Edward Leamer, a negyedévente kiadott Anderson gazdasági előjelzés készítője úgy véli, az internet mindenképpen növeli a termelékenységet, de egyúttal a világháló az, amely a 90-es évek vége felé drasztikusan lecsökkentette a társaságok nyereségét.
"A legalapvetőbb kérdés az, hova lett a profit" - mondta Leamer egy interjú során. "Az én elképzelésem az, hogy a nyereség visszaeséséért elsősorban az új gazdasági eszközök, az internet, illetve a kommunikációs eszközök okolhatók.
Leamer teóriája meglehetősen egyszerű: a szakértő szerint az internet lecsökkenti a nyereséget, mert a profit jelentős része közvetlen megtakarítássá válik, és a felhasználó zsebébe vándorol. Más szóval amíg a felhasználó hasznot húz az internetes kedvezményekből, a társaságok az alacsonyabb árak miatt alig képesek fennmaradni.
Ez a hatás a szakértő szerint egyébként elsősorban a kapacitásfüggő szektorokban jelentős, mint amilyen a szállodák, légitársaságok, autógyártók, PC-gyártók, illetve drót nélküli eszközökkel foglalkozó cégek piaca. Az internet Leaner szerint ezen területeken elmossa a társaságok piaci erejét.
Elmondása szerint például egy szálloda esetében egy árcsökkentés híre korábban nem jutott el nagyszámú ügyfélhez, így a többi szállodának nem feltétlenül kellett követnie a lépést. A világhálón hirdetett akció esetében a riválisok azonban hasonló lépésre kényszerülnek, ellenkező esetben ugyanis elveszítik ügyfeleiket.
Az internet ilyen szempontból egyedülálló jelenség a rivális társaságok versengésében, és minden olyan cég, amely a világhálón verseng, kiélezett árháborút kénytelen folytatni - mondta Leaner. Ami a felhasználóknak jó, az azonban káros hatással van a cégekre és a gazdaságra - tette hozzá.
A szakértő szerint a jelenség közvetlenül csak meghatározott szegmensben tevékenykedő társaságokat érinti, a cégek visszeső nyeresége közvetetten azonban az egész gazdaságra kihat.