Az elektronikus kereskedelem a világban és Magyarországon

Simonyi Endre, 1999. augusztus 16. 10:09
A napokban napvilágot látott egy, a Novell által szponzorált felmérés. A világ legnagyobb 500 vállalatát 8 szakmai csoportba osztották, és ezekből választották ki a legfontosabb 100 multinacionális céget.
Az egyik csoport az elektronikai és számítástechnikai volt. A London School of Economics and Political Science által végzett független felmérés ezeket a cégeket elemezte abból a szempontból, hogyan valósítják meg nyilvános internetes stratégiájukat. Ennek eredményei szerint az európai nagyvállalatok gyorsan felvették a versenyt amerikai vetélytársaikkal az elektronikus kereskedelem forradalmában. Meglepő módon az elektronikai és számítástechnikai csoport igen kevéssé él az elektronikus kereskedelem adta lehetőségekkel. A legaktívabbak az utazási cégek. A legkevésbé használó az orvosi eszközök és gyógyszerek csoportja volt, de a bankok is igen hátul kullogtak.

Nálunk a Carnation Consulting vizsgálta a 100 legnagyobb hazai céget. Az eredmények önmagukért beszélnek. Mindössze 49 rendelkezik saját weblappal. A cégek 10%-a eddig még nem költött az Internetre 100 000 forintot sem, 40% pedig nem tudta még nagyságrendileg sem, hogy mennyit költött. Megvizsgálták a kereskedelmi célú létező weboldalakat is. Ezeknek a 85%-a utánvétes árusításra jött létre. Főleg kisvállalkozóké. A vizsgálatot végző cég szakembere szerint "nálunk a csomagküldő cégek egyet jelentenek a közfelfogásban a csalókkal, ezért aztán az Internettől még inkább félnek".