetSurvey felmérése szerint a fejlődés útját az önkormányzatoknál a döntéshozók elsősorban a hardver- és szoftverfejlesztésben, valamint a hálózatok biztonságának megteremtésében látják. Az egészségügyben az integrált, intézményeket összekötő rendszer kialakítása tűnik a legfontosabb feladatnak. Eltérő igények jellemzik a kultúra területét, míg az oktatási intézményekben a legnagyobbak a potenciális lehetőségek – ezek kihasználása csupán a rendelkezésre álló anyagi forrásoktól függ.

Kapcsolódó webcím:

www.netsurvey.hu