WIFI Hungária: osztrák oktató központ, januártól a Déli pályaudvarnál

Zsadányi Pál, 2002. december 13. 13:28
Az Osztrák Gazdasági Kamara (OGK) 90 százalékos tulajdonrészesedésével új oktató központ kezdi meg a működését január közepén, jelentette be a WIFI Hungária sajtótájékoztatóján Dr. Peter Rejtő osztrák követségi tanácsos, az OGK magyar képviselője, valamint Mag. Martha Altmann és dr. Matheidesz Mária, a magyar leányvállalat ügyvezető igazgatói. A WIFI az osztrák anyacég nevét rövidíti (Wirtschaftsförderungsinstitut), tehát semmi köze az utóbbi időben terjedő WiFi világhálós szabvány nevéhez. Az eltéréseket még fokozza, hogy bár a profiljának túlnyomó része informatikai, a gazdaság más területein is fog képzési programokat indítani. A tanfolyamok alapja a WIFI osztrák anyacég tapasztalatain alapulnak, de már induláskor is belevágnak a magyar OKJ szerinti tanfolyami képzésekbe is.
Telephely

A sajtótájékoztató meghívójában szereplő Krisztina Plaza helye a cikkíró számára ismeretlen volt, de kollégái sem tudták, hol lehet. A 39-es szám alapján úgy a Déli Pályaudvar melletti parkoló helyén emelt új irodaházra lehetett tippelni. Ez az ötlet volt a nyerő. Nos, egy olyan cégnek, amely először Budapesten akarja kezdeni a nemzetközi terjeszkedést, jobb közlekedési centrum sem kell, mint a 2-es metró végállomása, és a vidékieket is épp a város centrumában fogadó Déli pályaudvar. Az új iroda belső infrastruktúrája az osztrák anyaintézményben megszokott színvonal, ami az EU komfort keleti terjedését segíti. Erre egyébként nem csak az intézményi környezet megteremtése kapcsán törekszik a cég, hanem az oktatási profiljában is, de erről még később.

Ami a telephelyi infrastruktúra részleteit illeti: a képzés maximálisan 15 fős csoportokat befogadó tantermekben történik. Természetesen az informatikai jellegű szakoktatás a legkorszerűbb számítógépes hálózati környezetben történik (jelenleg két ilyen kabinet és 5 normál előadóterem áll rendelkezésre).

Motiváció

Mi motiválhat egy osztrák tréner céget arra, hogy ide jöjjön Budapestre, kérdezheti az olvasó. A cikkíró is megkérdezte, de, mint várható, a tájékoztató erről is szólt. A WIFI otthoni sikerei arra buzdították a céget, hogy kilépjenek a nemzetközi porondra. Terjeszkedési irányként a keletit célozták meg, amerre az EU épp terjeszkedni akar. Ezért kérték meg az OGK-t, hogy végezzenek piackutatást Magyarországon. Az OGK úgy vélte, hogy a WIFI palettáján lévő témakörök, különösen az Európai Unióban szükséges tudás megalapozásához szükségesek, piacképesek a magyar piacon, ezért javasolták a magyar leánycég létrehozását. Egyben, a magyar cég megalapításával, mellszélességgel ki is vették a részüket ebből a munkából. Bár a berendezkedés még folyik, célszerűnek tartották az ünnepek előtt felhívni a hazai potenciális érintettek figyelmét az indulásra, jóllehet, a hivatalos megnyitót január 21-ére tervezik.

Szakembergárda

Már augusztusban megkezdték az oktatók verbuválást. A válogatást 450-es jelentkezőből végezhették. Azóta folyik a jelentkezők és a vezetőség ismerkedése, amely vagy 45-re szűkítette a potenciális előadók körét. A német nyelvtudás ugyan nem volt nélkülözhetetlen feltétel, mert az oktatás alapvetően magyar nyelven fog folyni, de a nyelvtudás az természetesen fontos volt. A fontosabb válogatási szempont inkább a szakmai fölkészültség, valamint a szervezőkészség volt. De a felkészítők tapasztalata szerint a magyar szakemberek igen jól meg tudnak felelni a WIFI követelményeinek.

A vállalati tanfolyamokat képzett oktatásszervezők készítik elő és bonyolítják le. Beleértve a végső elemzési fázist is, amit más oktatási intézmények, sőt, ami ennél rosszabb, a megbízók is el szoktak hanyagolni, pedig fontos tudni, hogy a résztvevők tényleg tudják-e hasznosítani a munkájukban azt, amiért megfizettek.

