Futnak még?

Kolma Kornél Kolma Kornél, 2002. október 5. 19:27
A remény hal meg utoljára - tartja a népi bölcsesség, s úgy tűnik, ez lehet az egyetlen vigasz mindazok számára, akik a hazai liberalizációtól a vezetékestelefon-költségek jelentősebbnek mondható - tehát nem néhány forintos - csökkenését várták. Mind a piaci helyzet, mind a jelenlegi szabályozás csak a kaktuszvállalkozások számára teremt alkalmas táptalajt, akik - egy jobb idő, egy kedvező törvénymódosítás reményében - kibekkelik a mostani ínséges időket, vagy egyszerűen hátat fordítanak az egyre kevésbé vonzó lakossági piacnak.
Ami a szabályozást illeti, a Hírközlési Döntőbizottság által elfogadott MARIO (a Matáv összekapcsolási referenciaajánlata) nemcsak az alternatívok körében váltott ki heves tiltakozást - nem egy szereplő versenyellenesnek, az egységes hírközlési törvény szellemével ellentétesnek találta -, az Informatikai és Hírközlési Minisztérium ugyancsak lépni kíván az ügyben. (Hogy pontosan mit, arról egyelőre nincs hír, mindössze néhány bábáskodó mondat, amely szerint az új határozatok jelentős mértékben befolyásolhatják a hazai távközlés jelenét és az internethasználat jövőjét.)

Mindeközben a France Telekom Guinness Bookba illő adósságállományt halmozott fel (a cég fél év alatt közel 13 milliárd eurós veszteséget szenvedett el), ami pedig a közvetlen érintettséget illeti, a hazai alternatívok legesélyesebbnek tartott szereplőinek - köldökzsinórjuk révén - szintén meg van kötve a kezük. A vezetékes ügyfeleinek száma alapján második legnagyobb telekomcégnek számító Vivendi anyavállalata alig pár hete részesült 3 milliárd eurós gyorssegélyben, a UPC pedig ennek többszörösére számít, így nem valószínű, hogy tekintélyes ügyfélszámmal rendelkező hazai leánya a műsorsugárzás és a vezetékes internet mellett a közeljövőben vezetékes távközlési szolgáltatást fog nyújtani. A jelenlegi távközlési piac elsősorban a vállalatok számára kínál választási lehetőséget, a lakosságnak igazi alternatívát csak a mobilpiac nyújthat.

Persze mindeközben lehet szidni a Matávot, mint ahogyan sokan meg is teszik, de a legnagyobb hazai távközlési szolgáltató idejekorán felkészült a "helyzetre", s annak megfelelően cselekszik. Csak egy példa: a Matáv már öt évvel ezelőtt elgondolkodott azon, hogy a stratégiai területeken kívüli informatikáját outsource-olja. A már sikeresen működő - így többek között költségcsökkenésben és az ügyfélszolgálat minőségének javulásában megmutatkozó - kihelyezési projekt részleteit Megoldás mellékletünkben ismertetjük. Arról pedig, hogy milyen irányba mozog a törvényi szabályozás, Versenyfutás a versennyel című írásunkban számolunk be.