Árvay Attila: - Tulajdonképpen már az elmúlt időszakban több olyan alkalmazás készült, amely filozófiájában és az alkalmazott technológiában közelített az elektronikus piacterekhez. Ide sorolnám például a HP Shopot, illetve a Graboplast számára készített portálrendszert. Ezek a referenciák szolgáltak kiindulási alapként ahhoz, hogy elektronikuspiactér-megoldások fejlesztésébe is belevágjunk. Jelenleg több ilyen projektünk is hamarosan lezárul. Megbízóink általában több régiót átfogó csoportosulások, amelyek üzletmenetük fejlesztése, illetve kiterjesztése érdekében döntöttek e-piactér bevezetése mellett. Közéjük sorolható például a Panac portál, amely a Pannon Autóipari Klaszter számára készült. Ennek második verzióját - e-piactéri szolgáltatásokkal kiegészítve - most fejlesztjük. Párhuzamosan készül még három virtuális agora, a Faipari, Elektronikai, illetve Termál Klaszter számára, a nyugat-dunántúli régióban.
B. O.: - Milyen funkcionalitással rendelkeznek az Önök által fejlesztett e-piacterek?
Á. A.: - Az alap egy interaktív felület, ahol mindenki információkat közölhet a piactér résztvevőivel, s emellett dokumentumok letöltésére is lehetőség nyílik. Az imént említett két szolgáltatást egészíti ki, illetve a rendszer integráns része a kapcsolati modul, amelynek segítségével mind a közvetlen, mind a fórumszerű interakció megvalósul, utóbbi ráadásul sokkal komplexebb funkciókkal van ellátva, mint egy hagyományos értelemben vett internetes fórum. Lehetőség nyílik például olvasási, írási jogok definiálására s ennek megfelelően adott területet átfogó csoportok zártkörű kommunikációjának megvalósítására. Céges kapacitás- és tevékenység-adatbázis támogatja a partnerek keresését és az új üzleti kapcsolatok kialakítását.
B. O.: - Mennyiben függnek megbízóik meglévő infrastruktúrájától?
Á. A.: - Azt kell mondanom, hogy teljesen rugalmasak vagyunk. Mivel a rendszer Java-alapokon nyugszik, gyakorlatilag bármely szerverre rá tudjuk ültetni e-piactéri megoldásunkat. Mi egyébként az IBM Websphere-t preferáljuk, de ha az ügyfélnél ez nem áll rendelkezésre, akkor más - ingyenes - alkalmazásplatformot is tudunk biztosítani.
B. O.: - Alapjában véve minden vállalkozás az üzleti modell működőképességén áll vagy bukik. Önök ebben tudnak tanácsot adni leendő ügyfeleiknek?
Á. A.: - Igen, a Webigen Rt. rendelkezik tanácsadói üzletággal, amely a szerződéskötés időszakában támogatja a folyamatot. Segíti az ügyfelet a rendszer pontos definiálásában, illetve akár az üzleti modellt érintő kérdések tisztázásában is. Ebbe a szakaszba időnként a fejlesztők is bekapcsolódnak, tanácsokat adnak, a megvalósíthatóságot vizsgálják, illetve segítenek kialakítani a kezdeti koncepciót. Ezenfelül a Webigen kidolgozott egy metodológiát, amellyel gyorsan struktúrába lehet önteni a felhasználó igényeit, és ennek révén a megrendelővel együttműködve, egy képernyő előtt tervezhető a rendszer funkcionalitása. Gyakorlatilag a megrendelés végére - vagyis még a szerződés aláírása előtt - egy alap-rendszerdefiníció is elkészül.
B. O.: - Talán már csak egy területet nem érintettünk, a hardverét. Milyen "vasat" kíván meg egy e-piactér működtetése?
Á. A.: - A rendszer erőforrásigénye igazából nem nevezhető nagynak. Általában két darab kétprocesszoros gépet szoktunk ajánlani, egyet alkalmazás-, egyet pedig adatbázisszerver-funkciók ellátására, de van olyan projektünk, ahol egy gépen fut minden, s ez is elegendőnek bizonyult. Ugyanakkor a Webigen szoros együttműködésben dolgozik a PSINettel, így mindezt ASP-szolgáltatás keretében is tudjuk nyújtani. Ebben az esetben az ügyfélnek nem kell gépet vennie, pusztán annak használatáért fizet, ráadásul még a rendszer karbantartásával járó feladatok alól is mentesül.