Képzési programok

Az Ausztriában piacvezető WIFI (11.000 oktató, 26.000 tanfolyam, évente 320.000 hallgató!) lényegében a teljes otthoni ajánlatát megpróbálja áthozni a magyar piacra. A fő profil itt egyelőre azért a szakmai továbbképzés lesz, de foglalkoznak átképzéssel és OKJ szerinti alapképzéssel is. Rendeznek ezen kívül szakszemináriumokat, kiállításokat, valamint ilyen rendezvényekre szóló utakat. Reklámtevékenységük az osztrák gazdaság és kultúra eredményeinek a bemutatására törekszik. Talán mégis a legfontosabb know-how, amit a magyar piacnak tudnak nyújtani, az a nemzetközi gazdasági és üzleti technológiák terjesztését szolgáló tréning választék. Így a gazdaságfejlesztés, a nemzetközi kapcsolatok menedzselése, üzleti fórumok és tapasztalatcserék szervezése. Ezeket alapvetően az osztrák anyacéggel közösen oldja meg, akár német, akár angol (EU közös és minősítő vizsga!), akár magyar nyelven (bár, különös tekintettel az Európai Unióra, ez a három nyelv is csak átmeneti korlát, hisz terjeszkedni akarnak).

A magyar vállalkozás tehát kifejezetten az oktatásra koncentrál, de az egyéni tanfolyamokon kívül vállalatoknak szervezett céltanfolyamokat is beleértve. Induló tanfolyami témakör: * menedzsment-ismeretek, * karrier-menedzsment, * minőségbiztosítás, * pénzügy- és számvitel (beleértve az EU specifikumokat, amelyekben az osztrákoknak nyilvánvalóan mély tapasztalatuk van), * marketing, * irodai adminisztráció, * informatikai részterületek és OKJ-s alapképzés, továbbá * Európai Uniós specifikumok. Mindezt e-oktatás keretében is.

Mint a tájékoztatón elhangzott kérdésekre adott válaszokból kiderült, a cég magyar oktatási törvényeknek megfelelő akkreditációjának a megszerzésére az előírt egy éven belül törekszenek. A képzési programjaikban szereplő képzések akkreditációjára még hamarabb. (Ennek az új adótörvények folytán van nagy szerepe, mivel a nem akkreditált képzések esetén a maximális magyar ÁFA-kulcsot kell alkalmazni. Szerencsére, a törvényben végül hagytak fél év fölkészülési időt az oktatási intézményeknek, amit a tanévek őszi-téli-tavaszi szezonja nyilvánvalóan indokolt.)

Törvények, pályázatok

A magyar WIFI a hálószemén összegyűjtötte a vonatkozó törvényeket, igaz, nem a teljes szöveggel (licenszokok miatt, amin azonban hamarosan segít az IHM e-kormányzati programja, ami a törvények ingyenes hozzáférését ígéri). A magyar leányvállalat adótörvényi kedvezményekre nem számít, viszont az ügyfeleinek minden pályázati lehetőségre és adókedvezményre igyekszik fölhívni a figyelmét, így például a cégek átképzési alapjára, vállalati tanfolyamok esetén. Sajnos, ezek a pénzek egyelőre csak a szakmai alap- és átképzés támogatására használhatók, márpedig az esélyteremtést szolgálná az is, ha a cégek a dolgozóik továbbképzésére is költhetnének, ahelyett, hogy elküldjék a szakterületén képzetlen dolgozót, minőségi csere ürügyén. Ez a Munkaügyi tárca figyelmébe ajánlható!

A WIFI az anyacég lehetőségei folytán azért már ma is ki tud használni EU-s kedvezményeket, így például a Leonardo projekt keretében. De számít a magyar Nemzeti Fejlesztési Stratégia címkézett, EU-val közös pályázati lehetőségeire is.

Távlatok

Az OGK három éven belül reméli, hogy a vállalkozás rentábilis lesz. Tény, hogy háromszorosan nehéz indulásra kell számítania a WIFI-nek. Az első helyre kerülhet ezek közül a nemzetközi gazdasági recesszió, a másodikra talán az, hogy a magyar piacon azért az iskolán kívüli oktatásban jelenleg mintegy 2800 intézmény versenyez a potenciális ügyfelek pénzéért, és -- harmadikként -- az említett ÁFA-törvényi szabályozás sem javítja a cég esélyeit. Ezt megfelelő marketinggel, a piac középmezőnyét jellemző árakkal, valamint precíz szakmai felkészültséggel és jó infrastruktúra megteremtésével igyekeznek kompenzálni. Rejtő tanácsos úr véleménye szerint a helyzetüket javíthatja az is, hogy ma mintegy 3.000 osztrák-magyar vállalkozás működik Magyarországon, amelyeknek az osztrák partnere minimálisan ismeri a WIFI szolgáltatásait otthonról. Matheidesz Mária ennek jelentőségét nem cáfolta, viszont épp a nem osztrák kapcsolatokkal rendelkező cégek körében tapasztalt nagyobb érdeklődést. Ez talán biztató.

A cikkíró emellett még egyszer föltétlen kiemeli a WIFI palettáján szereplő Európai Uniós ismereteket, amelyeket a hazai versenytársak jobbára szintén most tanulnak, hogy majd továbbadhassák. Ebben a WIFI talán még a közvetlen segítségükre is lehet, például licenszátadással, hisz az egész magyar piacot záros határidőn belül a WIFI-nek a sokszorosát kitevő cég sem tudná kiszolgálni.