Adnak a színekre a UPC háza táján is: külön szöveg szól a régebben tarka csíkos broadband jelzés szivárványszínű csíkká alakításáról, amelyből megtudjuk azt is, hogy "Ez jelképezi a UPC-nek az integrált minőségi kommunikációs és szórakoztató szolgáltatások terén elfoglalt vezető szerepét." Ha ők mondják, elhiszem... Az oldal a liberalizációval kiemelten nem foglalkozik.
Strukturáltan gondolkodnak
Gyakran megesik, hogy egy új designelem vagy weblapszerkesztési megoldás villámgyorsan elterjed, és úgy tűnik, mintha klónozással készülnének az oldalak. Szembetűnő, hogy távközlési szolgáltatóink közül többen is a "hierarchikus, faszerkezetű" menühöz vonzódnak, Flash-animációval vagy a nélkül. Ezzel találkozunk a PanTel, a Novacom és az Antenna Hungária oldalán is. A megoldás praktikus, hiszen így maga a menüsor működik az oldal térképeként, a tartalom pedig könnyen áttekinthető. A PanTel nálam elnyerte "a leginkább távolságtartó hangot megütő cég" díját, a vezérigazgatói üdvözlet megfogalmazása már-már mesterkélten udvarias és tiszteletteljes. Furcsa vonása a honlapnak, hogy az aloldalakról egyetlen link sem mutat vissza a főoldalra, úgyhogy a nyitó lapon található rendezett menüszerkezet funkcióját veszti. A Novacom oldalára érkezve viszont meghökkentem: vagy feledékenységből maradt fent a karácsonyi üdvözlet, vagy annyira előrelátó a cég, hogy már most a következő, tíz hónap múlva esedékes ünnepre készülnek. A honlap itt-ott hiányos, például a "misszió" menüpont alatt (egyelőre?) nem található semmi. Ha adhatnék nekik egy jó tanáųot0te`xék @obban figyelni!
Az Antenna Hungária mélyen hallgat a liberalizációról, viszont szereti a rajzos ábrákat, hálózatának felépítését több helyen is illusztrálva mutatja be. Kereső itt is található, és a Vivendiével ellentétben már magyarul szól hozzánk.
A hagyományos megoldások kedvelői
Egy weboldalnak természetesen nem kell Flash-animációktól, Java-scriptektől és egyéb látványos megoldásoktól duzzadnia ahhoz, hogy jól használható legyen. A Matáv, az eTel, az EPT és a GTS DataNet oldalai megjelenésükben egyformán egyszerűek, azonban kétségtelenül a Matáv honlapja nyújtja a legsokrétűbb tartalmat és a legtöbb szolgáltatást. A mostanáig monopolhelyzetet élvező vállalat persze sokéves előnyben van, oldala is ezt a magabiztos fölényt sugározza. A vezérigazgatói üdvözlet külön hangsúlyozza, hogy a Matáv kiemelt jelentőséget tulajdonít a webes megjelenésnek. Amellett, hogy a termékekről és az árakról részletes tájékoztatást kapunk, hasznos szolgáltatás az online tudakozó, ahol telefonszám és név alapján is kereshetünk. Ráadásként az e-mailben elküldött kérdéseket a cég hetente megválaszolja a honlapon.
Egy site egyszerű felépítése azonban még nem garantálja, hogy használható is. Az eTel weblapja olyan alapvető hibákat tartalmaz, amelyek még egy minimális internetes gyakorlattal összedobott személyes honlapon is "cikik" lennének. A site egyes részein vannak ékezetek, máshol nincsenek, néhol helyes a szöveg, máshol helyesírási hibákba, elgépelésekbe ütközünk. Ahhoz képest, hogy "Közép-Európa vezető telekommunikációs és internetszolgáltatójáról" van szó, az oldal kifejezetten igénytelen. Kedvenc szekcióm az "események" aloldala, ahol tartalom nincs, viszont a háttérben ékezet nélkül, a nyelvi beállítások ördögének köszönhetően elgépelve az "esemenzek" szó olvasható.
Az EPT biztosra megy: áttekinthető, minden szükséges információt tartalmazó, átlagos oldalt készített. Szembetűnő hiba azonban, hogy bár szerepel egy "english version" felirat a nyitó lapon, az nem mutat sehova. AzGTS`Dat`Net`riszont képes ötvözni a kellemes, cseppet sem hivalkodó megjelenést a jól elrendezett tartalommal. Közvetlenül a főoldalról vezetnek linkek a cég egyes szolgáltatásainak bemutatásához, így azok egyetlen kattintással elérhetők. Egyedülálló lehetőség, hogy amenynyiben bővebb tájékoztatást szeretnénk kapni valamely témáról, akkor azt kiválasztva egy általunk megadott időben visszahívást kérhetünk a GTS munkatársaitól.
Ebben a rövid áttekintésben természetesen csak az egyes honlapok legjellegzetesebb vonásait emeltük ki, ezért javaslom minden Kedves Olvasónak, hogy bátran barangoljon saját maga is a távközlési szolgáltatók oldalain!