Marketingesek is figyelik a fórumokat

forrás: Prim Online forrás: Prim Online, 2002. november 15. 11:16
Az elmúlt hetekben sok vitát kavart, hogy a magyar rendőrség miért figyeli, és milyen céllal figyelheti az internetes chatszobákban, fórumokon zajló beszélgetéseket. Még több kérdést vetett fel az internetezők körében az a washingtoni terv, hogy a terrorizmus ellen a világhálón úgy küzdenének, hogy mindent ellenőriznek. Ezek a tendenciák irányították a figyelmet a fórumok monitorozására, amit azonban nem csak a bűnüldöző szervek tartanak fontosnak. A marketingszakmában dolgozók szintén régóta keresik a hatékony fórumfigyelés eszközét, de természetesen teljesen más célokkal és kutatási szempontok alapján.
A piacból élő vállalkozások számára köztudottan alapvető, hogy ismerjék vásárlóik véleményét termékeikről, szolgáltatásaikról, illetve magáról a cégről. A marketingszakemberek természetesen már számos megoldást találtak a vásárlói attitűd követésére - legalábbis a hagyományos médiumokban. Az internet azonban bevehetetlennek tűnt eddig ebből a szempontból.

Az interneten működő fórumok ugyanis szinte átláthatatlanok a vállalatok marketingesei számára. Többnyire neki sem kezdenek a cégüket érintő hozzászólások kibogarászásához annak munka- és időigényessége miatt, pedig jól tudják, szükség lenne erre is, hiszen éppen azok a - fizetőképes keresletet jelentő - csoportok vannak jelen az interneten, akiknek legtöbbször termékeiket szánják.

Az online médiumokban megjelenő hírek figyelése mellett tehát szükségessé vált a fórumok - mint az internetes közösségek fő véleményformáló területeinek - monitorozása is. Erre keresett megoldást a PR 1. Stúdió Kft. is, az cég, amely három évvel ezelőtt elsőként kezdte meg az online sajtófigyelést is Magyarországon. Immár a teszt időszak végéhez közeledik a cég által kifejlesztett fórumfigyelő rendszer.

A fórumok monitorozásához olyan saját fejlesztésű szoftveres eszközökből és a lehető legkisebb emberi munkából összetevődő kombinációt sikerült kialakítani, amely biztosítja a fórumokon is a kulcsszavas, illetve kulcsszócsoportokra vonatkozó keresést. A fórumok tartalmában lehetőség van szövegszó és címszó szerinti figyelésre, valamint tárgyszó szerinti indexelésre is. A december 1-jétől igénybe vehető szolgáltatás lényege, hogy az egyes fórumokon, a megadott témában keletkező hozzászólásokat összegyűjtik, majd elemzik és a megrendelő számára könnyen átlátható formába öntik. A megrendelő tehát egy olyan kész elemzést kap, amely közvetlenül felhasználható, kezelhető a marketingkommunikációban.

A PR 1. Stúdió Kft. vezetői és szakemberei piacképesnek tarják ezt a szolgáltatást és a meglévő - online sajtófigyelést megrendelő - ügyfélkörük bővülését várják a fórumfigyelés beindításától.